• 7
  • 8
2022-09-13, 05:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Precis så. Jag vet inte hur gammal den här referensen är men Din Sko hade en reklam för några år sen med slagordet "Se på dina skor- andra gör det" och det du beskriver är nog förklaringen till hur bra den gick. Man är redan övertygad om att andra bryr sig mer än vad de gör så det behövdes inte mycket för att vinkla det till att alla andra dömer ens skor.
I verkligheten är det dock få som bryr sig för de har fullt upp med att oroa sig över vad andra ska tycka om dem.

Fast "normala" människor kan nog betrakta andra människor. Det är mest folk som själva är osäkra, har social fobi eller dylikt så fokuserar mest på sig själva.
Citera
2022-09-13, 08:01
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Fast "normala" människor kan nog betrakta andra människor. Det är mest folk som själva är osäkra, har social fobi eller dylikt så fokuserar mest på sig själva.
Till viss del, absolut, men inte till den grad som TS till exempel tror. En "normal" har koll på omvärlden och det är klart man kollar när något sticker ut men en person som känner sig utstirrad hela tiden trots att den till synes inte gör något märkligt eller ser annorlunda ut har nog mer problem med sin egen syn på sig själv än att andra faktiskt kollar eller dömer.
Citera
2022-09-13, 10:57
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temissbrukare
Är en 20 årig tjej och folk kollar på mig som om jag vore efterbliven eller något, stirrar eller tittar konstigt.
Det är inte inbillning.
Mitt utseende och min personlighet: är blyg och tar inte mycket plats, är obekväm i sociala situationer och håller mig helst undan men kan också stå upp för mig själv och är inte helt frånvarande/undvikande. har inte gjort några ingrepp och är lite smal/har inte så många former och är varken lång eller kort. har lite långt, blont hår. sminkar mig lagomt och klär mig inte på ett sätt som sticker ut från mängden. ser ut och klär mig som en vanlig ung tjej, jeans och tshirt, svart tunn jacka, liksom.

Nu till några exempel:
Jag skulle rösta igår, personalen där kollar på mig som att jag inte borde få vara där. ena personalen håller överdrivet mycket koll på mig när jag ska ta mina valsedlar och personerna jag lämnar valsedlarna till kollar ännu mer på mig (rakt i ögonen) som att de dömer mig.

Vanliga killar i min ålder ignorerar mig helt och hållet, men barnsliga killar i 14-16 årsåldern stirrar extremt mycket. en gång raggande en mycket yngre kille på mig från ingenstans. även killar från andra länder stirrar på mig och beter sig uppmärksamhetsökande.
De få gånger jag går in på pizzerian eller någon butik med utländsk personal börjar alltid någon som jobbar där inne stirra och bete sig skumt, typ lyfta på ögonbrynen och kolla rakt in i mina ögon. i en kiosk var det en kille/man (personalen) som typ ställde sig och "gungade" med huvudet och stirrade rakt på mig.

Yngre tjejer och barn stirrar på mig som om de vore rädda för mig eller nåt sånt. de ser typ förvånade ut.

Folk är också i allmänhet otrevliga eller dryga mot mig. folk som jag känner men också folk som jag inte känner. trots att jag är snäll och omtänksam och säger eller gör aldrig någonsin något elakt och beter mig alltid respektfullt mot andra. Jag ler sällan och kan säkert se lite ledsen ut men är aldrig sur eller arg eller otrevlig. tycker själv att jag är alldeles för snäll.

Så nu är min fråga, varför är folk såhär? jag antar att det inte bara är dom som är konstiga, utan att det är nåt personligt mot mig.

Är jag bara ovanligt söt/fin/vacker fast jag inte själv tycker det?

Är jag ful, obehaglig eller ser ovanlig ut?

Ser jag ut som en kille som gjort om sig till tjej eller nåt annat som gör folk misstänksamma? eller ser jag ut som en dum stereotypisk blondin? fördomar? jag tycker själv att jag ser ut som en vanlig tjej i min ålder, inte ful men inte vacker heller, simpel och normal helt enkelt. men jag kan ju inte veta hur andra uppfattar mig.

Kan det vara så att du ligger någonstans på autismspektrumet och är i din egen lilla värld för det mesta? Blir du nervös av folksamlingar?

Folk kan få Mr. Bean vibbar av sånt om man inte smälter in i mängden.
Citera
2022-09-13, 12:05
Medlem
-Andreas-s avatar
Alltså TS.
Jag har fått höra, uttryckligen av många under livet, att de 'blir trötta av att se mig'. Wtf? Undrar jag ju.
Då brukar de svara att de tycker att jag 'rör på mig för mycket' o mest att jag 'rör mig för snabbt'.

Ur min egen synvinkel rör jag mig tryggt, säkert o hanterar flera sysslor/manövrar på samma gång i ett bra tempo.
Upplever att många andra är slöa, lata, sega, gnälliga, långsamma o/eller energilösa, om jag måste säga något till mitt försvar.

När jag inte gör någonting, utan tex sitter o samtalar, är jag enligt samma personer, uttryckligen lyhörd, lugn o är en god lyssnare som inte säger något i onödan/är fåordig. Det är bra att fått höra iaf.

Vad vill jag ha sagt med detta?
Jo, att om du också kanske är lite 'för snabb' i situationer som inte kräver snabba ryck eller hur man säger så tror jag att vissa kanske blir stressade av detta.
Särskilt om folk aldrig kunnat få chans att samtala o bilda sig en uppfattning om hur du är som informell social varelse.

Om du verkligen líder av det du beskrivit i ts, så tycker jag att du ska fråga en nära vän hur du uppfattas o kanske kan din vän se beteenden hos dig som du inte funderat över, ge tips, råd o så där.

Annars.
Skit samma i vad du tror att folk tycker om dig.
Det är ju ingen som uttryckligen har påpekat något i hur du för dig, menar jag.
Det viktigaste är att du kan göra dina grejer, ärenden, sysslor utan oönskade avbrott eller distraktioner o dessutom känna dig trygg bland folk.
Citera
2022-09-14, 22:48
Medlem
Temissbrukares avatar
Måste säga att jag verkligen uppskattar alla svar, jag fick mer seriösa och bra svar än jag någonsin tänkt mig att jag skulle kunna få.
Jag har inte riktigt lyckats förstå mig på exakt varför folk tittar på mig, men jag har iallafall fått många bra förklaringar.

Jag ska fundera vidare på det, ska tänka på hur jag rör mig och uppför mig för kan eventuellt vara nåt i det. ska prova se lite gladare ut och sträcka mer på mig, försöka se mindre osäker ut. ibland känner jag mig stressad också så jag kanske sänder ut signaler att jag är på dåligt humör? tror dock inte att folk verkligen kollar så mycket på någon bara på grund av att personen ser osäker, ledsen, eller stressad ut.

Visa nämner det med ögonkontakt, ibland så händer det ju att jag kollar mig runt och tittar försiktigt på människor som jag går förbi men det är mest bara när jag märker att andra kollar på mig. även om jag ignorerar alla och inte tittar på någon så märker jag ändå hur andra kollar på mig, både från nära och från långt håll. det är oftast då som folk verkligen kollar på mig mer för då blir det som att de märker att jag ignorerar dom.

Sen det med utseendet, vissa ber om bild eller att jag ska beskriva hur jag ser ut. skulle kunna säga att jag ser ut som en yngre och sämre version av sångerskan ängie dehn (googla henne). vi har inte samma klädstil men väldigt lika ansiktsdrag förutom att jag har mindre läppar och mindre smink.
Citera
2022-10-02, 22:43
Medlem
Ursäkta, men är du min kvinnliga kopia? Det känns som det då du nästan är en exakt kopia av mig personlighetsvis och med dina upplevelser. Skillnaden är att jag är kille.

Om det är något som jag upptäckt med åren så är det att det är mest i mitt huvud, och jag har ju märkt att jag själv tittar på folk ibland.
Sen så har jag lärt mig med tiden att inte bry mig om när folk tittar på mig konstigt, tittar på mig generellt eller rent utav bara stirrar på mig. Deras åsikt om hur jag är klädd eller hur jag ser ut har ju inte någon påverkan på mitt liv eller min dag, vare sig deras tankar är positiva eller negativa.

Jag skulle föreslå att du försöker tänka likadant, även om det är svårt. Det tar tid att få in den tankeställningen, men det känns underbart när man väl tänker så konstant.

Att folk är otrevliga och beter sig drygt mot dig är nog inget gentemot dig. Vissa människor är bara otrevliga och dryga helt enkelt och har ingenting att göra med dig eller ditt utseende att göra specifikt.

Citat:
Sen det med utseendet, vissa ber om bild eller att jag ska beskriva hur jag ser ut. skulle kunna säga att jag ser ut som en yngre och sämre version av sångerskan ängie dehn (googla henne). vi har inte samma klädstil men väldigt lika ansiktsdrag förutom att jag har mindre läppar och mindre smink.

