2022-10-16, 08:28
  #2413
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Har någon läst den boken? Jag har ju inte fått intrycket att Anne Frank skriver om sådant? (Jag har inte läst den)
Det finns för det första inget sexuellt skrivet på de första 50 sidorna såtillvida inte svensk version är annorlunda.

Hon är 13 år när hon börjar skriva dagboken, instängd och undangömd.

Hon är i puberteten och skriver om allt mellan dagshändelser, tankar kring sexualitet, att hon får mens, sin kropp, att hon bråkar med sin mor, om killar, väninnor och dåliga skämt.

Samt;

Den ständigt närvarande rädslan, vetskap att människor dör och hur vedervärdigt nazisterna behandlar människor. Samtidigt ett dåligt samvete som gnager om att vara gömd och klara sig undan.

De blir dock förrådda. Hon dör i koncentrationslägret Bergen-Belsen, endast hennes far överlevde.

Rebeckas har ett förbannat skevt fokus med tanke på vad Anne de facto får genomgå:
”50 sidor in och hittills har Anne Frank endast slagit mig som sedeslös. Kåtheten själv.”

Några citat som tydligen for Rebecka förbi när hon gäspade uttråkat:
__________________
Senast redigerad av develi 2022-10-16 kl. 08:48.
Citera
2022-10-16, 08:31
  #2414
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det finns för det första inget sexuellt skrivet på de första 50 sidorna såtillvida inte svensk version är annorlunda.

Hon är 13 år när hon börjar skriva dagboken, instängd och undangömd.

Hon är i puberteten och skriver om allt mellan dagshändelser, tankar kring sexualitet, att hon får mens, sin kropp, att hon bråkar med sin mor, om killar, väninnor och dåliga skämt.

Samt;

Den ständigt närvarande rädslan, vetskap att människor dör och hur vedervärdigt nazisterna behandlar människor. Samtidigt ett dåligt samvete som gnager om att vara gömd och klara sig undan.

De blir dock förrådda. Hon dör i koncentrationslägret Bergen-Belsen, endast hennes far överlevde.

Rebeckas har ett förbannat skevt fokus med tanke på vad Anne de facto får genomgå.

Några citat som tydligen for Rebecka förbi när hon gäspade uttråkat:
Exakt min tanke med. Samt att hon verkar ha ett extremt märkligt konsekvenstänk. Att säga "helg seger!" och fokusera och deklarera det hon gjorde nu om Anne Frank när man representerar ett parti som försöker tvätta bort en historia av högerextremism tyder ju på att man är tämligen förståndshandikappad. Iaf gällande konsekvenstänkt
Citera
2022-10-16, 08:38
  #2415
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Exakt min tanke med. Samt att hon verkar ha ett extremt märkligt konsekvenstänk. Att säga "helg seger!" och fokusera och deklarera det hon gjorde nu om Anne Frank när man representerar ett parti som försöker tvätta bort en historia av högerextremism tyder ju på att man är tämligen förståndshandikappad. Iaf gällande konsekvenstänkt
Hon måtte tycka hon antingen är supercool eller så har hon nån störning och noll koll på vad hon vräker ur sig. Eller så inbillar hon sig att hon har sitt på det torra när hon blev invald i politiken och fått hybris.
Eller så är hon sonika en nasse.

Att fortsätta provocera om judar och nazi efter förra klavertrampet, aspackad rätt i media, visar oavsett att nåt är helt jävla galet.
Citera
2022-10-16, 09:02
  #2416
Medlem
develis avatar
Vad i hela friden skriver människan?
Hon levde sitt liv i ro?!

Från att enbart ha skrivit att Anne är sedeslös och kåtheten själv:

”Boken utgör en gripande skildring av människans godhet och ondska. Den goda Anne som i de första kapitlen är som vilken ung tjej som helst, hon lever sitt liv i ro och finner ett intresse i killar (vilket jag belyste), ställs i kontrast till nazismens ondska. Min story syftade till det goda och mänskliga hos Anne – inte att förminska ondskan som hon utsattes för”
https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/fallenkvist-tas-ur-tjanst-fran-sd-efter-uttalande-om-anne-frank

13 oktober. En Fallen kvist på insta.

