2022-09-18, 21:44
Medlem
aphrodisias avatar
För att göra en lång historia kort:
vi är fyra syskon som kommer ärva en gammal familjevän från Skottland, allt hon äger. vi har fått alla papper fråqn advokat byrån i Skottland och skickat alla papper. i hennes testamente stod att jag och syrran ärver hennes smycken. ( inte mina två bröder) testamentet skrevs 1984 och att tjejerna ärvde smyckena var nog ganska vanlig då. t.
advokatbyrån sa att de värderat smyckena till 4000 kr.
Nu åkte syrran lite hipp som japp och hämtade smyckena.
hon fick med sig sammanlagt 3,5 kg smycken från Skottland.
vi har googlat klockor och vintage smycken och får en minimi siffra på över 20.000 kr. och då har vi bara googlat en tiondel.
denna advokat byrå ska också sälja hennes lägenhet som är värderad till mellan 50 000- 7%000 pund.
sedan tillkommer hennes bank och aktieinnehav. vi vet att de utrett att vi inte ärver mer än 325 000 pund var för då hade vi behövt betala skatt i Skottland)
hur fan ser man till att advokatfirman gör rätt och inte tar orimligt betalt?
Citera
2022-09-18, 22:10
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aphrodisia
För att göra en lång historia kort:
vi är fyra syskon som kommer ärva en gammal familjevän från Skottland, allt hon äger. vi har fått alla papper fråqn advokat byrån i Skottland och skickat alla papper. i hennes testamente stod att jag och syrran ärver hennes smycken. ( inte mina två bröder) testamentet skrevs 1984 och att tjejerna ärvde smyckena var nog ganska vanlig då. t.
advokatbyrån sa att de värderat smyckena till 4000 kr.
Nu åkte syrran lite hipp som japp och hämtade smyckena.
hon fick med sig sammanlagt 3,5 kg smycken från Skottland.
vi har googlat klockor och vintage smycken och får en minimi siffra på över 20.000 kr. och då har vi bara googlat en tiondel.
denna advokat byrå ska också sälja hennes lägenhet som är värderad till mellan 50 000- 7%000 pund.
sedan tillkommer hennes bank och aktieinnehav. vi vet att de utrett att vi inte ärver mer än 325 000 pund var för då hade vi behövt betala skatt i Skottland)
hur fan ser man till att advokatfirman gör rätt och inte tar orimligt betalt?
Ha tilltro att det är en seriös firma
Citera
2022-09-18, 22:14
Medlem
aphrodisias avatar
Som värderar smycken till mindre än 25 procent än vad dom är värda?
Citera
2022-09-18, 22:16
Medlem
Mullrets avatar
Citat:

Brukligt så man slipper skatten.
Citera
2022-09-18, 22:24
Medlem
aphrodisias avatar
men smyckena är värderade till 400 Pund. Och är ärda antagligen över 2000 paund. Och så länge arvet inte överstiger 325000 apund per person så betalar vi ingen skatt. varför är det brukligt då?
Citera
2022-09-18, 22:25
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

Jag har tidigare anlitats av boutredare för att värdera jaktvapen. Jag värderade alltid i underkant, såvida det inte handlade om mycket exklusiva vapen. Detta för att inte väcka massa avundsjuka mellan arvingar.

Här kan man ha undervärderat av två skäl. Dels för att undvika arvsskat, dels för att era bröder inte ska bli avundsjuka. Arvstvister brukar dessvärre ta fram de sämsta sidorna hos oss.
Citera
2022-09-18, 22:27
Medlem
aphrodisias avatar
så du tror att vi ärver mer än 325000 pund per person?? det vore ju ascoolt!!!
Citera
2022-09-18, 22:31
Medlem
Free12s avatar
Citat:
så du tror att vi ärver mer än 325000 pund per person?? det vore ju ascoolt!!!
Varför är du orolig för att dom ska värdera sakerna som mindre värda?
Citera
2022-09-18, 22:31
Medlem
Utan att lägga mig i sakfrågan skulle jag vilja ställa följande frågor:

1. Är ni säkra på att klockor och sånt är autentiska? Har skött ganska många dödsbon där jag hittat något som jag trott varit värt femsiffrigt utifrån googlande och när någon kollar på det som har koll är det typ värdelöst.

2. Även om det inte skulle stämma, fanns det något incitament till att göra en noggrann värdering om det ändå var klart vilka som skulle dela på dem? Klart de kan fakturera ett par hundra pund till om de lägger ned tid, men ofta är det ju bara att rycka på axlarna och konstatera att oavsett värdering är det värt vad det är värt

Angående resten är det nog krångligt att bråka. Segt med andra rättsordningar.
Citera
2022-09-18, 22:35
Medlem
aphrodisias avatar
ok. det kan jag köpa. tilläggas kan att damen i sig inte var den mest ordningsamma människan, så syrran har inte ens kunnat trassla ut alla smycecken. jag bodde hos henne i två veckor i mitten av nittiotalet, och det jag kommer ihåg var att det var stökigt och att hon samlade på pussel. uppenbarligen samlade hon även på smycken. var värderar man smycken i Sverige bäst?
Citera
2022-09-18, 22:41
Medlem
aphrodisias avatar
vi fyra syskon har sagt att vi låter Skottland sköta sitt. vi är glada för denna trissvinst. men om de tar betalt för en massa tjänster som inte är gjorda, hur gör man då? lägger sig och inte bråkar. ? känns som vi har noll koll..
Citera
2022-09-18, 22:44
Medlem
aphrodisias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Varför är du orolig för att dom ska värdera sakerna som mindre värda?
a
för att de kanske säljer lägenheten lika slarvigt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in