2024-05-07, 10:05
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Citat från en anonym blogg om misstankar om trallfabrik, det var ditt starkaste bevis?

SDs trollfabrik och kopplingar till Riks är belagt och styrkt, läs TS.
Stod på någon nyhetskanal att Kalla fakta har gjort ett reportage om det och nån SD erkänt det framför kamerorna.
Citera
2024-05-07, 10:06
Medlem
DeValeras avatar
Att riks står nära SD är väl ingen nyhet. Vad är avslöjandet?

Tex socialdemokraterna har sin egen press och ingen ifrågasätter detta.

Skillnaden är att SD betalar ur egen ficka för sin information/propaganda medans tex den socialdemokratiska pressen får skattemedel för att bedriva sin information/propaganda.
Citera
2024-05-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ska ni använda argument som ”vadå, sådär gör alla” får ni gärna prestera någon form av källa på det. Eller ta fram lönespecen
Ägdes inte Aftonbladet länge av LO som startade S. Ideologiskt samma mål som Putin. Timbro, Svenskt näringsliv och M har säkert liknande koppling.

Det utesluter förstås inte att olika aktörer manipulerar Riks och Timbro precis som Aftonbladet. Plantera agenter för att kontrollera länder utan strid är säkert en strategi för alla supermakter.

Men det är kanske snarare hur demokrati fungerar, snarare än ett hot mot demokratin?
Citera
2024-05-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Är litet det som är modus - så fort man blir påkommen (IGEN) med att ha gjort nåt dumt, tagit emot pengar från oligarker, tafsat på småflickor (Åkesson och hans vandrande händer) så ska man ut med hela laget från trollfabriken och skrika "men ni då!"

Klassiker

Verkligen.
Sorgligt och oroväckande.
Det är nog mest skamlösheten i det som chockar mest, för mig iaf.
Citera
2024-05-07, 10:08
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Om vi struntar i mitt exempel då och diskussionen handlar om det faktum att araber och afrikaner är överrepresenterade inom de flesta våldskategorier?

Just det, ÖVER-REPRESENTERADE, för att SD-trollen duplicerar och mass-repostar alla dessa händelser. Kom ju nyligen fram studier som visade att våld i nära relationer, män som slår sina kvinnor och dylikt är långt mycket vanligare än gängrelaterat våld exempelvis.

Att det invandrarrelaterade våldet fortsätter på hög nivå kan mycket väl bero på just SD-trollen, som fortsätter att reproducera hatretorik, det är praktiskt taget omöjligt att känna sig välkommen i, eller som en del av detta land, såvida du inte är blond och blåögd. Det är en hopplöshet många känner, frustration och desperation, p.g.a allt hat och all xenofobism som flödar i sociala medier. Går knappt att hänga på flashback längre för man blir så less på all rasism. Så fort något händer ropar man "mena", förjävla pinsamt är det.
Citera
2024-05-07, 10:08
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det behövs knappast dras upp i varenda kommentarsfält, nej.

Inte enligt din mening, nej. Men om syftet är att få omedvetna att inse faktum så måste man troligtvis det.

Det är ju inte alltid samma personer som besöker dessa kommentarsfält, eller hur?
Citera
2024-05-07, 10:13
Medlem
Flashshits avatar
Citat:
Citat från en anonym blogg om misstankar om trollfabrik, det var ditt starkaste bevis?

SDs trollfabrik och kopplingar till Riks är belagt och styrkt, läs TS.

Men din sopa, klarar du inte ens av att trycka på länken i bloggen?
Är "Arbetarbladet" också en anonym blogg?
Kanske din egen kärleksmegafon SVT duger: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-avslojar-s-medarbetare-utreds-for-misstankt-trollkonto

Men jag förstår att sanningen är för svår för dig att ta in!
Citera
2024-05-07, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Under pågående valrörelse har framförallt Socialdemokraterna återkommande hänvisar till att missnöje som riktats mot sittande regering på sociala medier och internetforum är konstruerade från Sverigedemokraternas ”trollfabrik”.

Flera gånger har jag hört det sägas att någon (inget namn nämnt) Sverigedemokrat i riksdagen styr en trollfabrik. Om dessa uppgifter är korrekta finner jag det mycket anmärkningsvärt.

Min tolkning av det hela är att Socialdemokraterna använder detta argument för att avfärda missnöje mot regeringen som uttrycks på sociala medier och internetforum och att ingen trollfabrik existerar.

Kom gärna med bevis för- respektive emot att Sverigedemokraternas trollfabrik existerar.