@fallenkvist
"Är du taggad på att Riks snart är tillbaka?? Det är i alla fall jag. Men jag behöver er hjälp!
För mig är era åsikter viktiga, så berätta gärna, vad skulle ni vilja se mer av kommande tid på
@Riksstudios?"


Two strikes, you're out.
__________________
Senast redigerad av develi 2022-10-16 kl. 09:31.
Citera
2022-10-16, 10:52
  #2417
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
https://varldenshistoria.se/krig/andra-varldskriget/anne-frank-berattade-allt-for-dagboken

Som alla andra tonåringar var Anne Frank nyfiken på sex och skrev ganska mycket om ämnet.

Onödigt av Rebecka att kommentera sådana böcker som tydligen har någon politisk/emotionell betydelse för vissa. Men det kanske hon inte visste? Jag visste inte i alla fall inte att det var någon sorts religiös skrift av ett helgon. Men historien känns lite överdriven, om boken är sådan så är nog inte Rebecka den första att reflektera över att en så ung flicka skriver om det. Rebecka kommenterar ju inte judar eller förintelsen utan bara flickans snusk-skriverier. Sedan kan man fråga sig om man verkligen skall publicera en dagbok som har ett så privat innehåll? När hon skrev den räknade hon nog med att den skulle vara hemlig.

Ett exempel på både lättkränkthet och sekundärkränkthet.
Citera
2022-10-16, 11:56
  #2418
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Onödigt av Rebecka att kommentera sådana böcker som tydligen har någon politisk/emotionell betydelse för vissa. Men det kanske hon inte visste? Jag visste inte i alla fall inte att det var någon sorts religiös skrift av ett helgon. Men historien känns lite överdriven, om boken är sådan så är nog inte Rebecka den första att reflektera över att en så ung flicka skriver om det. Rebecka kommenterar ju inte judar eller förintelsen utan bara flickans snusk-skriverier. Sedan kan man fråga sig om man verkligen skall publicera en dagbok som har ett så privat innehåll? När hon skrev den räknade hon nog med att den skulle vara hemlig.

Ett exempel på både lättkränkthet och sekundärkränkthet.
För kännedom publicerades inte alla delar ur dagboken initialt just för att det var privat.
Hennes far som överlevde Auschwitz medgav publicering men vissa delar var censurerade i första utgåvan.

Rebecka har ånyo gjort bort sig grovt.

Hon är fullt medveten om vad den innebär relaterat till nazism, vilket ses via hennes dåraktiga försvarstal.
Det handlar föga om nåt helgon, dock ett offer för nazismen och att det är totalt smaklöst det Rebecka skrev utan att ens nämna det lidande som den unga flickan gick igenom.

Att skriva om kåthet är illa nog men frågan är om honom inte provocerar ännu mer.
Bilden:
https://www.johansen.se/wp-content/uploads/2022/10/1665833342

1. I år är det 80 årsdagen då Anne började skriva sin dagbok.

2. Låten är av Kayne West som är kristen och gör mycket affär av detta officiellt som pånyttfödd, i debatten som abortmotståndare och skapare av kristen grundskola.

3. Låten är Praise God.

4. Rebecka har tre tända ljus bakom Anne Franks dagbok. Antingen har hon noll koll eller så provocerar hon rejält.
Det symboliserar treenigheten i kristendom och är absolut aldrig representativt för judendom.

Hon har lagt in texten "Even if you are not ready for the day, it cannot always be night" ur låten.

Rebecka tycks vara i gott sällskap.
Om West senaste utspel indagarna och avstängd från insta:
"Först insinuerade han på Instagram att hiphoplegendaren Sean Combs ”styrs” av judar. Sedan twittrade han att han skulle gå ”death con 3 ON JEWISH PEOPLE”, en referens till den amerikanska militära beredskapsskalan. Detta eftersom judar, enligt West, motarbetar alla som inte stöttar deras ”agenda”.
https://www.dn.se/kultur/amat-levin-kanye-west-ar-en-perfekt-maskot-for-den-amerikanska-hogerpopulismen/
Citera
2022-10-16, 12:02
  #2419
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För kännedom publicerades inte alla delar ur dagboken initialt just för att det var privat.
Hennes far som överlevde Auschwitz medgav publicering men vissa delar var censurerade i första utgåvan.

