• 3
  • 4
2022-09-22, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PundarBaronen
Det r fullt mjligt att ta krkort som illegal i flera delstater. Washington, Oregon, Kalifornien, Georgia och Colorado r bara ngra av dem...

Har som sagt en kompis som bor dr illegalt, han r helsvensk och jobbar inom bygg, han fr ln veckovis dr och tjnar runt 25 tusen SEK i mnaden. Du kan leva helt okej, rent ut sagt riktigt bra om du skter dig och kan ngot yrkesmssigt som r efterfrgat. Som jag tidigare nmnde, det finns stora banker och frskringsbolag som inriktar sig just till illegala invnare. Det bor ungefr 12 miljoner illegala i USA, s det r ingen liten marknad....

Bra info och jag hller med dig helt och hllet, men hur r det med indrivning av skulder frn USA?

Vad hnde om han inte meddelar skatteverket sin flytt utomlands och skriver sig p fel adress i Sverige s att brev frn inkasso KFM gr i retur?

Vad hnder om han anvnder sitt svenska identitet i USA och leva legalt, hur vet inkasso att han befinner sig i just i USA om han inte anmler de sjlv?
Citera
2022-09-22, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifly
Gr de en kreditupplysning innan man drar dit? Vart flyr folk med miljonskulder?

MVH

Ingen kommer ta kreditupplysning p dig.
De kan hnda om du ansker om boln i USA och du har ej byggt kredit score dr. I s fall kan hnda att banken tar kreditupplysning p dig i ditt hemland/ Sverige.

De som r viktigt r att du inte har ngot registrerat i ditt belastningsregister fr nr du ansker om Green Card s kommer de dyka up.

Men det r inte brottsligt att vara skuldsatt
Citera
2022-09-22, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Klla p det, tack.

Framfr allt varfr inte KFM skulle f ha ngon kontakt med den som har skulder under tiden.

Kronofogden kan inte komma t dina tillgngar utomlands. De verkstller endast i Sverige . Info finns p deras webbsida

Bankln kan preskriberas efter 10 r enligt 2 preskriptionslagen (1981:130). Preskriptionstiden brjar lpa frn den dagen d banklnet uppstod eller frn det senaste preskriptionsavbrottet (se 6 preskriptionslagen (1981:130). Hur preskription avbryts anges i 5 preskriptionslagen (1981:130).
Citera
2022-09-22, 11:17
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mardokman
Kronofogden kan inte komma t dina tillgngar utomlands. De verkstller endast i Sverige . Info finns p deras webbsida

Bankln kan preskriberas efter 10 r enligt 2 preskriptionslagen (1981:130). Preskriptionstiden brjar lpa frn den dagen d banklnet uppstod eller frn det senaste preskriptionsavbrottet (se 6 preskriptionslagen (1981:130). Hur preskription avbryts anges i 5 preskriptionslagen (1981:130).
Lste du min frga?
Citera
2022-09-22, 11:18
Medlem
Citat:
Lste du min frga?

Jag menar att KFM/ inkasso fr inte f tag i dig. Verkan digitalt eller fysiskt p nt stt, inte heller igenom samtal.
You have to vanish completely I 10 years.
Citera
2022-09-22, 11:30
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Jag menar att KFM/ inkasso fr inte f tag i dig. Verkan digitalt eller fysiskt p nt stt, inte heller igenom samtal.
You have to vanish completely I 10 years.
S KFM fr inte kontakta dig via brev eller mail eller telefon om du flyttat utomlands?

Tycker det lter otroligt konstigt.

Och vad gller inkassobolag s har de vl all rtt i vrlden att pminna dig om din skuld, vilket innebr att den aldrig kommer att frsvinna.
Citera
2022-09-22, 11:34
Medlem
Citat:
S KFM fr inte kontakta dig via brev eller mail eller telefon om du flyttat utomlands?

Tycker det lter otroligt konstigt.

Och vad gller inkassobolag s har de vl all rtt i vrlden att pminna dig om din skuld, vilket innebr att den aldrig kommer att frsvinna.

Du lser ju inte vad han skriver. Du fr ju lta bli att sprida dina nya uppgifter s att varken KFM eller inkasso kan ta reda p var du r. Det mste du gra i 10r, sen kan du hvda preskription.
Citera
2022-09-22, 11:40
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du lser ju inte vad han skriver. Du fr ju lta bli att sprida dina nya uppgifter s att varken KFM eller inkasso kan ta reda p var du r. Det mste du gra i 10r, sen kan du hvda preskription.
Men det r ju inte samma sak som att de inte FR kontakta dig. Det r det jag har ifrgasatt.
Citat:
Bank skulder frsvinner After 10 r
Kredit instituten 3 r
CSN 25 r

Men KFM och inkasso fr ej ha kontakt med dig alls under tiden.
Citera
2022-09-22, 11:45
Medlem
Citat:
Men det r ju inte samma sak som att de inte FR kontakta dig. Det r det jag har ifrgasatt.

"Fr inte" r hr ett villkor fr preskription, inte huruvida de r tilltna att frska kontakta dig.
Citera
2022-09-22, 11:48
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
"Fr inte" r hr ett villkor fr preskription, inte huruvida de r tilltna att frska kontakta dig.
Sjlvklart fr de du r skyldig pengar kontakta dig oavsett var du befinner dig.
Citera
2022-09-23, 23:06
Medlem
Citat:
Sjlvklart fr de du r skyldig pengar kontakta dig oavsett var du befinner dig.

KFM inkasso fr absolut kontakta dig eftersom du r skyldig pengar. Men jag menar, hur kommer dem kunna kontakta dig utomlands om du inte anmlt flytt till skatteverket, vilket betyder att de inte har din nya adress du r fortfarande folkbokfrd i Sverige. De kommer leta i Sverige.
D brjar dem leta After dig p social media kanske frga familjen eller din ex!
Jag knde en kille som haft massa skulder hos KFM och han jobbar nr det r dags fr ln s gr han kl 24:00 tomma sitt bankkonto varje mnad.
Han var inte fast anstlld.
Citera
2022-09-23, 23:19
Citat:
Ursprungligen postat av PundarBaronen
Det r fullt mjligt att ta krkort som illegal i flera delstater. Washington, Oregon, Kalifornien, Georgia och Colorado r bara ngra av dem...

Har som sagt en kompis som bor dr illegalt, han r helsvensk och jobbar inom bygg, han fr ln veckovis dr och tjnar runt 25 tusen SEK i mnaden. Du kan leva helt okej, rent ut sagt riktigt bra om du skter dig och kan ngot yrkesmssigt som r efterfrgat. Som jag tidigare nmnde, det finns stora banker och frskringsbolag som inriktar sig just till illegala invnare. Det bor ungefr 12 miljoner illegala i USA, s det r ingen liten marknad....
25 000 i mnaden i USA som illegal.
Grattis till livet som lgsta kastet i Amerika.
Bttre leva p existensminimum i Sverigei s fall dr man fr tillgng till allt mjligt som svensk medborgare. Finns inget socialkontor eller a-kassa som kommer hjlpa en om man blir av med jobbet. D blir det tlt och meth p Silk road
Senast redigerad av Hinku 2022-09-23 kl. 23:21.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in