2022-09-11, 16:59
Medlem
r det bara jag eller har andelen felaktiga inkast kat p alla niver utan att domarna blser?
Citera
2022-09-11, 17:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
r det bara jag eller har andelen felaktiga inkast kat p alla niver utan att domarna blser?

Vad bestr det felaktiga i menar du?
Citera
2022-09-11, 17:09
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Vad bestr det felaktiga i menar du?
Man drar inte tillbaka ville ver hela huvudet som regelverket stipulerar.
Citera
2022-09-11, 18:04
Medlem
erikp121s avatar
Korrekt iakttagelse. Det r slarvigt frn bde spelare och domare.
Citera
2022-09-11, 18:07
Medlem
Jag har en frga som jag tnkt p sedan jag slutade pojkfotbollen, hur lngt fr man egentligen rra sig efter sidlinjen frn det stlle som bollen kt ver linjen? Tycker det r fel nr spelare kastar in 5-10 meter drifrn. Vad sger regelboken?
Citera
2022-09-11, 18:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Man drar inte tillbaka ville ver hela huvudet som regelverket stipulerar.

Det kan jag hlla med om. Bollen r i mnga fall, speciellt vid snabba inkast, nstan rakt ovanfr huvudet.
Citera
2022-09-11, 18:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
Jag har en frga som jag tnkt p sedan jag slutade pojkfotbollen, hur lngt fr man egentligen rra sig efter sidlinjen frn det stlle som bollen kt ver linjen? Tycker det r fel nr spelare kastar in 5-10 meter drifrn. Vad sger regelboken?

Inkast ska utfras frn den plats dr bollen lmnade spelplanen. Sidledsfrflyttning r inte OK, men verseendet r stort, det hller jag med om.
Citera
2022-09-11, 22:21
Medlem
Citat:
Inkast ska utfras frn den plats dr bollen lmnade spelplanen. Sidledsfrflyttning r inte OK, men verseendet r stort, det hller jag med om.

Tycker faktiskt domarna blivit petigare bara senaste veckorna. Verkar som de haft ett snack under sommaren eller nt snt. Har sett i ett flertal matcher nyligen att domarna petar med en enstaka meter fel, vilket nstan knns som de blivit lite fr petiga. Men r ju sklart bra.

Dremot tillter dom 10-20 meter fel nr det handlar om "hemt", dvs nr lagen vill kasta bakt till egna frsvarare. D kan man tydligen lgga inkastet nstan var som helst, fr det anses inte vara en frdel att f kasta bollen till en omarkerad medspelare istllet fr att tvingas kasta i det omrde dr alla medspelare har markering. Mrkligt, men har haft uppe just denna frgan i "domartrden - frga vad du vill", och delvis ftt en frklaring dr.

Angende "dra tillbaka bollen bakom hela huvudet" s har jag egentligen ingen sikt. Bjer man fram huvudet hamnar ju bollen bakom nacken ven om bollen r ovanfr hvuudet, faktiskt. Svrdefinierat och generellt tycker jag inte antalet felaktiga inkast har kat. Till och med de afrikanska importerna har ju numera lrt sig kasta inkast, s det r vl frre felaktiga nufritden?.. hmm.
Citera
2022-09-13, 14:53
Medlem
Citat:

Du har nstan helt rtt!
Spelaren som ska kasta in bollen mste st hgst 1 meter utanfr sidlinjen och hgst 1 meter i sidled frn platsen dr bollen gick ver sidlinjen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in