2022-09-09, 06:26
Medlem
Tillflyktens avatar
Hej,

Jag befann mig i närheten av en brottsplats, försök till mord. Polisen såg mig och höll kvar mig på platsen och jag tvingades visa körkort och berätta tidslinjen och lämna kontaktuppgifter etc.

Jag såg varken gärningspersonen eller offret, men jag såg själva brottsplatsen någon minut efter gärningen och kunde ge exakt tid på när brottet skedde med 0-5 min intervall. Offret överlevde och gärningspersonen greps på plats. Misstänker att någon person sett händelsen när brottet var pågående och ringt polisen då polisen var på plats, nästan orimligt snabbt.

Min fråga är om ni tror att jag behöver vittna i en eventuell rättegång i och med att jag inte såg brottet begås och inte kan peka ut någon på platsen, mer än att jag hörde någon i samband med att polisen kom dit. Jag gissar att jag slipper i och med att bevisen mot gärningspersonen måste vara väldigt starka eftersom att personen greps mer eller mindre på platsen vad jag kunnat läsa mig till.

Jag hoppas att jag slipper då jag snart ska flytta från staden jag bor i och har en massa annat som jag behöver ta hand om just nu. Vad tror ni, polisen har inte kontaktat mig något mer efter brottet, förhoppningsvis räcker det med informationen jag redan gett dem?
Senast redigerad av Tillflykten 2022-09-09 kl. 06:31.
Citera
2022-09-09, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Hej,

Jag befann mig i närheten av en brottsplats, försök till mord. Polisen såg mig och höll kvar mig på platsen och jag tvingades visa körkort och berätta tidslinjen och lämna kontaktuppgifter etc.

Jag såg varken gärningspersonen eller offret, men jag såg själva brottsplatsen någon minut efter gärningen och kunde ge exakt tid på när brottet skedde med 0-5 min intervall. Offret överlevde och gärningspersonen greps på plats. Misstänker att någon person sett händelsen när brottet var pågående och ringt polisen då polisen var på plats, nästan orimligt snabbt.

Min fråga är om ni tror att jag behöver vittna i en eventuell rättegång i och med att jag inte såg brottet begås och inte kan peka ut någon på platsen, mer än att jag hörde någon i samband med att polisen kom dit. Jag gissar att jag slipper i och med att bevisen mot gärningspersonen måste vara väldigt starka eftersom att personen greps mer eller mindre på platsen vad jag kunnat läsa mig till.

Jag hoppas att jag slipper då jag snart ska flytta från staden jag bor i och har en massa annat som jag behöver ta hand om just nu. Vad tror ni, polisen har inte kontaktat mig något mer efter brottet, förhoppningsvis räcker det med informationen jag redan gett dem?

Varför vågar du inte vittna?
Citera
2022-09-09, 06:38
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quantchad
Varför vågar du inte vittna?

Verkar ju snarare som att han inte pallar.

Grovt brott ändå, så chansen är stor att du blir kallad skulle jag gissa på.
Citera
2022-09-09, 07:02
Medlem
Tillflyktens avatar
Det är ingen hotbild vad jag vet, men jag kan ändå inte peka ut personen, så ser inte riktigt vad jag ska göra där. Förutom att vara smånervös över ett behöva beskriva händelseförloppet flera månader senare när det exakta förloppet redan är nedskrivet. Och bli förhörd framför en massa kanske känsoladdade människor. Situation lockar inte direkt.
Citera
2022-09-09, 08:03
Medlem
De kan aldrig tvinga dig vittna? Eller ja.. de kan ju försöka men bara hålla tyst?
Citera
2022-09-09, 08:32
Medlem
yz44s avatar
Det finns inget du kan vittna om då du inte såg något, om det nu är sant.
Citera
2022-09-09, 09:04
Medlem
Tillflyktens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det finns inget du kan vittna om då du inte såg något, om det nu är sant.
Bara tidslinjen då jag befann mig precis på platsen för mordförsöket precis innan och precis efter det hände. Plus en bild (exakt tidpunkt) från brottsplatsen då jag undrade vad som hänt. I övrigt som du säger, ingenting, så det känns som att jag slipper.
Citera
2022-09-09, 09:35
Medlem
Handfots avatar
Citat:
Hej,

Du lär väl bli kallad på någon slags förhör innan du ev. blir kallad som vittne i rättegång? Så jag antar att det bara är att säga att du varken såg, hörde eller har något att bidra med i utredningen. Då lär du inte bli kallad som vittne i rätten.
Citera
2022-09-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
De kan aldrig tvinga dig vittna? Eller ja.. de kan ju försöka men bara hålla tyst?
I Sverige har vi vittnesplikt om man blir kallad som vittne av åkl eller försvaret. Sitter du tyst i en rättegång som vittne kan du ha oturen att bli häktad i 3 månader, även dömd till att betala vite.
https://lawline.se/answers/vad-hander-om-man-vagrar-vittna
Citera
2022-09-09, 09:44
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Bara tidslinjen då jag befann mig precis på platsen för mordförsöket precis innan och precis efter det hände. Plus en bild (exakt tidpunkt) från brottsplatsen då jag undrade vad som hänt. I övrigt som du säger, ingenting, så det känns som att jag slipper.
Du är intressant för utredningen, vilket alla på plats är, men inte för någon rättegång.
Citera
2022-09-09, 10:31
Medlem
cyber_zekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Jag var på förhör hos polisen för många år sedan. Efter förhöret sa jag till polisen att jag inte ville vittna vid en ev rättegång, han svarade att det var upp till åklagaren att bestämma, där hade jag ingen talan. Jag behövde inte vittna, men blev lite förvånad över hans svar.
Citera
2022-09-09, 10:37
Medlem
Strunta i att svara när dom ringer. De kommer fatta vinken tillslut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in