2022-09-14, 19:40
Medlem
Imnshos avatar
Det är bara nyttigt och sunt för Svenne Banan att få dra in några hål i livremmen. Lite grann som att man behöver banta då och då.

Det är inte hela världen om man tvingas flytta från fina villan pga chockhöjda räntor. Snart blir det tomma lägenheter ii miljonprogrammen när babbarna skickas hem!
Citera
2022-09-14, 19:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Räntan var 500 1991 under dåvarande moderat regeringen.
Det som hände i finanskrisen var att skulderna ökade kraftigt- världens länder belånade sig tungt. Det som skedde där efter var skuldkrisen 2011 då alla vart oroliga över skulderna länderna hade. Idag 2022 är dessa skulder 2011 att betrakta som en liten grushög mot vad vi har nu

Ja det stämmer, jag skrev en annan sak först och glömde att radera årtalet.

Min poäng är emellertid att det hänt saker förr.
Citera
2022-09-14, 20:04
Medlem
Ett jävla snack om räntorna,varken jag själv eller någon jag känner har rörlig ränta, alla jag vet har låst i minst 5 år.

Själv sitter jag säker till år 2026,är nog inte många som påverkas av en höjd ränta.
Citera
2022-09-14, 20:10
Medlem
VonHelmholtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle
Ett jävla snack om räntorna,varken jag själv eller någon jag känner har rörlig ränta, alla jag vet har låst i minst 5 år.

Själv sitter jag säker till år 2026,är nog inte många som påverkas av en höjd ränta.

Vet någon om bankerna kan hävda force majeure liknande det som var på tapeten häromdagen med bundna elpriser?
Senast redigerad av VonHelmholtz 2022-09-14 kl. 20:19.
Citera
2022-09-14, 20:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebabfrulle

...och hur ska bankerna greja det? Antingen via en statlig bail out, har ju hänt förr. Men behändigare är en passiv Riksbank som höjer styrräntan absolut minimalt och låter inflationen öka. Men visst är storlåntagare vinnarna, så har Ingves alltid tänkt sig.
Citera
2022-09-14, 20:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHelmholtz
Vet någon om bankerna kan hävda force majeure liknande det som var på tapeten häromdagen med bundna elpriser? I så fall kan det bli en minst sagt spännande utveckling.

Se ovan. Storkapitalet har satt Rb i en slags gisslansituation. Naturligtvis borde räntan höjas så att den realt är åtminstone noll, och bankerna får gå omkull, och ett antal lånetorskar verkligen torska. Nu ser vi det här apspelet i cykler...
Citera
2022-09-14, 20:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Poängen här är väl att råoljepriset var ungefär samma 2014 som det är nu. Det hindrade inte att vi då hade högkonjunktur. Hur kommer det sig?

Att sedan skatterna höjts och vi fått en brutalare reduktionsplikt är en annan sak. Men att skylla inflationen på råoljeporiset duger inte...

Källa: https://olja.nu/historisk-utveckling

Exakt - och 2014 var inflationen noll... men centralbankerna hade inte börjat printa skithuspapper.
Citera
2022-09-14, 20:25
Medlem
VonHelmholtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Se ovan. Storkapitalet har satt Rb i en slags gisslansituation. Naturligtvis borde räntan höjas så att den realt är åtminstone noll, och bankerna får gå omkull, och ett antal lånetorskar verkligen torska. Nu ser vi det här apspelet i cykler...

Jag ser vad du menar och är rädd att du har rätt. Men samtidigt är det RB:s jobb att hålla inflationen nere på 2%, och så länge realräntan är negativt och lån lönar sig kommer inflationen rimligen öka. Det här kommer bli en svår nöt att knäcka.
Citera
2022-09-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det stämmer, jag skrev en annan sak först och glömde att radera årtalet.

Min poäng är emellertid att det hänt saker förr.

Så är det.
Jag själv är fundersam kring effekterna av de skulder som nu byggts upp och de pengar som riksbankerna tryckt samt den negativa ränta som fanns under flera år. Vad detta kommer innebära för framtiden. EU med Sverige lånar glatt vidare och jag kan inte se annat än att valutan blir mindre värd även på sikt
Citera
2022-09-14, 20:30
Bannlyst
Och det här har vi alltså den här djävla riksbanken till att förhindra.

Fast nu har den eldat på hit och svenskarna de idioterna har applåderat. Tills nu då.

Myndigheter/branscher som gör bort sig i Sverige:

Polisen..
Migrationsverket...
Skolan..
Sjukvården..
Äldreomsorgen..
Järnvägen..
Energi...
Riksbanken...

Är ni verkligen stolta över Sverige? Vad är ni stolta över?
Citera
2022-09-14, 20:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelbolag
Lägg även till att svenska kronan försvagas gentemot andra valutor då Ingves står kvar utan att röra räntan uppåt med de andra centralbankerna är mer aktiva i att rädda sin ekonomi.

Svenskarna har valt en lågräntepolitik som gjort att hushållen belånat sig och nu kan man inte höja räntorna och då fallerar istället den svenska valutan

Så är det. Det lustiga (eller snarare olustiga) var att man förr såg den där tokdåren på burken var och varannan dag varnande för "uppblåsta tillgångsvärden". Det snacket upphörde runt 16-17 - när det VERKLIGEN började bli ett problem... men Ingves och etablissemangets portföljer och deras kidz borätter i innerstan får inte värdemässigt hotas. Bättre då tycker man uppenbarligen att göra Sverige till inte bara Suedistan utan även Europas Venezuela. Alla snackar "75 eller 100 punkters höjning" den 20:e men Ingves kommer med hänsyn till en massa b-s höja 50, kanske t o m 25. Är beredd att slå vad om åtminstone ett sexsiffrigt belopp om detta - bara att PM;a så ordnar vi det juridisk-praktiska.
Citera
2022-09-14, 20:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonHelmholtz
Jag ser vad du menar och är rädd att du har rätt. Men samtidigt är det RB:s jobb att hålla inflationen nere på 2%, och så länge realräntan är negativt och lån lönar sig kommer inflationen rimligen öka. Det här kommer bli en svår nöt att knäcka.

Ja - inflationsmålet var heligt och jätteviktigt och krävde minusräntor endast när KPI låg runt 1,5 procent -> katastrof!!! Som vanligt är det vi som inte haft vett att ta några lån som får betala kalaset. Man offrar hellre hela landet än att - som någon finansjeppe uttryckte det, minns ej just nu - "blåsa ut bubblan på en gång".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in