Citat:
Ursprungligen postat av
Fear2be
Japp, senast idag blev jag konfronterad av en sliten person som tyckte att jag inte kunde leda cykeln på vänster sida av gatan som gångtrafikant. Vad jag kommer ihåg från skoltiden är gångtrafikanter till vänster - något som transportstyrelsen egentligen inte bekräftar utan de menar att man kan gå lite vart man vart man vill, som man kan se i trafiken där folk dräller lite varstans.
Det är det konfrontativa beteendet som jag finner så märkligt. En måttligt irriterad bilist som drar iväg en tut i tid och otid är en sak - det är mupparna som har noll koll på reglerna och ändå konfronterar folk som jag finner så märkligt.
Härom året blev jag utskälld av en gångtrafikant som utan att vara medveten om sin omgivning gick rakt ut i vägen och fick ett gångrage - eller vad man nu ska kalla det?
Ja svenskar är i allmänhet konfrontativa och aggressiva. Att svensken är konflikträdd är en myt.
Svensken har många gånger en grandios självbild av sig själv som överlägsen och ser sig som auktoriserad att tillrättavisa andra.
Många gånger blir detta värre när det är äldre som möter yngre. Äldre anser sig ofta ha rätt att tillrättavisa yngre, tycker de ska "veta hut".
Äldre människor är väldigt dåligt uppfostrade.
Men detta gäller inte bara trafiken. Det kan gälla alla livets situationer.