Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-09-12, 16:33
  #1
Medlem
Hej!
Har lagt ett dolt bud men banken värderar den till ett lägre belopp en vad budet är lagt vilket gör att jag ej kommer kunna låna pengar mer en vad banken värderar den till. Hur gör man nu teoretiskt? Tittar med en ny bank och hoppas på att de kan låna ut mer och värderar den till högre pris?
Citera
2022-09-12, 16:36
  #2
Avstängd
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Hej!
Har lagt ett dolt bud men banken värderar den till ett lägre belopp en vad budet är lagt vilket gör att jag ej kommer kunna låna pengar mer en vad banken värderar den till. Hur gör man nu teoretiskt? Tittar med en ny bank och hoppas på att de kan låna ut mer och värderar den till högre pris?


Du ser ingen dilemma i att du försöker skruva upp priset för att blåsa Banken och på så sätt få ett högre lån? Inga som helst problem med det?
Citera
2022-09-12, 16:57
  #3
Medlem
Höjden av dumhet.
Bobubblan håller på att spricka och du vill lura banken så att du kan hetsbuda.

Gör dig själv och övriga Sverige en tjänst: släpp kåken. Hitta något du har råd med eller vänta till våren. Kommande vinter kommer knäcka dom överbelånade.
Citera
2022-09-12, 19:44
  #4
Medlem
Du kanske kan gå in med en högre kontantinsats? Om du betalar mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och det du kallar ditt dolda bud, borde det väl inte vara något problem.
Citera
2022-09-12, 19:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du ser ingen dilemma i att du försöker skruva upp priset för att blåsa Banken och på så sätt få ett högre lån? Inga som helst problem med det?

Blåsa banken?

Hur skulle det gå till menar du?
Citera
2022-09-12, 20:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du ser ingen dilemma i att du försöker skruva upp priset för att blåsa Banken och på så sätt få ett högre lån? Inga som helst problem med det?

Hur menar du? Det enda han gör är att blåsa sig själv genom att buda högre än vad huset är värt vid en objektiv bedömning?
Citera
2022-09-12, 21:06
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur menar du? Det enda han gör är att blåsa sig själv genom att buda högre än vad huset är värt vid en objektiv bedömning?
Banken gör ju bedömningen i syfte att minska sina egna risker. Annars skulle de ju låna ut så mycket det bara går.
Citera
2022-09-12, 23:54
  #8
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugnare
Hej!
Har lagt ett dolt bud men banken värderar den till ett lägre belopp en vad budet är lagt vilket gör att jag ej kommer kunna låna pengar mer en vad banken värderar den till. Hur gör man nu teoretiskt? Tittar med en ny bank och hoppas på att de kan låna ut mer och värderar den till högre pris?

Japp, testa med en ny bank.

Det kan inte vara något kap du försöker göra om banken drar sig för att låna ut...
Citera
2022-09-13, 07:03
  #9
Medlem
discofunks avatar
Jag var med om något liknande för två år sedan.
Hade lånelöfte på ett visst belopp, bokade förhandsvisning en lördag och skrev kontrakt samma dag.
Sedan på måndagen när jag kontaktar banken drar dom i bromsen för dom tyckte objektet var för dyrt. Antar att dom bara tittar på boyta i princip och räknar på det.

I mitt fall löste det sig genom att jag skickade in prospektet så kunde dom själva se att det dels fanns biytor i form av gäststuga och garage, att tomten är avstyckningsbar och att huset var totalrenoverat.
Och efter det var det inga problem.

Låter som du sitter i en liknande situation. Så prata med din bank tycker jag, ge dom prospektet och se vad dom säger
Citera
2022-09-13, 07:12
  #10
Avstängd
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur menar du? Det enda han gör är att blåsa sig själv genom att buda högre än vad huset är värt vid en objektiv bedömning?

Jag tolkar det som att hans öppna bud är lägre men att han/hon även har en dold budgivning för att hissa priset och på så sätt försöka få högre lån

Detta dolda bud dras tillbaka efter godkänt högre lånelöfte

Mycket meck och riskexponering för att köpa något man uppenbarligen inte har råd med
Citera
2022-09-13, 08:21
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discofunk
Jag var med om något liknande för två år sedan.
Hade lånelöfte på ett visst belopp, bokade förhandsvisning en lördag och skrev kontrakt samma dag.
Sedan på måndagen när jag kontaktar banken drar dom i bromsen för dom tyckte objektet var för dyrt. Antar att dom bara tittar på boyta i princip och räknar på det.

I mitt fall löste det sig genom att jag skickade in prospektet så kunde dom själva se att det dels fanns biytor i form av gäststuga och garage, att tomten är avstyckningsbar och att huset var totalrenoverat.
Och efter det var det inga problem.

Låter som du sitter i en liknande situation. Så prata med din bank tycker jag, ge dom prospektet och se vad dom säger

Det fetade och snittpris kvm för området. Alternativt får du skicka in en relativt färsk värdering från en mäklare.
Citera
2022-09-13, 08:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Jag tolkar det som att hans öppna bud är lägre men att han/hon även har en dold budgivning för att hissa priset och på så sätt försöka få högre lån

Detta dolda bud dras tillbaka efter godkänt högre lånelöfte

Mycket meck och riskexponering för att köpa något man uppenbarligen inte har råd med

Lånelöftet är ju bara baserat på inkomst och inte objektet som sådant. För att lånet ska betalas ut behövs ju köpekontraktet och där framgår ju der slutliga priset.

Lånelöftet är ju (trots namnet) inte bindande för banken.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback