• 2
  • 3
2022-09-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det är människor som sitter och dömer och i tingsrätten så är det 2 nämndemän och en juristdomare så man skall aldrig säga aldrig. Finns hyfsat stor skillnad i hur nämndemän dömer faktiskt.
Du har inget alls att förlora på att försöka bli frikänd och det finns i princip alltid en chans. I värsta fall blir du dömd för ringa narkotikabrott till dagsböter men det är inte hela världen heller. Det är ett milt brott och ger milda straff.

UPDATE: fick brev om att åtal inte väcks (rattfylla). Men det stod inget om ringa? Varför skickar man inte ut information om båda punkter på en gång? Eller har jag klarat mig?
Citera
2022-09-19, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onodigt
Hej,

Lång historia kort
>jag festade på en fredag
>blev grovt full
>åkte hem och sov

På måndagen
>kör bil
>polis stannar mig och säger att jag är drogpåvekad
>gör prov
>får provsvar, 0,2¥g bensoylekgonin i urinet. Negativt på blodprov
>Alla andra droger också negativa

I polisbilen
>erkänner du?
>nej jag var full och har minnesluckor
>får datum för huvudförhandling

Vad uppskattas mina odds i rättegång till? Jag menar på att jag vart så full att jag inte kommer ihåg att jag skulle fått i mig kokain. Hur ska åklagaren kunna bevisa motsatsen?

Det finns olika psykolog metoder att komma i håg vad som hänt. Testa nånting sånt för få vettig förklaring. Såg på ett fall i USA då hade de använt någon psykolog metod som gjorde att en man fick upp en bild som han träffa men kom inte ihåg ansiktet. Metoden gjorde så att de kunde serieteckna gärningsmannen. Hade du någon kompis med dig under kvällen, som kan vittna? Det finns vissa tänker för om en drink skulle innehålla droger. Du kanske inte är så säker på de. Leta upp tecknen o tänk tillbaka ifall drinkarna hade nån av de. Sen kan du säga att du inte visste de innan för de gjorde du inte, eftersom du drack.
Citera
2022-09-20, 22:01
Medlem
oviktigts avatar
Citat:
UPDATE: fick brev om att åtal inte väcks (rattfylla). Men det stod inget om ringa? Varför skickar man inte ut information om båda punkter på en gång? Eller har jag klarat mig?

Dels för att åklagaren inte behöver göra det, dels för att åklagaren väckt åtal och inte vill att du ska undvika att bli delgiven stämning.
Citera
2022-09-26, 16:36
Medlem
Citat:

Man måste ha det i blodet för att man ska kunna bli dömd för rattfylla.
Att du enbart hade det i urinet kommer dock leda till åtal om ringa narkotikabrott.
Citera
2022-09-26, 16:45
Medlem
Tja

Kolla om du kan få tag i lite danska kvitton, sen ber du ett trovärdig vittne vittna för att du var i Danmark, typ din morsa.
Citera
2022-09-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapcylisten
Tja

Kolla om du kan få tag i lite danska kvitton, sen ber du ett trovärdig vittne vittna för att du var i Danmark, typ din morsa.

Tror inte den fungerar. Jag sa till snuten att jag var på fest på fredagen. Funderar på att bara erkänna skiten och ta nya tag
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in