https://youtu.be/KU3kWN7vgmE
Allt från spelare, tränare, kommentatorer i denna historiska händelse kan vi 50+ utantill. Känner den yngre generationen till detta?
Jag har aldrig varit Blåvitt-fan men denna händelse är extrem i svensk fotbollshistoria. Namnen på spelarna sitter som gjuten i ryggraden, det är ju helt otroligt att detta egentligen hände och att dessa spelare, även de mindre kända, är för alltid ihågkomna i svensk fotbollshistoria. Ett gäng arbetargrabbar från Göteborg sänker en av de största klubbarna i Europa.
Hur var det möjligt och kommer detta någonsin kunna upprepas igen?
Min första tanke är ju att så fort någon svensk fotbollsspelare får uppmärksamhet så sticker de utomlands, att hålla ihop med sina lagkamrater som dessa killar gjorde är nog ovanligt idag. Pengarna lockar och bryter sönder lagandan.
Vad tror ni, vad skall till för att detta skall återupprepas? Visst, Blåvitt gjorde om det igen några år senare men inte på detta överlägsna sätt. Efter det så fick vi aldrig se en sådan laginsats igen.
Idag följer jag fortfarande svensk fotboll men kan knappt räkna upp 10 namn i hela Allsvenskan.