Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Det finns förstås färdiga läsningar i form av Tesla Powerwall och liknande grejer, men de är så sinnessjukt dyra mot priset på enskilda batterier att det är en lyxlösning.
Har suttit och kollat här och där på olika leverantörer av enskilda litiumjon- och LiFePO4-celler, och runt 2300-3000 per kWh torde man kunna komma undan med.
Men låt säga då att jag har köpt ett gäng 3,2V-celler och kopplat dessa i serie om fyra, och därefter parallell, så att jag sitter på en ~2kWh 12,8V batteribank.
Vad behöver jag lära mig inom elektronik för att bygga en egen växelriktare som ger 230V/50Hz med omodifierad sinuskurva?
Eller klarar hemelektroniken modifierad sinuskurva?
Bara på en enstaka kW eller så.
Har bara lite grundläggande ellära, kan programmera basalt, vet hur man använder en multimeter någorlunda och vad spakarna visar, räkna mellan V, A, Ah och Wh i likström.
MOSFET och kondensatorer vet jag någorlunda vad det är.
Är det bäst att bara köpa en färdig växelriktare, eller kan man bygga en någorlunda driftsäker själv som man lättare kan byta delar på ifall något pajar?
Lite om hur man kopplar styrsystem till att ladda battericeller driftsäkert vore bra också.
Kan ni rekommendera någon bra samlad bok på ämnet, eller annan källa?
Växelriktare låter enklast att du köper. Iom att du behöver fråga. Finns en del legala krav.
Sedan får du försöka avgöra om de priser du tittat på är celler som är refurbished och har få laddcykler kvar.
Billigast när man kan strunta i viktkrav borde vara blybatterier. Det är bara att trava så mycket golvet håller. Men balkonger håller väl inte så mycket.
Men nu är det efterfrågeöverskott och extra höga priser på sådana här grejer. Nog lämpligt att avvakta några år.
Folk har räknat på att köpa batterier, köpa el på natten och använda på dagen. Men har lite svårt att få det att gå runt. Krävs flera kr i skillnad. Batterier är ganska dyra per lagrad kWh.
Men det finns mycket ny utveckling. Kan komma klart billigare batterier som är lämpliga för icke-mobila tillämpningar.