• 1
  • 2
2022-09-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udon
Fast du undrar ju varför du är trött och hängig. Jag påpekar att du är underviktig och med tanke på din bakgrund samt järnbrist så är det väl inte otänkbart att du äter för lite?

Att du alltid varit smal är ju faktiskt inte ett vettigt argument.

Nej, jag undrar vad som kan vara orsaken till mina blodvärden och vad de prover de tagit kan visa på.
Citera
2022-09-09, 22:03
Medlem
neuron-drones avatar
Jag vet inte så mycket om blodsjukdomar så det blir efter vad jag känt för folk. En som hade just detta med näsan hade morbus Osler som är en gendefekt. Väldigt ovanlig. Det som är lite trist med svensk sjukvård är att de inte har "råd" att tro på ovanliga sjukdomar.

Sitter kärlmissbildningarna på huden kan de synas som prickar eller "nät".
Citera
2022-09-11, 03:56
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyffen
. Ålder och kön: kvinna, 31 år. 49 kg 168 cm.

a) Vilka symptom finns?

Sökte vårdcentralen i februari 2022 då jag hade mycket yrsel, orkeslöshet, och kände mig inte alls som jag brukade. Blev värre och värre (började i dec). Samt att jag började få extremt mkt näsblod, kunde vissa gånger pågå i 1-2 h och verkligen forsade ut.

Prover togs (intressant att se provsvar?)
Hb på 100, och flera andra som visade på anemi. Samt järnbrist.

De tog många andra prover som jag förstår var normala.

Gastroskopi gjordes, visade sig att jag har diafragmabråck med esofagit. Det är dock ej svar på anemin?

Fick intravenöst järn i maj. Och började må bättre. Uppföljningsprover togs och hb var normalt samt resten av värdena hade återhämtat sig helt eller nästan helt.
Nu har jag precis varit hos en annan läkare för att kolla i näsan då min ”vanliga” läkare valde att skicka remiss då näsblodet fortsätter, dock inte i samma utsträckning som tidigare, det kommer från övre delen av näsan och rinner ofta mycket bak och ner i halsen. Minst en gång om dagen i kanske 5 min.

Läkaren beställde nya prover, där von willebrands sjukdom ska kollas. Ej fått svar än.

Samt så fick jag lämna ett prov som heter Trombocytaggregation, P. Inte fått svar där än heller men undrar var det är och vad som kan påvisas?
Har försökt att läsa men skulle vilja ha det förklarat så man förstår vad svaren kan innebära?

Det enda provet jag kan se nu som är taget för nån dag sen är vanlig blodstatus.
Där hb fortfarande är normal 120.
Erytrocyter är för låga, vad innebär det? Är det normalt att ha bra hb och låga erytrocyter?
De var uppe inom referensintervall i somras efter järnet jag fick.

Finns det någon kunnig här som vill spekulera, försöka komma på vad som kan vara ”fel”? Eller är det kanske inget som är fel?
Börjar få samma symtom igen; orkeslöshet, yrsel, och känner mig svag. Vill bara må bra och vara pigg!
Om vi tar problemet i tur och ordning: järnbristanemi hos en kvinna i fertil ålder beror i 99% av fallen (uppskattningsvis) på menstruationer. Det är svårt, men inte omöjligt, att få järnbrist av näsblödningar. Om inget annat konstigt symptom finns utgår man ifrån att det är menstruationerna som är orsaken.

Och ja, att vissa av blodproven avviker när andra inte gör det är inte konstigt, inte ens för blodprov som rimligen borde hänga ihop, t ex B-erytrocyter och Hb. Erytrocyter är röda blodkroppar (RBC). Det finns ett normalvärde för det, man bör ha minst X RBC per liter blod. Att ditt ligger lite under det värdet spelar ingen roll.

Och gällande dina näsblödningar kan det bero på många saker. Det är bra att de utreder dig för von Willebrand. Använder du nässpray?

Gällande tröttheten är det svårt att svara på vad den beror på. Vet inte när de kollade dina järndepåer sist, men det kan vara en god idé.
Citera
2022-09-11, 03:59
Medlem
Aaarghhhs avatar
kan bara säga att du ska äta mycket strömming typ och avocado
Citera
2022-09-11, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Om vi tar problemet i tur och ordning: järnbristanemi hos en kvinna i fertil ålder beror i 99% av fallen (uppskattningsvis) på menstruationer. Det är svårt, men inte omöjligt, att få järnbrist av näsblödningar. Om inget annat konstigt symptom finns utgår man ifrån att det är menstruationerna som är orsaken.

Och ja, att vissa av blodproven avviker när andra inte gör det är inte konstigt, inte ens för blodprov som rimligen borde hänga ihop, t ex B-erytrocyter och Hb. Erytrocyter är röda blodkroppar (RBC). Det finns ett normalvärde för det, man bör ha minst X RBC per liter blod. Att ditt ligger lite under det värdet spelar ingen roll.

