2022-09-08, 17:41
Medlem
Bistra tider råder- om elen kopplas bort i vinter så blir det hushåll först ut att drabbas. I en del fall kan det bli att det inte går att komma in, eller ut, ur bostäder om de har elektroniska lås- så kallade taggar

https://www.svd.se/a/y63v4J/bostader-ryker-forst-om-elen-kopplas-bort

Hur förbereder du/ni er på detta? Eller gör ni det överhuvudtaget?

Min spådom är att förutom ved/pellets så kommer vanliga stearinljus vara en bristvara i december
Citera
2022-09-08, 17:45
Medlem
Cindells avatar
Lite jobbigt när man som mig jobbar hemifrån och elen kopplas bort.

I övrigt har jag förberett mig för en kall vinter inomhus. Lägre temperaturer på elementen, undvika att använda ugnen, köpt varma kläder o.s.v. Nu bor jag iofs i södra Sverige (SE4) så kanske det inte blir så kallt inomhus trots allt.
Senast redigerad av Cindell 2022-09-08 kl. 17:55.
Citera
2022-09-08, 17:46
Medlem
Smugumins avatar
Härligt om vi kan få bort dessa idiotiska taggar och få tillbaka riktiga lås pga av detta
Citera
2022-09-08, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Bistra tider råder- om elen kopplas bort i vinter så blir det hushåll först ut att drabbas. I en del fall kan det bli att det inte går att komma in, eller ut, ur bostäder om de har elektroniska lås- så kallade taggar

Min spådom är att förutom ved/pellets så kommer vanliga stearinljus vara en bristvara i december
Det är redan en bristvara.
Citera
2022-09-08, 17:51
Medlem
Elverk på ballen, 3Kw borde räcka för det elemetära.
Citera
2022-09-08, 17:52
Medlem
Miekkalinnas avatar
Min första förberedelse är att jag har röstat på en ny regering.
Andra är att uppmana andra till att rösta bort regeringen.
Sedan har beställt en solcellsanläggning.
Citera
2022-09-08, 17:58
Medlem
Citat:

Enligt bilden på artikeln ser man bara småhus/villor. Stora bostadshus kommer dock att ha elen kvar.
Tyvärr så är artikeln låst.
Citera
2022-09-08, 18:03
Medlem
Citat:

Veden är slut sedan länge, MP har ordnat så vi börjar med hushållsnära sopförbränning. Sysav slipper en container för brännbart. Spillolja kommer att eldas upp tillsammans med bildäck. Det går att sälja gamla bildäck nu om du skär dem i mindre bitar.
Citera
2022-09-08, 18:05
Medlem
HipToBeSquares avatar
Om det släcks ner bland villorna i vinter kanske svensken vaknar upp men antagligen inte, de är hjärndöda så vem försöker jag lura.
Citera
2022-09-08, 18:07
Medlem
Det blir en kall vinter för svenskarna ocH DYR.

Hade valet varit i Jan, så hade MP varit utraderade och S mycket mindre.

Fyfan@
Citera
2022-09-08, 18:08
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Min första förberedelse är att jag har röstat på en ny regering.
Andra är att uppmana andra till att rösta bort regeringen.
Sedan har beställt en solcellsanläggning.

En solanläggning kräver en stabil strömkälla för att kunna fungera dvs nätström. När strömmen går så kan du inte använda din solanläggning. Den finns helt autonoma solanläggningar men dessa kräver en batterianläggning också, sådana kostar mycket pengar.
Citera
2022-09-08, 18:08
Medlem
6stringlevins avatar
DEt blir inte alls bostäder först. Först ut är aluminium tillverkningen idiot!

På den tiden det hette gränges aluminium förbrukade de ensamma fem% av elproduktionen.
Jag vet inte vad de heter idag. Det är väl uppköpta av globalister.
Från Tyskland har jag sett liknande rubriker. Aluminiumtillverkning stängs först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in