2022-09-10, 22:22
Medlem
Losdrivarexistenss avatar
Ponera att en person packar en väska full med oxfilé och annat dyrt nötkött. Säg typ att han snor för 1500-3000. Vad kan straffet bli. 30-årsåldern och inte dömd för stöld innan.
2022-09-10, 22:22
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Losdrivarexistens
Ponera att en person packar en väska full med oxfilé och annat dyrt nötkött. Säg typ att han snor för 1500-3000. Vad kan straffet bli. 30-årsåldern och inte döm för stöld innan.

Dagsböter och villkorlig dom mest troligt.
2022-09-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Dagsböter och villkorlig dom mest troligt.

Du tror inte på någon månads fängelse då? Antar jag skulle kunna få kontraktsvård eller något. Dom har mig ju på kamerarör över hela stan så vettefan hur detta kommer sluta.
2022-09-10, 22:33
Medlem
(FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.
2022-09-10, 23:02
Medlem
Du framställer frågan ur ett hypotetiskt perspektiv, men i ett senare inlägg förefaller det som att du har begått detta brott och är ertappad.

Inte dömd för stöld innan, skriver du. Så då undrar man så klart vad du är dömd för sedan tidigare!?

Brottet du begått är stöld, alltså inte ringa stöld eller grov stöld.
För det brottet skall utdömas fängelse upp till två år.

Är du ostraffad sedan tidigare så är det troligt att du döms till villkorligt och dagsböter. Då brottet du begått förefaller väl planerat och genomfört med beslutsamhet, så man ska inte vara helt övertygad om hur en domstol bedömer detta, men jag skulle säga att det vore uppseendeväckande om de inte dömer till villkorligt.
2022-09-10, 23:10
Medlem
Benyameans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du framställer frågan ur ett hypotetiskt perspektiv, men i ett senare inlägg förefaller det som att du har begått detta brott och är ertappad.

Inte dömd för stöld innan, skriver du. Så då undrar man så klart vad du är dömd för sedan tidigare!?

Är du ostraffad sedan tidigare så är det troligt att du döms till villkorligt och dagsböter. Då brottet du begått förefaller väl planerat och genomfört med beslutsamhet, så man ska inte vara helt övertygad om hur en domstol bedömer detta, men jag skulle säga att det vore uppseendeväckande om de inte dömer till villkorligt.
Skulle snarare gissa på skyddstillsyn då sociala problem antagligen är orsaken till att man stjäl kött att sälja vidare för att finansiera ett missbruk.
2022-09-11, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores

Jag har varken begått något brott eller blivit ertappad. Men med tanke på inflationen så väcktes denna tanke.
2022-09-13, 20:34
Moderator
sm910difs avatar
(FB) "Vad får jag för straff?" Tråden för frågor om påföljdsbedömning.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in