Hade varit bättre om de fortsatt att censurera de delarna. Jag känner inte till dessa hänvisningar du tar upp, ni (Du, Rebecka et. al.) tillhör nog en speciell sub-grupp som kan sådant.
Citera
2022-10-16, 12:05
  #2420
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hade varit bättre om de fortsatt att censurera de delarna. Jag känner inte till dessa hänvisningar du tar upp, ni (Du, Rebecka et. al.) tillhör nog en speciell sub-grupp som kan sådant.
Jag vet inte vem som har rättigheterna efter hans död, om det är en fond eller annat.

Problemet är överhuvudtaget inte bokens innehåll - det är Rebeckas skeva recension.
Citera
2022-10-16, 12:15
  #2421
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag vet inte vem som har rättigheterna efter hans död, om det är en fond eller annat.
Problemet är överhuvudtaget inte bokens innehåll - det är Rebeckas skeva recension.

Ja dumt skrivet och dåligt för SD och Riks, men jag kan inte uppbåda någon moralisk indignation då jag inte har någon relation till boken eller flickan, och inte känner till dessa amerikanska samband du tar upp. De låter lite för sofistikerade för Rebecka faktiskt.
Citera
2022-10-16, 12:25
  #2422
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja dumt skrivet och dåligt för SD och Riks, men jag kan inte uppbåda någon moralisk indignation då jag inte har någon relation till boken eller flickan, och inte känner till dessa amerikanska samband du tar upp. De låter lite för sofistikerade för Rebecka faktiskt.
Då vet du mer nu då.

Rebeckas fortsatt nonchalanta beteende efter sitt hell..g Seger på insta och twitter talar snarare för att hon är fullt medveten om vad hon gör och tycks tro att hon är så lustig.

Antar att det inte är lika roligt idag att vara avstängd. Tydligen har hon ingen egen referensram när det är too much.

Upptäckte nu btw att hon har en egen tråd angående sitt nya klavertramp.
Citera
2022-10-16, 12:29
  #2423
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då vet du mer nu då.

Rebeckas fortsatt nonchalanta beteende efter sitt hell..g Seger på insta och twitter talar snarare för att hon är fullt medveten om vad hon gör och tycks tro att hon är så lustig.

Antar att det inte är lika roligt idag att vara avstängd. Tydligen har hon ingen egen referensram när det är too much.

Upptäckte nu btw att hon har en egen tråd angående sitt nya klavertramp.

Ja jag hoppas SD och Riks skäller ut henne och hon borde avgå från regionfullmäktige. Men jag tycker hon kan få vara kvar på Riks med en varning och kanske sociala medier-förbud som mot ett barn som inte kan hantera sociala medier.
Citera
2022-10-16, 12:43
  #2424
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja jag hoppas SD och Riks skäller ut henne och hon borde avgå från regionfullmäktige. Men jag tycker hon kan få vara kvar på Riks med en varning och kanske sociala medier-förbud som mot ett barn som inte kan hantera sociala medier.
Tveksamt. Det har redan rullat ut internationellt. Hon skämmer inte bara ut SD utan hela Sverige.
Om hon lyckas vara aspackad i tv på valvakan med sitt helg seger och gör bort sig ännu värre inom en månad vete fan om nån vill ha denna instabila människa i media...

Det mest korkade är att hon tillrättavisade en ordförande inom SD som skrev korkat på FB och är lika pantad själv.

"Rebecka Fallenkvist gick in och tillrättavisade SD-ordföranden. Han tog bort bilden, avgick inom kort från sina politiska uppdrag och lämnade partiet.

– Jag tyckte det var jävligt tråkigt. Jag var ute och utbildade och varnade alltid dem. Bete er, tänk på hur saker uppfattas."

"– Mina föräldrar lärde mig rätt och fel. Jag är extremt tacksam över att de tänkte så långt. Jag hade aldrig varit där jag är i dag om jag hade fått härja fritt."

Fan tro't.

https://www.dn.se/sverige/rebecka-fallenkvist-jag-ar-ett-exempel-pa-lyckad-invandring/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in