2022-09-10, 13:03
Medlem
Bonnatorps avatar
Det finns förstås färdiga läsningar i form av Tesla Powerwall och liknande grejer, men de är så sinnessjukt dyra mot priset på enskilda batterier att det är en lyxlösning.
Har suttit och kollat här och där på olika leverantörer av enskilda litiumjon- och LiFePO4-celler, och runt 2300-3000 per kWh torde man kunna komma undan med.

Men låt säga då att jag har köpt ett gäng 3,2V-celler och kopplat dessa i serie om fyra, och därefter parallell, så att jag sitter på en ~2kWh 12,8V batteribank.
Vad behöver jag lära mig inom elektronik för att bygga en egen växelriktare som ger 230V/50Hz med omodifierad sinuskurva?
Eller klarar hemelektroniken modifierad sinuskurva?
Bara på en enstaka kW eller så.
Har bara lite grundläggande ellära, kan programmera basalt, vet hur man använder en multimeter någorlunda och vad spakarna visar, räkna mellan V, A, Ah och Wh i likström.
MOSFET och kondensatorer vet jag någorlunda vad det är.

Är det bäst att bara köpa en färdig växelriktare, eller kan man bygga en någorlunda driftsäker själv som man lättare kan byta delar på ifall något pajar?

Lite om hur man kopplar styrsystem till att ladda battericeller driftsäkert vore bra också.

Kan ni rekommendera någon bra samlad bok på ämnet, eller annan källa?
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-09-10 kl. 13:07.
Citera
2022-09-10, 13:47
Medlem
Cancerogens avatar
Mycket billigare och säkrare med en dieselgenerator.

Men visst, vill du bränna ner huset så kör på.
Citera
2022-09-10, 15:31
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
Mycket billigare och säkrare med en dieselgenerator.

Men visst, vill du bränna ner huset så kör på.
Och det ska jag ha på balkongen på tredje våningen tänkte du, med en elkostnad på 15 kr/kWh i generatorn?
Det här systemet tänkte jag ha både som reservsystem och för att spara på elkostnaden om jag lyckas gulla till mig timmätare för elen.
LiFePO4 börjar inte brinna som vanliga litiumjonceller heller.
Kablarna, visst, men det är så klart jag testar det ordentligt först.

Väldigt bra med lösa celler att koppla på elsystemet i bilen vid behov också.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-09-10 kl. 16:29.
Citera
2022-09-12, 18:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det finns förstås färdiga läsningar i form av Tesla Powerwall och liknande grejer, men de är så sinnessjukt dyra mot priset på enskilda batterier att det är en lyxlösning.
Har suttit och kollat här och där på olika leverantörer av enskilda litiumjon- och LiFePO4-celler, och runt 2300-3000 per kWh torde man kunna komma undan med.

Men låt säga då att jag har köpt ett gäng 3,2V-celler och kopplat dessa i serie om fyra, och därefter parallell, så att jag sitter på en ~2kWh 12,8V batteribank.
Vad behöver jag lära mig inom elektronik för att bygga en egen växelriktare som ger 230V/50Hz med omodifierad sinuskurva?
Eller klarar hemelektroniken modifierad sinuskurva?
Bara på en enstaka kW eller så.
Har bara lite grundläggande ellära, kan programmera basalt, vet hur man använder en multimeter någorlunda och vad spakarna visar, räkna mellan V, A, Ah och Wh i likström.
MOSFET och kondensatorer vet jag någorlunda vad det är.

Är det bäst att bara köpa en färdig växelriktare, eller kan man bygga en någorlunda driftsäker själv som man lättare kan byta delar på ifall något pajar?

Lite om hur man kopplar styrsystem till att ladda battericeller driftsäkert vore bra också.

Kan ni rekommendera någon bra samlad bok på ämnet, eller annan källa?
Växelriktare låter enklast att du köper. Iom att du behöver fråga. Finns en del legala krav.

Sedan får du försöka avgöra om de priser du tittat på är celler som är refurbished och har få laddcykler kvar.
Billigast när man kan strunta i viktkrav borde vara blybatterier. Det är bara att trava så mycket golvet håller. Men balkonger håller väl inte så mycket.

Men nu är det efterfrågeöverskott och extra höga priser på sådana här grejer. Nog lämpligt att avvakta några år.
Folk har räknat på att köpa batterier, köpa el på natten och använda på dagen. Men har lite svårt att få det att gå runt. Krävs flera kr i skillnad. Batterier är ganska dyra per lagrad kWh.

Men det finns mycket ny utveckling. Kan komma klart billigare batterier som är lämpliga för icke-mobila tillämpningar.
Citera
2022-09-13, 22:33
Medlem
rawsezxs avatar
Du köper en växelriktare som går att köra i ESS läge, exempelvis Victorn Multiplus-II (välj då en GX så kan du använda deras portal direkt utan någon extra enhet).

Jag skulle gå på ett LiFePO4 med samma storlek som din dygnsförbrukning. Då bör du rent teoretiskt kunna ladda upp batteripacket på 2-3 timmar med den säkring som du har installerat i hemmet.

Du väljer då timprisabonnemang och laddar upp batteriet på de billigaste timmarna, sedan låter du hemmet förbruka det du har lagrat i batteriet de övriga timmarna?

Bor du o lägenhet med 1-fas så kommer du billigt undan då räcker det med 1 victronenhet, har du 3-fas så behöver du en till varje fas.

Edit: bygg 48V system med lämplig BMS, Orion-BMS har stöd för kommunikation direkt med Victron, ev. Behöver du ha en CC-GX med CAN stöd, då kan du skippa GX varianten av Muliplus-II enheten och koppla ihop dom istället. Så ser du i realtid hur laddning, förbrukning osv. ligger till.
Senast redigerad av rawsezx 2022-09-13 kl. 22:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in