• 4
  • 5
2022-09-12, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Många män skiter i att betala underhållet. Det kan vara fallet här, om hon är separerad från barnens pappa. Då är det sannerligen inget fett liv hon lever. Hon kan ju även vara änka ( jag kan inte se artikeln så jag vet ej hennes civilstånd) och stå för hela försörjningen själv ( finns ingen änkepension längre). Maten har blivit förbaskat dyr och många, som min familj som i praktiken lever på en lön, har det ganska tufft att få matkontot att gå ihop-i synnerhet om man har tonåringar som äter som elefanter! Jag försöker be dem att äta mycket i skolan, men det hjälper inte, när de kommer hem försvinner lätt ett halvt bröd o ost… Så denna mamma har min fulla sympati. Men som vanligt är det en massa kvinnohatande incels som ska vräka hat över en kvinna som sitter i en trång sits. Alltid att kvinnan får skylla sig själv, aldrig mannens/ pappans ansvar-2022 är ett sådant synsätt mer än vämjeligt!

är hon separerad, då får hon underhållsbidrag för barnen staten förskotterar detta och tar ut detta av barnens far genom försäkringskassan
är hon änka, då får hon och barnen barnpension från staten
(har jobbat på kronofogden)
Citera
2022-09-13, 20:48
Medlem
Oj. Det här skulle mormor ha hört. Änka med små barn. Själv sjuk (fysisk sjukdom).Inga som helst skyddsnät fanns som nu, absolut inga barnbidrag. Envis som synden. Ville inte ta emot hjälp från någon välmenande - "Jag tar inte emot allmosor" -, var alldeles för stolt och tog det väl som en förolämpning att hon inte skulle kunna ta hand om de sina. Det gick rätt bra ändå men hon kunde trolla med knäna tänker vi. Hur klarade hon det?

Hon fick vid 67 års ålder minsta pension fast hon hade jobbat, arbetsgivare hade visst glömt betala för sånt som ATP. Hon hade aldrig haft det så bra sa hon ändå. Sparade gjorde hon också.

Så det beror väl lite på vad man har för krav och vad man lägger pengarna på.
Citera
2022-09-14, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Finns flera jobb du inte kan försörja sig på en heltidsjobb. Säg att du jobbar som undersköterska.

Lön 23.850 kronor. Efter skatt 18.460 kronor.

3 Barnbidrag med flerbarnsbidrag 4.480 kronor.

Totalt efter skatt 22.940 kronor.

23.000 kronor räcker inte långt för att hyra en 4:a om alla ska ha egna rum, el, bil, mat etc. Bara bostaden kan man räkna på 10.000 kronor. Lägg till mobilabonnemang, internet och hushållsel så har du kvar 12.000 kronor kvar. Räkna bort 4000 för en begagnad bil med service och bensin så har du kvar 8000 kronor. 8000 kronor ska räcka till mat kläder och fritidsintressen åt 4 personer. Marginalerna är extremt små,

8k räcker gott och väl. Dessutom har ju personen i ditt fall en livsstil som bygger på att leva som om de vore skötsamma och skötte sin ekonomi. Något som inte precis går ihop med ensamstående med tre barn (underhållning, bostadsbidrag utelämnar du dessutom).

Herregud hur bortskämda är svenskor?
Citera
HelgeBuks avatar

Moderatormeddelande

Postat av HelgeBuk 2022-09-14, 18:33
Moderator
Tråden ligger i Privatekonomi, det betyder att det är de ekonomiska aspekterna som avhandlas här, inte t.ex. relationen med barnens pappa eller hennes vikt... /Mod
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in