Citat:
Ursprungligen postat av
tempeZZt
Inkast ska utfras frn den plats dr bollen lmnade spelplanen. Sidledsfrflyttning r inte OK, men verseendet r stort, det hller jag med om.
Tycker faktiskt domarna blivit petigare bara senaste veckorna. Verkar som de haft ett snack under sommaren eller nt snt. Har sett i ett flertal matcher nyligen att domarna petar med en enstaka meter fel, vilket nstan knns som de blivit lite fr petiga. Men r ju sklart bra.
Dremot tillter dom 10-20 meter fel nr det handlar om "hemt", dvs nr lagen vill kasta bakt till egna frsvarare. D kan man tydligen lgga inkastet nstan var som helst, fr det anses inte vara en frdel att f kasta bollen till en omarkerad medspelare istllet fr att tvingas kasta i det omrde dr alla medspelare har markering. Mrkligt, men har haft uppe just denna frgan i "domartrden - frga vad du vill", och delvis ftt en frklaring dr.
Angende "dra tillbaka bollen bakom hela huvudet" s har jag egentligen ingen sikt. Bjer man fram huvudet hamnar ju bollen bakom nacken ven om bollen r ovanfr hvuudet, faktiskt. Svrdefinierat och generellt tycker jag inte antalet felaktiga inkast har kat. Till och med de afrikanska importerna har ju numera lrt sig kasta inkast, s det r vl frre felaktiga nufritden?.. hmm.