Och gällande dina näsblödningar kan det bero på många saker. Det är bra att de utreder dig för von Willebrand. Använder du nässpray?

Gällande tröttheten är det svårt att svara på vad den beror på. Vet inte när de kollade dina järndepåer sist, men det kan vara en god idé.

Tack för svar!
Normalt ligger mina blodvärden(inklusive erytrocyter och järn osv) mycket högre, senast sommaren 2021 var allt normalt då jag lämnade prover pga annat.

Mensen är normal och blöder knappt i tre dagar. Symtomen som yrsel och trötthet kommer från järnbristen. De blev bättre när jag fick påfyllning och nu sämre igen.
Andra symtom är smärtor i kroppen, magproblem, huvudvärk, migrän. Blir väldigt ofta sjuk och det håller i sig orimligt länge.
Feber då och då som jag själv kopplar till när jag har mer ont än normalt i magen/matstrupen.

Dessa är tagna innan jag började må dåligt.
B--Hemoglobin
SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD

Resultat: 125 g/L
Graf
Referensintervall: 117-153
Vidimerat: Ansvarig läkare 2021-06-02
P—Kalium
Resultat: 4,3 mmol/L
Graf
Referensintervall: 3,5-4,4
Provmaterial: Plasma
P—CRP
Resultat: <5 mg/L
Referensintervall: <10

B—EVF
Resultat: 0,38
Graf
Referensintervall: 0,35-0,46
B—Erytrocyter
Resultat: 4,1 x 10*12/L
Graf
Referensintervall: 3,9-5,2
B—MCV
Resultat: 94 fL
Graf
Referensintervall: 82-98

Erc(B)—MCH
Resultat: 31 pg
Graf
Referensintervall: 27-33

Erc(B)—MCHC
Resultat: 328 g/L
Graf
Referensintervall: 320-360

B—Trombocyter
Resultat: 267 x 10*9/L
Graf
Referensintervall: 160-390
B—Leukocyter
Resultat: 6,8 x 10*9/L
Graf
Referensintervall: 3,5-8,8
P—Ferritin
Resultat: 24 µg/L
Graf
Referensintervall: 13-130

Och dessa på första besöket när jag sökte vård i vintras

B--Hemoglobin

Resultat: 100 g/L *
Graf
Vidimerat: Ansvarig läkare 2022-02-03
B—EVF
Resultat: 0,30 *
Graf
B—Erytrocyter
Resultat: 3,2 x 10*12/L *
Graf
B—MCV
Resultat: 91 fL
Graf
Erc(B)—MCH
Resultat: 31 pg
Graf
Erc(B)—MCHC
Resultat: 339 g/L
Graf

P—Ferritin
Resultat: 6,0 µg/L *
Graf
Referensintervall: 13-130

P—Transferrinmättnad
Resultat: 0,03 *
Graf
Referensintervall: 0,10-0,50
Provmaterial: Transferrin
Vidimerat: Ansvarig läkare 2022-02-16
P—Järn
Resultat: 4,0µmol/L *
Graf
Referensintervall: 9-34
Vidimerat: Ansvarig läkare 2022-02-16

Det togs många andra prover också men som varit normala.

Efter järn-påfyllningen i juni var nästan alla prover uppe i normalt, även erytrocyter som då låg på 4,1 då och nu nere på 3,5.

Inte fått svar på järn-proverna som togs i veckan ännu, bara dessa:

Hemoglobin

Resultat: 120 g/L
Graf
Vidimerat: Ansvarig läkare 2022-09-05
B—EVF
Resultat: 0,35
Graf
B—Erytrocyter
Resultat: 3,5 x 10*12/L *
Graf
B—MCV
Resultat: 96 fL
Graf
Erc(B)—MCH
Resultat: 33 pg
Graf
Erc(B)—MCHC
Resultat: 343 g/L
Graf
B—Trombocyter
Resultat: 245 x 10*9/L
Graf
Referensintervall: 160-390
B—Leukocyter
Resultat: 4,1 x 10*9/L
Graf
Referensintervall: 3,5-8,8

Orkeslösheten är inte trötthet utan det är mer en konstant känsla av mjölksyra. Har ingen kraft alls och blir yr bara jag böjer mig ned. Noll energi alltså.

Kanske är det normalt, dock inte för mig då jag annars brukar vara pigg och orka hur mkt som helst.

Använder inte nässpray.
Citera
2022-09-18, 00:35
Medlem
Hur ofta tränar du och hur länge har du hållit på? Vad innebär träning, mer specifikt?

I övrigt håller jag med föregående om kcalintag och vikt. Kontakt med dietist?

Inte nödvändigtvis för ändring av kost, men bra att bolla kanske?

Och kanske kolla att det inte är celiaki (glutenintolerans) som är orsaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in