2022-09-15, 12:28
Medlem
God eftermiddag!
Jag försöker starta ett aktiebolag, vilket är väldigt mycket svårare än jag trodde. Fick avslag från Svea bank, helt utan motivering. Ringer och frågar angående detta, får till svar: "samlad bedömning" "kan inte gå in på varför" osv. Jag behöver få igång ett företag så fort som det går, för att inte missa en bra möjlighet.

Jag försöker läsa på angående lagerbolag. Är detta en enklare väg?
Citera
2022-09-15, 14:59
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hollywood1
God eftermiddag!
Jag försöker starta ett aktiebolag, vilket är väldigt mycket svårare än jag trodde. Fick avslag från Svea bank, helt utan motivering. Ringer och frågar angående detta, får till svar: "samlad bedömning" "kan inte gå in på varför" osv. Jag behöver få igång ett företag så fort som det går, för att inte missa en bra möjlighet.

Vad skulle du med banken till i inledningsskedet?
Citera
2022-09-15, 15:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Vad skulle du med banken till i inledningsskedet?

Vid bildandet av ett aktiebolag behövs ett bankintyg.

"Bankintyg vid start av aktiebolag

När du ska starta ett aktiebolag och aktierna ska betalas med pengar behöver vi ett bankintyg från din bank. Betalningen för aktierna blir företagets aktiekapital och intyget ska visa att aktiekapitalet är inbetalt på ett särskilt konto som den som startar företaget har öppnat
."

https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/bankintygvidstartavaktiebolag.489.html
Citera
2022-09-15, 15:37
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vid bildandet av ett aktiebolag behövs ett bankintyg.

"Bankintyg vid start av aktiebolag

När du ska starta ett aktiebolag och aktierna ska betalas med pengar behöver vi ett bankintyg från din bank. Betalningen för aktierna blir företagets aktiekapital och intyget ska visa att aktiekapitalet är inbetalt på ett särskilt konto som den som startar företaget har öppnat
."

https://bolagsverket.se/foretag/aktiebolag/startaaktiebolag/bankintygvidstartavaktiebolag.489.html

Exakt han behöver ett intyg om att aktiekapitalet finns. Så om jag då övertolkar så blev han nekad att göra en insättning på 50000 kr?
Citera
2022-09-15, 16:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Exakt han behöver ett intyg om att aktiekapitalet finns. Så om jag då övertolkar så blev han nekad att göra en insättning på 50000 kr?

TS blev nekad att öppna ett konto till sitt blivande aktiebolag.

Idag är minimikravet för aktiekapital 25 000:-
Citera
2022-09-15, 16:21
Medlem
Köp ett lagerbolag så kommer du igång snabbare.
Citera
2022-09-15, 19:59
Medlem
Följer du alla steg i verksamt så löser du det. Vill du förtydliga lite vad problemet var med Svea?
Citera
2022-09-15, 20:43
Medlem
dusugermers avatar
Citat:
God eftermiddag!

Förstår inte vad du snackar om.
Öppna konto, sätt in aktiekapitalet och så får du intyget.
Citera
2022-09-16, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Får nog bli så 👍
Citat:
Ursprungligen postat av Backtrader
Följer du alla steg i verksamt så löser du det. Vill du förtydliga lite vad problemet var med Svea?
Fick avslag från Svea bank, helt utan motivering. Ringer och frågar angående detta, får till svar: "samlad bedömning" "kan inte gå in på varför" osv.

Dom vägrar berätta!

Citat:
Ursprungligen postat av dusugermer
Förstår inte vad du snackar om.
Öppna konto, sätt in aktiekapitalet och så får du intyget.
Åh! Låter så enkelt! Kan du vara snäll att tala om vart och hur? För det var precis det jag försökte, och dom nekade mig, helt utan motivering. "Vi kan tyvärr inte hjälpa dig öppna konto" eller något i den stilen, på mejl. Som sagt, ringer och kräver att få veta anledningen, då en bank inte får neka en kund att öppna ett konto. "Samlad bedömning" "vet inte" osv. Nu orkar jag inte jiddra vidare med dom, det får bli bojkott istället.

Behöver dock ett lagerbolag, kan någon rekommendera ett som inte samarbetar med Svea?
Citera
2022-09-16, 07:49
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Precise

Det är inte där TS problem ligger, TS behöver en bank som låter honom/aktiebolaget öppna ett konto.
Citera
2022-09-16, 07:59
Medlem
Låt oss börja med de enkla frågorna...

TS, har du en bank idag? Är det Svea? Har du 25000kr?

Om svaret är nej på dessa frågor, speciellt sista frågan, så ligger ditt problem där.

mvh
Citera
2022-09-16, 08:07
Medlem
trottwells avatar
Citat:
God eftermiddag!

Alla så kallade "lagerbolag" har inte bankkonto, det går att köpa AB med bankkonto men då är priset något högre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in