2022-09-14, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Svaret på "skulle jag ringt polisen" är i ALLA situationer blankt NEJ. Att blanda in polis leder aldrig till något bra, och oftast till något värre.

Så, nu kan tråden låsas.
Kan inte annat än hålla med. Har en granne med skylten "Vi ringer inte 112" och ett gevär under den texten. Jag kommer heller aldrig att ringa snuten - inte ens om jag ser ett mord begås.
Citera
2022-09-14, 16:43
Medlem
psykoshippiens avatar
Svaret varför jag inte ringde polisen, oavsett situation: De gånger jag gjort det under pågående brott så har jag blivit hänvisad 11414, avrådan att polisanmäla när de väl var på plats, eller så har de helt enkelt dröjt till den grad att den våldsutsatte inte haft möjlighet att avhjälpas våld av de med juridiskt våldskapital.
Citera
2022-09-14, 18:20
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Skulle jag ringt polisen?

Ny rubrik: Såg en kvinna och en man bråka ute på gatan, skulle jag ringt polisen?

/Mod
Citera
2022-09-14, 18:35
Medlem
Farfarsfars avatar
Låter som pundare som letade efter tappat knark. Inget jag skulle lägga mig i, säkert knivbeväpnade också. De håller säkert på såhär varje dag.
Citera
2022-09-14, 20:34
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Bra gjort av polisen. Är man så jävla dum att man ringer dem så får man fan skylla sig själv" I detta fall vart det hon och inte du som blev lidande men det var bra så att hon lär sig att om någon försöker ringa polisen så slår man ihjäl dem.

Ja, tar det sig in en främmande man i grannens lägenhet och börjar slå henne, så sitter man bara och lyssnar eller?
Citera
2022-09-15, 00:36
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen

Att ringa snuthoror är like meningsfullt som att tro att man räddar världen genom att inte spola pisset efter sig på toaletten medans 3 miljarder (eller va fan det är nuförtiden tiden) kineser och indier aktivt våldtar moder jord…

Snuthororna i detta land är inget man ska sätta sin tilltro till, hade du ringt hade det antagligen dröjt 2h innan dom dykt upp, om dom dykt upp överhuvudtaget, det är den bistra verkligheten när kling & klang är upptagna med att hitta på historier om bortsprungna barn i skogen och grina över hur tufft det är att vara polis på facebook.

Aktiv och pågående brottslighet kräver civilkurage, och vi har alla olika förutsättningar vilket såklart begränsar oss att ingripa fysiskt, men inget skrämmer brottslingar som uppmärksamhet och att man aktivt belyser dom, för att inte outa sig själv kan man t.e.x gå ner i porten o skrika att man ringt snuthoran som är påväg.

Är du en reslig man och kan föra dig fysiskt ska du givetvis ingripa, kliv ner och fråga vad fan som pågår, möts du med kaxighet och attityd är det bara växla upp, givetvis ska detta inte göras mot flera förövare och någon som kan övermanna dig enkelt fysiskt.

Ingen våldsverkare kommer fullfölja sin aktivitet om dom vet att dom är iakttagna och får höra att snuthoran är påväg.

Vid kritiska lägen är det alltid bättre att agera istället för att senare behöva mala ”tänk om” i skallen, och givetvis ska du då agera efter dina förutsättningar och din förmåga!

Jag borde kanske tillagt att jag bor i ett litet samhälle med bara några tusen invånare så om jag skulle ringt polisen mitt i natten hade de behövt köra från en stad som ligger 6 mil bort, tror jag, eventuellt finns det kanske någon station lite närmre.

Jag är imponerad av människor med stort civilkurage. Jag funderade på att öppna fönstret men jag vågade varken göra det eller tända i köket för jag är singel och vill inte att de ska veta var jag bor och jag vet inte vad de är för några människor heller. Mitt trapphus är emot innergården och inte ut mot gatan där de var så det hade inte hjälpt att gå och skrika där. Men jag funderade på att gå ut, men det kändes inte heller tryggt. 😣

Jag är ingen reslig man men jag känner en stor man som bor på samma gata så jag kanske ska ringa honom ifall det händer igen?
Citera
2022-09-15, 00:37
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dylan
Svaret på "skulle jag ringt polisen" är i ALLA situationer blankt NEJ. Att blanda in polis leder aldrig till något bra, och oftast till något värre.

