2022-09-20, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorreborre
Du har inte tänkt att om du vill vara en bra vän så respekterar du det?
Du låter som en otroligt egoistisk och hemsk människa.

Förmodligen
Citera
2022-09-30, 13:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auroratolv
Får inte den notis att någon begärt ut papper?

Du kan begära ut uppgifterna anonymnt. Myndigheten har ingen rätt att fråga vem du är, och vad du behöver uppgifterna till. Om du redan röjt det, så måste de dock ta hänsyn till det du sagt. Alltså - begär ut uppgifterna och berätta inte vem du är.

Myndigheten behöver inte meddela personen i fråga att du begärt ut uppgiften, men å andra sidan så kan personen vända sig till myndigheten och begära att få ta del av alla handlingar och ärenden som rör hen själv, och då får hen reda på att du begärt ut.
Skulle jag tro.
Citera
2022-09-30, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Du kan begära ut uppgifterna anonymnt. Myndigheten har ingen rätt att fråga vem du är, och vad du behöver uppgifterna till. Om du redan röjt det, så måste de dock ta hänsyn till det du sagt. Alltså - begär ut uppgifterna och berätta inte vem du är.

Myndigheten behöver inte meddela personen i fråga att du begärt ut uppgiften, men å andra sidan så kan personen vända sig till myndigheten och begära att få ta del av alla handlingar och ärenden som rör hen själv, och då får hen reda på att du begärt ut.
Skulle jag tro.

Korrekt! Jag fyller på lite här. Uppgift om att någon är adopterad kan bedömas omfattas av sekretess, till skydd för enskilds personliga förhållanden (har inte exakt koll på vilket lagrum i OSL). När handlingar som efterfrågas bedöms omfattas av sekretess får myndigheten fråga dig vem du är/vad du ska ha handlingarna till för att kunna avgöra om de kan lämnas ut utan att personen handlingarna rör kommer lida skada eller men. Min gissning är att de inte kommer lämna ut en sån uppgift till en anonym frågeställare.

Å andra sidan, om de nekar att lämna ut uppgiften med hänvisning till sekretess så kan du ju anta att din vän är adopterad. Har de inga uppgifter på personen så bör de uppge det istället, och då kan du ju anta att din vän inte är adopterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in