2022-09-10, 23:37
Medlem
MissBingos avatar
Jag fick ärva ganska mycket pengar av min farbror. Jag bor nu i en hyres-tvåa o trivs där. Men jag skulle gärna vilja äga min egen bostad. Trivs i stan där jag bor, o vill bo kvar här där jag har mina vänner. I en mindre stad i Mellansverige.

Men jag kan inget om ekonomi o köp av bostäder? Är det ens läge att köpa bostad nu? Hur gör man? Ska jag pröjsa hela bostaden på en gång, eller tar man lån? Kan nog pröjsa om de inte är de mest exklusiva i stan. Ca 2-3 miljoner går bra. Vill gärna ha lite till annat också.

Tittar på Hemnet o har hittat ett par som kan vara intressanta! Helst hade jag velat ha ett mindre hus, men eftersom jag är själv, så pallar jag inte att sköta trädgård o sånt.

Tacksam för nybörjartips!

Sorry om denna tråd passar bättre i (FB) Bostad, hem och trädgård Men det är det ekonomiska delen jag vill diskutera!
Citera
2022-09-10, 23:58
Bannlyst
Kontakta en mäklare är väl första steget. Du verkar ju lite förvärrad så en god man kanske skulle ta ställning?
Citera
2022-09-11, 00:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBingo
Jag fick ärva ganska mycket pengar av min farbror. Jag bor nu i en hyres-tvåa o trivs där. Men jag skulle gärna vilja äga min egen bostad. Trivs i stan där jag bor, o vill bo kvar här där jag har mina vänner. I en mindre stad i Mellansverige.

Men jag kan inget om ekonomi o köp av bostäder? Är det ens läge att köpa bostad nu? Hur gör man? Ska jag pröjsa hela bostaden på en gång, eller tar man lån? Kan nog pröjsa om de inte är de mest exklusiva i stan. Ca 2-3 miljoner går bra. Vill gärna ha lite till annat också.

Tittar på Hemnet o har hittat ett par som kan vara intressanta! Helst hade jag velat ha ett mindre hus, men eftersom jag är själv, så pallar jag inte att sköta trädgård o sånt.

Sorry om denna tråd passar bättre i (FB) Bostad, hem och trädgård Men det är det ekonomiska delen jag vill diskutera!

Den som kunde se in i framtiden skulle snabbt bli rik. Jag hade för egen del dragit mig för att köpa just nu. Räntorna är på väg uppåt, och med dom går priserna nedåt, men vem vet vad som händer imorgon.

Sen är det det där med att, dyker det perfekta objektet upp, så vet du aldrig om det händer igen. Det gäller väl först och främst hus dock.
Citera
2022-09-11, 00:02
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Ja, det tycker jag att du gott kan göra, däremot bör du nog avvakta och se hur priserna utvecklar sig då de ju är på väg ner. Köpa hus hade däremot jag inte gjort då det innebär mycket jobb och löpande kostnader, för att inte tala om elpriserna som husägare får uppleva nu. Satsa hellre på lägenhet i en förening med god ekonomi.
Citera
2022-09-11, 00:03
Medlem
Du behöver inte skynda dig att köpa bostadsrätt. Börja träna för köpet genom att gå på visningar.
Gå på mäklarvisningar på lägenheter du inte vill bo i, för att lära dig spelet och för att inte bli allt för entusiastisk när du tittar på en bostad du vill ha.

Lär dig kolla och fråga.
Citera
2022-09-11, 00:04
Medlem
Allcopsarebastardss avatar
Jag hade väntat tills våren kollat läget
Citera
2022-09-11, 00:06
Medlem
Mycket bättre att köpa normalt sett, speciellt om man har gott om stålar att pumpa in eller ha investerat i annat som säkerhet.
Just nu ska du däremot inte köpa, allt talar för att priser på bostäder ska ner en bra bit i pris.
Citera
2022-09-11, 00:08
Medlem
MissBingos avatar
Ok tack.

Detta var bara mina första tankar på det hela efter att ha tittat på Hemnet, men blir det aktuellt så kontaktar jag givetvis mäklare. Det verkar komma upp några lägenheter här i stan på Hemnet då o då, som kan vara intressanta. Vill ha en tvåa, kanske en stor etta hade funkat också.
Citera
2022-09-11, 07:56
Medlem
Miekkalinnas avatar
Jag kan bara instämma med tidigare inlägg. Priserna är på väg ner. Europeiska centralbanken höjde räntan häromdagen med 0,75%. Riksbanken kommer troligtvis att höja både denna månaden och i november vilket kommer att pressa ner priserna ytterligare.

När priserna går ner har objekten en tendens att bli kvar på marknaden vilket ökar utbudet av bostäder och konkurrensen om köparna hårdnar och då ökar möjligheterna att pruta på många objekt.

Så om du ska köpa ett objekt för 2-3 miljoner idag finns det stor sannolikhet att samma objekt kostar 2-300 000 kr mindre om 6-12 månader.
Citera
2022-09-12, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBingo

Globala ekonomin kommer rasa. Då följer bopriser med ner.
Citera
2022-09-12, 06:25
Medlem
trivs du i den du har nu ock hyran är hyffsad kanske det är lika bra att bo kvar i dessa tider,
du vet vad du har men inte vad du får , även i en bostadsrätt kan det bli problem med grannarna mm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in