Citat:
Ursprungligen postat av
Vinicius
Som rubriken lyder undrar jag vad som kan klassas som lågt, måttligt och högt bruk av cannabis. Jag förstår att det säkert varierar från person till person.
Arbetar för närvarande på en arbetsplats där vi ibland har ”klienter” som brukar cannabis, beroende på hur bruket ser ut kommer vi till olika beslut. Min äldre seniora kollega tycker i princip att all cannabisbruk är ett missbruk och att det måste upphöra/eller att ”klienten” ska skickas till beroendeklinik.
Det var en diskussion nu i veckan och då tyckte jag att bruka cannabis 2ggr/månad lät som ett lågt till måttligt bruk. Insåg senare att jag faktiskt inte har någon koll då jag aldrig rökt själv. Har försökt hitta definitioner och studier men utan resultat.
Så vad säger ni som har erfarenhet, vart går gränsen för lågt, måttligt och högt bruk. Och har ni några källor/studier att länka till?
Jag personligen har brukat Cannabis "måttligt" för några år sedan. Nu använder jag inte det alls pga. tappat intresse för det. Men då rökte jag i snitt 1 joint dagligen efter jobbet 5-6 dagar i veckan.