2022-09-18, 13:20
Medlem
calmsolutions avatar
https://youtu.be/KU3kWN7vgmE

Allt från spelare, tränare, kommentatorer i denna historiska händelse kan vi 50+ utantill. Känner den yngre generationen till detta?

Jag har aldrig varit Blåvitt-fan men denna händelse är extrem i svensk fotbollshistoria. Namnen på spelarna sitter som gjuten i ryggraden, det är ju helt otroligt att detta egentligen hände och att dessa spelare, även de mindre kända, är för alltid ihågkomna i svensk fotbollshistoria. Ett gäng arbetargrabbar från Göteborg sänker en av de största klubbarna i Europa.

Hur var det möjligt och kommer detta någonsin kunna upprepas igen?

Min första tanke är ju att så fort någon svensk fotbollsspelare får uppmärksamhet så sticker de utomlands, att hålla ihop med sina lagkamrater som dessa killar gjorde är nog ovanligt idag. Pengarna lockar och bryter sönder lagandan.

Vad tror ni, vad skall till för att detta skall återupprepas? Visst, Blåvitt gjorde om det igen några år senare men inte på detta överlägsna sätt. Efter det så fick vi aldrig se en sådan laginsats igen.

Idag följer jag fortfarande svensk fotboll men kan knappt räkna upp 10 namn i hela Allsvenskan.
Citera
2022-09-18, 13:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution

Allt från spelare, tränare, kommentatorer i denna historiska händelse kan vi 50+ utantill. Känner den yngre generationen till detta?

Jag har aldrig varit Blåvitt-fan men denna händelse är extrem i svensk fotbollshistoria. Namnen på spelarna sitter som gjuten i ryggraden, det är ju helt otroligt att detta egentligen hände och att dessa spelare, även de mindre kända, är för alltid ihågkomna i svensk fotbollshistoria. Ett gäng arbetargrabbar från Göteborg sänker en av de största klubbarna i Europa.

Min första tanke är ju att så fort någon svensk fotbollsspelare får uppmärksamhet så sticker de utomlands, att hålla ihop med sina lagkamrater som dessa killar gjorde är nog ovanligt idag. Pengarna lockar och bryter sönder lagandan.

Vad tror ni, vad skall till för att detta skall återupprepas? Visst, Blåvitt gjorde om det igen några år senare men inte på detta överlägsna sätt. Efter det så fick vi aldrig se en sådan laginsats igen.

Idag följer jag fortfarande svensk fotboll men kan knappt räkna upp 10 namn i hela Allsvenskan.

Nu kan jag absolut inte säga namnen på spelarna i IFK för länge sen men visst hade man iallafall koll på svenska landslaget till större del.
I dagsläget skulle jag nog kunna räkna upp flera i svenska damlandslaget i fotboll än herrarna och då är det något jävligt mysko.

Jag är absolut inte värst fotbollsintresserad eller sportintresserad då allt har bara blivit för mycket. Följde elitserien i hockey då de spelade 32 matcher per säsong, nu är det väl en bit över det dubbla plus andra olika kupper och turneringar av olika slag och då blir det för mycke.
Kan nog inte nämna mer än någon enstaka i landslaget i hockey och skulle absolut inte känna igen någon av dem om jag så träffade hela laget.

Sport är mer och mer ointressant.
Citera
2022-09-18, 13:38
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Nu kan jag absolut inte säga namnen på spelarna i IFK för länge sen men visst hade man iallafall koll på svenska landslaget till större del.
I dagsläget skulle jag nog kunna räkna upp flera i svenska damlandslaget i fotboll än herrarna och då är det något jävligt mysko.

Jag är absolut inte värst fotbollsintresserad eller sportintresserad då allt har bara blivit för mycket. Följde elitserien i hockey då de spelade 32 matcher per säsong, nu är det väl en bit över det dubbla plus andra olika kupper och turneringar av olika slag och då blir det för mycke.
Kan nog inte nämna mer än någon enstaka i landslaget i hockey och skulle absolut inte känna igen någon av dem om jag så träffade hela laget.

Sport är mer och mer ointressant.

Ja, kanske det generella intresset för sport har minskat, det kan vara en del av förklaringen. Men varför har det i så fall blivit så?

Namnen på dessa grabbar känner du nog igen om du får läsa dom;
Thomas Wernersson
Stig Fredriksson
Ruben Svensson (kommunisten)
Conny Karlsson
Glenn Hysén *)
Tord Holmgren
Glenn Schiller *)
Glenn Holm *)
Glenn Strömberg *)
Dan Corneliusson
Torbjörn Nilsson

*) Alla heter Glenn i Göteborg

Sedan Håkan Sandberg, Jerry Carlsson mfl, bara namn som man minns.
Senast redigerad av calmsolution 2022-09-18 kl. 13:40.
Citera
2022-09-18, 13:38
Medlem
serotonins avatar
Som Blåvit och sjuttiotalist tillhör Hamburgmatcherna mina första lyckliga idrottsminnen. Jag har inte kollat länken eller googlat nu och testar ifall jag kommer ihåg namnen.

