2022-09-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
SDs trollfabrik består av oavlönade medborgare som kritiserar sossarna på nätet.

Absolut. Men det är lite obehagligt om Sveriges statsminister väljer att tolka medborgares kritik som en uppstyrd konspiration från oppositionen. Så gör diktatorer…
Citera
2022-09-14, 21:37
Medlem
franges avatar
Det är sossarnas omskrivning för dissidenter. Eller helt enkelt bara oliktänkande.

Jämför med hur styret såg på - och benämnde - regimkritiker i exempelvis Sovjet.
Citera
2022-09-14, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det är sossarnas omskrivning för dissidenter. Eller helt enkelt bara oliktänkande.

Jämför med hur styret såg på - och benämnde - regimkritiker i exempelvis Sovjet.

Det är min tolkning av det också. Och jag finner det obehagligt. Inser vår avgående statsminister att hon resonerar som en paranoid diktator?
Citera
2022-09-14, 22:18
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Det är väl inte så konstigt om politiker använder den typen av metoder då det kan påverka opinionen.

Men sen behövs det väl inga SD troll på Flashback, finns ju gott om människor från begåvningsreserven som skriker blatte i vartannat inlägg.

Huruvida SD faktiskt använt sig av detta har jag ingen aning om, men det vore ju i mina ögon dumt att låta bli då sociala medier påverkar oss otroligt mycket.

Det är smutsigt, men det ju politik med.
Citera
2022-09-15, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Det är väl inte så konstigt om politiker använder den typen av metoder då det kan påverka opinionen.

Men sen behövs det väl inga SD troll på Flashback, finns ju gott om människor från begåvningsreserven som skriker blatte i vartannat inlägg.

Huruvida SD faktiskt använt sig av detta har jag ingen aning om, men det vore ju i mina ögon dumt att låta bli då sociala medier påverkar oss otroligt mycket.

Det är smutsigt, men det ju politik med.

I mitt tycke vore det djupt ohederligt och smutsigt om våra politiska partier och folkvalda politiker faktiskt satt och finansierade trollfabriker med våra skattepengar.

Nu tror jag dock inte att det är så. Utan jag tror detta är en retorik som Socialdemokraterna använder för att smutskasta sina meningsmotståndare och ta bort kredibilitet till alla som tycker negativa saker om regimen på sociala medier och internetforum.

Men om det finns något som helst bevis för att Sverigedemokraterna har en egen trollfabrik som ser jag gärna att det läggs fram här.
Citera
2022-09-15, 13:24
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Sverigedemokraternas trollfabrik: finns den på riktigt?
Nej.

”Som exempel lyfts den så kallade “Kabul-tweeten”, skriven av SD:s rättspolitiske talesperson Tobias Andersson, som rönte stor uppmärksamhet i mitten av augusti. Escorcia menar att var fjärde delning kom från icke-autentiska konton som används för politiska påverkanskampanjer.

Vidare beskrivs hur en tweet från Hanif Bali i mitten av augusti “retweetas nästan ögonblickligen av över 200 konton enligt typiskt trollfarmsmönster”.

Ingen annan har upptäckt det påstådda problemet

Men publiceringen kritiserades snart av journalisten Jack Werner, pionjär inom digital research i Sverige och en av grundarna av Viralgranskaren, som nu heter Källkritikbyrån. Han skrev att uppgifterna var oerhörda om de stämde, men att texten var argumenterande och saknade metodologi.”

https://kvartal.se/artiklar/styrs-verkligen-debatten-av-trollfabriker/

Jack Werner är knappast känd som någon SD-kramare och han är säker på att det inte finns någon fabrik.
Senast redigerad av Uluchsheniye 2022-09-15 kl. 13:26.
Citera
2022-09-15, 13:47
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
I mitt tycke vore det djupt ohederligt och smutsigt om våra politiska partier och folkvalda politiker faktiskt satt och finansierade trollfabriker med våra skattepengar.

Nu tror jag dock inte att det är så. Utan jag tror detta är en retorik som Socialdemokraterna använder för att smutskasta sina meningsmotståndare och ta bort kredibilitet till alla som tycker negativa saker om regimen på sociala medier och internetforum.

Men om det finns något som helst bevis för att Sverigedemokraterna har en egen trollfabrik som ser jag gärna att det läggs fram här.

Mycket möjligt att du har rätt, politiken är ju som sagt smutsig.
Citera
2024-05-01, 10:51
Medlem
Läthers avatar
7 maj ska kalla fakta visa en ny granskning.

https://twitter.com/Nyheterna/status/1785590952150569170?t=lc_pRe2I46O5L511zQdCWA&s=19
Citera
2024-05-01, 19:04
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Det kan ändå inte vara en överraskning för tänkande människor, kulturen med hets och hot sammanfaller knappast med SDs retorik bara så där. Tänk efter, runt 2005 tar en ny generation över sverigedemokraterna, de fyras gäng, kort därefter dyker mer enhetlig fascistpropaganda dyka upp lite varstans, i kommentarsfälten i forum mm. Lite senare kommer även de orkestrerade dreven, övertydligt styrda men ändå ett taffligt försök av att ge sken av folklig ilska.
De fyras gäng tänkte sig en "folkrörelse" där ingen behöver stå till svars för påhoppen, hetsen och hoten.
Citera
2024-05-01, 19:20
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det enda parti som har haft en trollfabrik är just sossarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-medarbetare-erkanner-trollkonton
Citera
2024-05-01, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Det enda parti som har haft en trollfabrik är just sossarna.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-medarbetare-erkanner-trollkonton

Det är så typiskt sosse att göra något fult o sedan anklaga andra sidan. Det är ju lite hörnstenen i sosseriet. Folk borde väl börja fatta snart kan man tycka..
Citera
2024-05-04, 15:10
Medlem
Återigen är diskussionen om SDs påstådda trollfabrik aktuell alltså. Ser rubrikerna i dagstidningen. Men vad är det som väckt anklagelserna denna gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in