2022-09-11, 13:28
Medlem
Jag letar just nu efter hus/mark runt miljonen.
Har nu kollat på ett hus och efter att varit där så tänker jag att de har ett för högt utgångspris. Utgångspriset är 895k och huset har varit obebott i ett år, småskavanker men helt ok skick i mitt tycke. Säljarna vet tydligen inte mycket om husets skick, enligt mäklaren.
Huset är värderat till 190k och marken 625k. Vem som gör den värderingen vet jag inte men det är från mäklarens beskrivning av huset.
Huset har legat ute i ca 11 veckor och inget bud än.
Nu till min fråga, jag har aldrig lagt ett bud på ett hus förut. Är 700k ett skambud? Marken är runt 2 ha och huset är runt 80m2.
Vill liksom ha huset men vill inte lägga skambud heller.
Citera
2022-09-11, 13:29
Medlem
700k är enligt mig inget skambud.

Lägg 600k och se vad dem säger istället
Citera
2022-09-11, 13:48
Medlem
Det kanske är dyrt att underhållsvärma huset i vinter.

600.000:-håller jag med om är ett fint startbud. Får du igång diskussionen så vet du att det är ditt för 650-700

De har med all säkerhet lagt sig lite över vad de behöver få ut.

Det är inte dina föräldrar du skall handla av men vill du bli ihågkommen som givmild så var det i en annan situation än denna.
Citera
2022-09-11, 13:48
Medlem
Du kan lägga vilket bud som helst då det inte är bindande.

Låt oss säga att du lägger 1 mille o säljaren säger ok.

Då säger du att du vill besiktiga huset innan affär görs.

Sen är du fri att pruta/dra ifrån de kostnader som du anser vara skäliga för att göra huset beboeligt.

Så länge du inte har skrivit på är du/ni fria att förhandla om slutpriset.

Mitt råd är att ge ett bud asap för att affären ska fortskrida eftersom det verkar som om du vill ha det.
Citera
2022-09-11, 13:52
Medlem
Har det legat ute i närapå tre månader är 700k inget skambud. Lycka till.
Citera
2022-09-11, 13:56
Medlem
Callebiltes avatar
Jag hade lagt 600 men det är ett skambud. 700 är någonstans i brytpunkten mellan skambud och lågt bud men inget som man förmodligen som säljare skulle bli irriterad på.
Citera
2022-09-11, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samirbakarkaka
Jag letar just nu efter hus/mark runt miljonen.
Har nu kollat på ett hus och efter att varit där så tänker jag att de har ett för högt utgångspris. Utgångspriset är 895k och huset har varit obebott i ett år, småskavanker men helt ok skick i mitt tycke. Säljarna vet tydligen inte mycket om husets skick, enligt mäklaren.
Huset är värderat till 190k och marken 625k. Vem som gör den värderingen vet jag inte men det är från mäklarens beskrivning av huset.
Huset har legat ute i ca 11 veckor och inget bud än.
Nu till min fråga, jag har aldrig lagt ett bud på ett hus förut. Är 700k ett skambud? Marken är runt 2 ha och huset är runt 80m2.
Vill liksom ha huset men vill inte lägga skambud heller.

Låter som det nog egentligen inte är något värde i själva huset i sig när det stått tomt så länge och skicket okänt, vilket troligen gör att man nog kommer hitta både det ena och andra vid en besiktning som man nog inte vill göra, så ledande från vad som är rimligt att bjuda ifrån är nog från själva tomtvärdet dvs. 625 k
Citera
2022-09-11, 14:21
Medlem
Citat:
.

Lägg inget skambud då
enkelt

Slår vad om att du "hatar pengar" också?
tills det kommer till kritan, då lägger du skambud för att behålla dom ?
Senast redigerad av Stina2017 2022-09-11 kl. 14:27.
Citera
2022-09-11, 14:45
Medlem
XaoqcHs avatar
Varför vill du inte ha lägsta möjliga pris? Det här är trots allt inte en Blocket-affär över en hög med Damernas värld utan en summa som kommer påverka dig under resten av livet.
Citera
2022-09-11, 14:46
Medlem
TompaOs avatar
Lägg 625 så har du en bra öppning för vidare diskussion. Sen lägger du 700 under förutsättning att det tas bort från marknaden.
Citera
2022-09-11, 14:47
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Är 700k ett skambud? Marken är runt 2 ha och huset är runt 80m2.
Det kanske kan kallas det, men det behöver inte du skämmas för.
Det är inte helt ovanligt att de första buden ligger 10-20 procent under utgångspriset.
Är huset i dåligt skick kan man väl bjuda ytterligare 5-10 procent under.
Jag hade nog bjudit under 675-700 k.
Risken jag ser är ju att köparen blir förbannad om jag bjuder lägre och säger till mäklaren
- den jäveln vill jag inte sälja till under 800 k.
----------------
andra tycker annorlunda i tråden men man undrar ju varför de stannar på 600 k och inte föreslår 400 k då?
Det svaret de ger är mitt argument för att bjuda 675-700 k.
Citera
2022-09-11, 15:32
Medlem
är nog många husspekulanter som lagt ner sina husdrömmar sista tiden ock drar en lättnande suck att de inte slog till
verkar inte vara så stort intresse på huset ,hur värms det upp ? direktel
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in