2022-09-17, 17:11
Medlem
Jag är spekulant på en Peugeot 308 e-Hdi men de är så att motorn är oljig uppe på ventilkåpan mellan kamremen och oljepåfyllnadshållet under en luftslang och de gör mig fundersam.
Skulle ni letat upp ett annat exemplar?

Trevlig helg 😊
Citera
2022-09-17, 17:32
Moderator
Precis bredvid oljepåfyllningen alltså? Kan man inte tänka att det är spill från påfyllning vid oljebyte. Ovanpå ventilkåpan känns inte så farligt, under är värre.
Kan kanske vara packningen i locket som läcker också, inte heller det är ju så allvarligt.
Citera
2022-09-17, 17:51
Medlem
Miltal och servicebok?
Citera
2022-09-17, 17:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Precis bredvid oljepåfyllningen alltså? Kan man inte tänka att det är spill från påfyllning vid oljebyte. Ovanpå ventilkåpan känns inte så farligt, under är värre.
Kan kanske vara packningen i locket som läcker också, inte heller det är ju så allvarligt.

Vevhusventilationen går väl in i luftrenaren och olja kan ju ha kommit från luftrenare till ventilkåpan eller...?
TS: Hur många mil har den gått?
Citera
2022-09-17, 19:21
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vevhusventilationen går väl in i luftrenaren och olja kan ju ha kommit från luftrenare till ventilkåpan eller...?
TS: Hur många mil har den gått?
På en 308 1.6 HDi sitter filterboxen bakom motorn, i så fall ska det ha kommit från tryckslangen som kommer från intercoolern, känns inte rimligt att oljan kommer därifrån, då borde den förbuka olja och ryka olja, inte ett kännetecken för en HDi-motor. Betydligt mer troligt att det kommer från att nån spillt vid påfyllning. Men allt kan förstås hända så jag kan inte svära på att nån spillt olja.
Citera
2022-09-17, 21:48
Medlem
Bilen har gått 12000 mil och är servad enligt boken
Citera
2022-09-18, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PickeNiPullan
Miltal och servicebok?
12000 mil, servad på Peugeot
Citera
2022-09-18, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
På en 308 1.6 HDi sitter filterboxen bakom motorn, i så fall ska det ha kommit från tryckslangen som kommer från intercoolern, känns inte rimligt att oljan kommer därifrån, då borde den förbuka olja och ryka olja, inte ett kännetecken för en HDi-motor. Betydligt mer troligt att det kommer från att nån spillt vid påfyllning. Men allt kan förstås hända så jag kan inte svära på att nån spillt olja.

Tycker en Peugeot verkstad isåfall skulle torkat bort oljan de spillt så köper inte säljarens argument med de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in