Vem är riksdagsmannen som påstås styra trollfabriken?

Tror man att vänstermedia ska ge en objektiv bild av vad SD håller på med bakom kulisserna är man bra jävla naiv och efterbliven.

Ska man ta reda på det får man själv bli mullvad och undersöka det, eller låta verkligt objektiv media undersöka.
Citera
2024-05-07, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
Ägdes inte Aftonbladet länge av LO som startade S. Ideologiskt samma mål som Putin. Timbro, Svenskt näringsliv och M har säkert liknande koppling.

Det utesluter förstås inte att olika aktörer manipulerar Riks och Timbro precis som Aftonbladet. Plantera agenter för att kontrollera länder utan strid är säkert en strategi för alla supermakter.

Men det är kanske snarare hur demokrati fungerar, snarare än ett hot mot demokratin?

Aftonbladet grundades mycket riktigt av nån arbetartjomme på 1800-talet. Detta är dom 100 procent öppna med.

Riks grundades av partiet SD, finansieras fortfarande av och ligger i samma lokaler som SD.
I inslaget ser vi dock hur uppsatta i SD uppmanar sina medarbetare att ljuga om kopplingarna.

Ska ett regeringsbärande parti ha en propagandakanal dom ljuger om inför folket och sen anställer folk för att svartmåla och angripa meningsmotståndare anonymt på nätet?
Är det ”så demokrati fungerar”, enligt dig?
Citera
2024-05-07, 10:17
Medlem
FredochFrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tworiders
Msm:s uppgift är att upprätthålla narrativet. Så har det alltid varit och så kommer det förbli.
Sanning spelar ingen roll, narrativet är allt.

Så alla trollar men det går långt över huvudet på dom flesta.

Både msm och narrativet ändras med tiden. Msm styrs till stor del av ekonomiska medel som politiken kan verka för att strypa. Just nu tvingas public service i Sverige att förmedla tidölagets narrativ, annars stryps dem och förlorar både medarbetare och program. Håller inte med dig om att alla trollar, men kanske borde man kalla "SDs trollfabrik" för någonting annat då, typ "Politisk manipulations-fabrik", "Opinionsfabrik", de sitter och ägnar sig åt identitetsförfalskning mer eller mindre, de skapar konton/"röster" i politiskt syfte som inte har någon "verklig människa" bakom sig (och nu menar jag röster som "voices", inte som röster man lägger på valdagar).
Citera
2024-05-07, 10:18
Medlem
S.Jorgens avatar
Eftersom SD mer eller mindre var bannlysta för bara 12-15 år sen var de tvungna att använda sig av sociala medier för att nå ut med sitt budskap.
Nu är de tack vare det bland de största och framgångsrikaste partiet på nätet.

Socialdemokraterna har också utretts för trollkonto/trollfabrik så de ska inte kasta första stenen.

Så nära viktiga val kryper de mest ohederliga fram.
Citera
2024-05-07, 10:22
Medlem
Sd-supporters syns mycket mer än andra partier på sociala medier, där har övriga partier gjort uselt ifrån sig. SD:s betalda anonyma nätkrigare/troll kan vara en viktig förklaring.

Vilka sociala medier befinner sig Sd:s betalda nätkrigare/troll mest på? Var ser ni mest koordinerad Sd-propaganda i valtider? Jag ser flest inlägg på Youtube och Flashback, men även X, fastän jag inte prenumerar på någon officiell Sd-kanal. På Wikipedia lyckas de dåligt, därför att Sd:s partipress nästan aldrig accepteras som källa där, utan de få med tydlig Sd-agenda som får inflytande där har lärt sig att leta i akademiska källor.

Finns det något uppenbart exempel på Flashback-konto som är anonym betald SD-nätkrigare?

Hur känner man igen deras konton? Sd:supporters är generellt väldigt påverkade av parti-pressen, så alla skriver ungefär samma sak samtidigt ändå, men hur ser man skillnad på betalda troll och vanliga Sd-troll? Är de lika hatiska? Använder de samma pejorativ? Jag tänker mig att de betalda trollen sitter på en massa inpluggad fakta men inte är intresserade av att föra en konversation eller lyssna eller ändra sig, och inte är personliga. Lite som ryss-trollen. Som att tala med en mur.

Jag har råkat på flera på Flashback som vägrar erkänna att det höga elpriset 2021 främst berodde på Ukraina-kriget och våra grannländers energipolitik, men ändå är de väldigt insatta i fakta om de interna svenska faktorer som också bidrog. Misstänkt.
Senast redigerad av guru1966 2024-05-07 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in