2022-09-08, 20:38
Bannlyst
När man tex vill se om det går att bygga nåt på rätt ställe osv är det en arkitekt som måste komma och titta då eller? Vart kan man boka dessa och hur mycket kostar det?
Senast redigerad av Sahlgrenska 2022-09-08 kl. 20:45.
Citera
2022-09-08, 20:41
Medlem
Du får nog omformulera dig och även berätta vad för byggeri det handlar om.
Citera
2022-09-08, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du får nog omformulera dig och även berätta vad för byggeri det handlar om.
Jag vill fråga om det går att bygga ut huset eller alltså bygga ett annat hus precis från villaväggen, behöver ta bort en del fösnster samt dörr, det ska liksom utgå en helt ny byggnad från villan. Fast den byggnaden kommer vara en egen byggnad bara att den sitter ihop med villaväggen.
Citera
2022-09-08, 20:56
Medlem
H.G.s avatar
Jo det är en arkitekt du ska anlita och kostnaden beror på vad du vill ha hjälp med men räkna på några tusen och uppåt. Om du sedan vill bygga något större så kan du även behöva ta hjälp av en konstruktör som går hållfasthetsberäkningarna på arkitektens underlag.

Servicestart.com är en sida som man kan lägga ut förfrågan på.
Citera
2022-09-08, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Jo det är en arkitekt du ska anlita och kostnaden beror på vad du vill ha hjälp med men räkna på några tusen och uppåt. Om du sedan vill bygga något större så kan du även behöva ta hjälp av en konstruktör som går hållfasthetsberäkningarna på arkitektens underlag.

Sen måste jag väl prata med kommunen om bygglov och vattenledningar och allt det där va?
Citera
2022-09-08, 21:27
Bannlyst
Citat:

knappast nån svensk hemsida det där inte.
Citera
2022-09-08, 21:57
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sahlgrenska
Sen måste jag väl prata med kommunen om bygglov och vattenledningar och allt det där va?

Du verkar vara novis minst sagt. Kolla upp om din fastighet ligger inom detaljplanerat område och om så är fallet titta på detaljplan samt planbestämmelser. Beträffande ledningar så får du kontakta de som äger ledningarna om du nu vill ha ut kartunderlag för vart ledningarna löper på din tomt.

Citat:
Ursprungligen postat av Sahlgrenska
knappast nån svensk hemsida det där inte.

Det är just vad det är men var otacksam för all den gratis hjälp som du får. Nu har jag hjälpt dig tillräckligt men du bör som sagt få tag i en sakkunnig som kan hjälpa dig vidare...
Citera
2022-09-08, 21:58
Bannlyst
Citat:
Du verkar vara novis minst sagt. Kolla upp om din fastighet ligger inom detaljplanerat område och om så är fallet titta på detaljplan samt planbestämmelser. Beträffande ledningar så får du kontakta de som äger ledningarna om du nu vill ha ut kartunderlag för vart ledningarna löper på din tomt.

Det är just vad det är men var otacksam för all den gratis hjälp som du får. Nu har jag hjälpt dig tillräckligt men du bör som sagt få tag i en sakkunnig som kan hjälpa dig vidare...
Ok tack iaf H.G.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in