Citat:
Ursprungligen postat av
siljaeuropa94
Om man lägger in drivrutinerna själv istället för att ladda ned det klappat och klart i Mint blir det bättre för att man slipper all annan bloatware då?
Tycker ibland det är lite irriterande om man ska tvingas ta timmar på sig att konfigurera efter att man installerat sin dist,sånt var roligare "förr"
Inte kul att behöva lägga in alla paket man behöver, curl,nmap, burpsuite,asterisk,gdb mm samt alla dependencies osv.
Du får ett mycket 'renare' OS utan en massa extra bloatware. Det räcker inte att bara avinstallera applikationer i Linux Mint för att gå 'tillbaka' till Debian. Linux Mint har en massa annat onödigt i bakgrunden som installerats. Betydligt lättare att installera Debian och sedan de program man behöver.
För att underlätta detta för framtida installationer kan du göra en s.k. "post-install script". En bashfil som du har alla terminalkommandon i och sedan exekvera filen bara. När jag nu exempelvis skulle installera Debian (+ mina programvaror & inställningar) på en laptop häromdagen, så hade jag redan förberett en post-install script. Så fort Debian startat upp förde jag över filen, sedan exekverade jag den. Det krävdes ca. 20 sekunder av mig som person att göra detta. Sedan installerade den alla program, drivrutiner, m.m. på ca. 4 minuter. Beror ju såklart på internetuppkopplingen.
Men från att gå från ett helt nyinstallerat Debian till ett Debian som innehåller de programvaror (och inställningar) jag vill ha, tog ca. 5 minuter. Sedan är allt på plats och det är bara att tuta & köra. Det tog kanske 20-30 minuter att få ihop hela post-install scriptet för att ladda ner allt och justera inställningar. Men de 20-30 minuterna sparar mig oändligt mycket tid i framtida installationer.
Gör jobbet en gång och få i ordning en post-install script. Spara den i något cloud eller på Github, så kan du ladda ner den när som helst när du behöver installera Debian på en ny enhet. Då har du gjort en liten "mini distro" med dina egna applikationer och inställningar, vilka kan laddas ner och installeras på några minuter