Flashback bygger pepparkakshus!
  • 3
  • 4
2006-12-23, 14:42
Medlem
Botanikerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Det du har hört talas om är koloxidförgiftning/kolmonoxidförgiftning. Du tänker på det som folk tog självmord med hjälp av i sina garage förr i tiden va? De lät de gamla bilarna gå på tomgång så att garaget fylldes med kolmonoxid. Kolmonoxid tas nämligen upp av hemoglobinet och ersätter syret, därför spelar det ingen roll om du helt plötsligt ändrar dig och flyr ut ur garaget. Du får i dig för lite syre ändå.
Kan länka till en gammal tråd jag skrev en gång i tiden där Manco Capac förklara det så fint!
http://www.flashback.org/showthread.php?t=390455

Du blir förgiftad av koldioxid. Googla lite eller fråga en dykare...
Citera
2006-12-23, 14:56
Medlem
West-ens avatar
Nu tar jag detta en gång till. Det som hädner när du andas in koldioxid är inte att det binder sig till hemoglobinet, nej det skapar kolsyra i blodet som bidrar till sänkt ph. Sänkt ph stimulerar då varningsreceptorer i hjärnan och ger dig en stark reflex att andas. Detta ligger antagligen evolutionen bakom.

EDIT:

Citat:
Hemoglobin, the main oxygen-carrying molecule in red blood cells, can carry both oxygen and carbon dioxide, although in quite different ways. The decreased binding to oxygen in the blood due to increased carbon dioxide levels is known as the Haldane Effect, and is important in the transport of carbon dioxide from the tissues to the lungs. Conversely, a rise in the partial pressure of CO2 or a lower pH will cause offloading of oxygen from hemoglobin. This is known as the Bohr Effect.
Citat:
CO2 is carried in blood in three different ways. Most of it (about 80%–90%) is converted to bicarbonate ions HCO3− by the enzyme carbonic anhydrase in the red blood cells. 5%–10% is dissolved in the plasma and 5%–10% is bound to hemoglobin as carbamino compounds. The exact percentages vary depending whether it is arterial or venous blood.

The CO2 bound to hemoglobin does not bind to the same site as oxygen; rather it combines with the N-terminal groups on the four globin chains. However, because of allosteric effects on the hemoglobin molecule, the binding of CO2 does decrease the amount of oxygen that is bound for a given partial pressure of oxygen.

Han i min tråd hade nog fel. Men tydligen blir den största delen kolsyra.

Jag tror dock du fortfarande inte dör av förgiftning av koldioxid, utan det är mer att du får syrebrist.
Dessutom börjar ju blodet ta upp syre igen direkt du andas, därför överlever du ju när du svimmar.
Det gör du INTE på kolmonoxid.
Citera
2006-12-23, 15:36
Medlem
Botanikerns avatar
Jepp det du beskriver är det som kallas för koldioxidförgiftning. Du dör i regel inte, men det är ingen trevlig upplevelse med hettsig andning och hög puls.
Citera
2006-12-23, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Problemet är bara det att när gasen susar ut kommer den att fluffa upp grädden, så du kommer i princip att få en vulkan hur du än gör. Köp patroner för guds skull!
Japp, det blir till att göra det
Citera
2006-12-23, 15:54
Medlem
Fan va flashback är underbart.
Citera
2006-12-23, 16:19
Medlem
lill-mes avatar
Jag tror nog inte att man blir så hög på kolsyra
Citera
  • 3