Målvakt: Thomas Wernersson

Backar: Glenn Hysén, Stig Fredriksson, Ruben Svensson, Conny Karlsson

Mittfält: Glenn Strömberg, Tommy Holmgren, Tord Holmgren, Jerry Carlsson

Anfallare: Torbjörn Nilsson, Dan Corneliusson

Tränare: Svennis

edit; Håkan Sandberg hade jag helt glömt. Var han ordinarie?

edit II; var Gunder Bengtsson kanske tränare då?
Senast redigerad av serotonin 2022-09-18 kl. 13:41.
Citera
2022-09-18, 13:42
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Som Blåvit och sjuttiotalist tillhör Hamburgmatcherna mina första lyckliga idrottsminnen. Jag har inte kollat länken eller googlat nu och testar ifall jag kommer ihåg namnen.

Målvakt: Thomas Wernersson

Backar: Glenn Hysén, Stig Fredriksson, Ruben Svensson, Conny Karlsson

Mittfält: Glenn Strömberg, Tommy Holmgren, Tord Holmgren, Jerry Carlsson

Anfallare: Torbjörn Nilsson, Dan Corneliusson

Tränare: Svennis

edit; Håkan Sandberg hade jag helt glömt. Var han ordinarie?

Vad jag minns var ju Håkan en av stjärnorna, men de hade ju Torbjörn och Dan också. Kan tänka mig att Svennis hade problem att välja forwards, men ett lyxproblem
Citera
2022-09-18, 13:53
Medlem
Att vinna EL för ett allsvenskt är inte omöjligt, men blir naturligtvis väldigt svårt. Kom ihåg att Glasgow Rangers gick till final förra året. Att däremot vinna CL är helt omöjligt om inte förutsättningarna ändras.
Citera
2022-09-18, 14:02
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
edit II; var Gunder Bengtsson kanske tränare då?

Gunder Bengtsson var väl assisterande under Svennis, men som sagt, namnen kommer man ihåg.

Unikt!
Citera
2022-09-18, 14:06
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Gunder Bengtsson var väl assisterande under Svennis, men som sagt, namnen kommer man ihåg.

Unikt!

Ja, de flesta namnen sitter Positionerna är lite osäkrare för min del. Conny Karlsson till exempel. Triumfen 1987 tillhör ju också de lyckliga barndomsminnena, men där är laguppställningen mer osäker för mig. Tänker inte försöka rabbla den.
Citera
2022-09-18, 14:10
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ja, de flesta namnen sitter Positionerna är lite osäkrare för min del. Conny Karlsson till exempel. Triumfen 1987 tillhör ju också de lyckliga barndomsminnena, men där är laguppställningen mer osäker för mig. Tänker inte försöka rabbla den.

Inte jag heller, då jag inte är Blåvitt-fan som du så blir det ännu svårare.

Men 81/82 är en historisk fotbollsperiod för er som även vi andra minns, som svensk blev det ju en viktig händelse.
Citera
2022-09-18, 14:17
Medlem
calmsolutions avatar
Men ni i den yngre generationen, känner ni överhuvudtaget till denna händelse?

Om ni är Blåvitt-fans så gör ni nog det, men ni andra?

Vill gärna höra om namnen ovan ringer en klocka hos er.
Citera
2022-09-18, 15:10
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Alla minns vi namnet. Glenn!
Citera
2022-09-18, 15:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ja, kanske det generella intresset för sport har minskat, det kan vara en del av förklaringen. Men varför har det i så fall blivit så?

Namnen på dessa grabbar känner du nog igen om du får läsa dom;
Thomas Wernersson
Stig Fredriksson
Ruben Svensson (kommunisten)
Conny Karlsson
Glenn Hysén *)
Tord Holmgren
Glenn Schiller *)
Glenn Holm *)
Glenn Strömberg *)
Dan Corneliusson
Torbjörn Nilsson

*) Alla heter Glenn i Göteborg

Sedan Håkan Sandberg, Jerry Carlsson mfl, bara namn som man minns.

Känner väl igen iallafall hälften av namnen men som sagt, inte jätteintresserad av fotboll.
Har blivit för mycket av allt då intresset har fallit. Nu tycks också allt handla om pengar dessutom och hjärtat i sporten har försvunnit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in