Så, nu kan tråden låsas.

Vad har du för erfarenheter som gör att du anser att det aldrig leder till något bra? Nyfiken...
Citera
2022-09-15, 00:45
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Förstår att det är lurigt. Själv hade jag inte ringt. Pga dålig upplevelse av polisen innan. Jag har aldrig fått någon hjälpt av att ringa. En brottsutsatt som jag ringde om, polisen kom till henne då hon blivit misshandlad och började skrika om att hon borde ha bättre städat hemma och att de skulle komma tillbaka och se till att hon städat. Att barnen bevittnat misshandeln (det var en främling som tagit sig in och misshandlat) spelade ingen roll, men de led tydligen av att det var stökigt.

Tack. Jag är helt chockad av din historia, det är ju helt sjukt och katastrofalt att sådana jobbar som poliser som ska skydda de utsatta. 🥺 Varför brydde de sig om det var städat eller inte, sa dem det? Tog dem ingen anmälan förrän hon städat? 🤬
Citera
2022-09-15, 00:48
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lala.
Tack. Jag är helt chockad av din historia, det är ju helt sjukt och katastrofalt att sådana jobbar som poliser som ska skydda de utsatta. 🥺 Varför brydde de sig om det var städat eller inte, sa dem det? Tog dem ingen anmälan förrän hon städat? 🤬

De kom aldrig tillbaka och kollade. De vägrade att ta emot anmälan.
Citera
2022-09-15, 00:56
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Låter som ett fyllebråk typ. Nä jag hade inte heller ringt polisen. En gång gjorde jag däremot det, men då såg jag hur killen slog tjejen precis nedanför balkongen jag var på. Polisen svarade bara att det var fredagskväll och de hade fullt upp och att tjejen fick ringa polisen själv…

Däremot kunde du ju kanske gått ut och kollat lite med dem? Om du är man och stark vill säga. Som liten kvinna ska man nog hålla sig långt ifrån knarkare och fyllon.

Vad bra att du ringde eftersom du såg att han slog henne. Jag är chockad av att de inte kom när du ringde, jag trodde polisen hade skyldighet att komma när någon blir misshandlad. Hur skulle hon kunna ringa själv hade dem tänkt? Hon kan ju inte ringa medans hon blir misshandlad! 🤯😡😪

Jag bevakade det noga men jag såg inte att han slog henne, däremot kändes det ju obehagligt att han drog henne i morgonrocken. Men sen vet jag inte heller hur hon är och om han tänkte att han behövde få in henne för att hon inte skulle frysa ute hela natten...

Jag är varken man eller stark så jag vågade inte tvärtom så är jag en liten kvinna men jag har ändå grubblat på det både igår och idag och funderat på om jag har gjort fel och tänkt på ifall något hemskt hände i lägenheten. Men det är svårt att backa bandet och om det händer igen så ringer jag en man på samma gata som jag hoppas kan köra förbi med sin bil. 🙏
Senast redigerad av Lala. 2022-09-15 kl. 01:02. Anledning: Tillägg
Citera
2022-09-15, 01:12
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
De kom aldrig tillbaka och kollade. De vägrade att ta emot anmälan.

Det var bland det sjukaste jag hört polisen göra, de är väll herregud skyldiga att ta emot anmälan när de ser att hon blivit misshandlad? De borde ju anmälas för det och bli av med brickorna. 🤢🤮
Citera
2022-09-15, 01:13
Medlem
Lala.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Kan inte annat än hålla med. Har en granne med skylten "Vi ringer inte 112" och ett gevär under den texten. Jag kommer heller aldrig att ringa snuten - inte ens om jag ser ett mord begås.

Är grannen kriminell? Vad gör du om du ser ett mord begås?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in