Efter att ha sökt på Ängie Dehn så skulle jag väl nog gissa på att många tittar på dig för att dom tycker att du är attraktiv. Det är vanligt att titta eller stirra på människor man tycker är attraktiva. Kan ju inte säga att alla tänker så, för alla har ju olika preferenser, men det är något att ha i åtanke.
Sen även om dom skulle tycka att du är ful så är det deras problem och förlust, inte din.

Ett litet anektdotisk exempel här men en gång på en fest när jag var 23 så mötte jag ögon med en tjej som stirrade jättekonstigt på mig som om att jag var en utomjording och vände bort blicken efter ett par sekunder.
Trodde ju självklart att jag var så motbjudande att det var fascinerande att stirra på mig tills våra ögon möttes för länge för då blev det för mycket för henne, men fick reda på i efterhand att hon tyckte att jag var oerhört snygg men hon vågade inte prata med mig och visste inte hur hon skulle reagera när våra ögon möttes.

En annan anledning för att folk kanske tittar konstigt på dig är för att ibland är folk inte medvetna om vad för ansiktsuttryck dom har när dom tittar på dig.
Jag har själv märkt, och en vän har även påpekat det, att jag kan se arg ut när jag är i min egen värld och tänker. Sen stannar bussen vid en busshållplats och så tittar jag, till exempel, på en tjej vid busshållplatsen som då tittar tillbaka upp på mig och så ser hon mitt arga ansiktsuttryck och så tror hon att det är på grund av henne.
Fast att jag ser arg ut har ju absolut inget att göra med henne och är definitivt inte på grund av henne. Det är bara så att jag råkar se arg ut ibland när jag är inne i min egen värld och tänker. Det är något jag fortfarande jobbar på idag. Så det kanske inte alls beror på dig att dom tittar på dig som dom gör.

Kan ju även ha något att göra med kroppspråk som andra nämnt också, men sånt är inte jag särskilt insatt i.
Någon annan skrev det också men du skulle kanske fråga någon vän eller liknande och se om dom märkt något ovanligt som kanske skulle kunna få folk att stirra. Prova det.

Lycka till och hoppas det går bra!
Senast redigerad av Jidgeeboy 2022-10-02 kl. 22:45.
Citera
2022-10-02, 22:46
Medlem
Citat:
Måste säga att jag verkligen uppskattar alla svar, jag fick mer seriösa och bra svar än jag någonsin tänkt mig att jag skulle kunna få.
Jag har inte riktigt lyckats förstå mig på exakt varför folk tittar på mig, men jag har iallafall fått många bra förklaringar.

Jag ska fundera vidare på det, ska tänka på hur jag rör mig och uppför mig för kan eventuellt vara nåt i det. ska prova se lite gladare ut och sträcka mer på mig, försöka se mindre osäker ut. ibland känner jag mig stressad också så jag kanske sänder ut signaler att jag är på dåligt humör? tror dock inte att folk verkligen kollar så mycket på någon bara på grund av att personen ser osäker, ledsen, eller stressad ut.

Visa nämner det med ögonkontakt, ibland så händer det ju att jag kollar mig runt och tittar försiktigt på människor som jag går förbi men det är mest bara när jag märker att andra kollar på mig. även om jag ignorerar alla och inte tittar på någon så märker jag ändå hur andra kollar på mig, både från nära och från långt håll. det är oftast då som folk verkligen kollar på mig mer för då blir det som att de märker att jag ignorerar dom.

Alla mer eller mindre kastar en blick på andra människor.

Jag har inte läst igenom tråden mer än trådstart men jag tror att du lider av paranoia som symptom på en underliggande problematik.
Citera
2022-10-06, 20:23
Medlem
Du glor - de glor. Jag tittar inte på nån. Trivs med ouppmärksamheten.
Citera
2022-10-06, 20:30
Medlem
Är samma för mig försöker att inte kolla på människor som stirrar på en. Försöker titta åt annat håll.
Men det är viktigt att inte försöka söka bekräftelsen ur andras ögon.
Jag tolkar de som att man är högkänslig och för djup och känslig för närvaro.
Försöker koppla bort alla blickar ibland funkar det ibland inte. Musik är definitivt inte till hjälp och när man tänker för mycket och bråkar med tankar och hör eller känner andras tankar.
Önska att jag kunde sluta känna andras blickar eller närvaro som så skarpt men det verkar inte gå över.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in