2022-09-08, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillsongsweden
Jag har under många år betraktat fenomenet med fruntimmer som inte fött barn blir mer eller mindre knäppa i skallen cirka efter 55-60 årsåldern. Har du märkt detta på din front? Vad beror det på?

Min teori är att när hon genomgår graviditeten och föder fram ungen så påverkas hormoner etc. Efteråt sätter andra hormoner in och normaliserar kvinnan för resten av livet.

Era åsikter? Är det tex olika för män som inte blir pappor?

SVT försöker göra det normalt-PK att inte vilja följa naturen:

https://www.svtplay.se/video/36438366/therese-lindgren-slippa-bli-mamma
Är man frivilligt barnlös, dvs att man har gjort ett aktivt val att ej skaffa barn, tror jag inte alls det leder till bitterhet. Tvärtom kan känslan av frihet, slippa oro, ingen ekonomisk uppoffring och inga krav på att ta hand om barnbarn bidra till att man mår väldigt bra på ålderns höst. Dessutom kan man som barnlös ha hjälpt till med syskonbarn och på det sättet ändå agerat lite som en förälder.

Jag tror det är en myt att alla bör skaffa barn.
Citera
2022-09-08, 12:25
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anomalon
Ja, ofrivilligt barnlösa skiljer sig inte psykologiskt från dem som har barn. Medan psykisk ohälsa är vanligare bland de frivilligt barnlösa. Man kanske har haft en jobbig uppväxt och vill inte att någon annan ska vara med om samma sak.

Min mamma vär nära att inte skaffa barn bland annat för att hon hade en våldsam uppväxt och hennes pappa var alkoholist. Hon drack inte när jag växte upp, men hade ändå svårt att ta hand om mig.

Vi kan inte ha enstaka fall som en norm för hela gruppen.. tror dock att majoriteten av de Frivilligt barnlösa gör du utifrån egen egoism och självförverkligande.
Citera
2022-09-08, 12:31
Medlem
Stämmer faktiskt..de jag känner i övre medelåldern nu utan barn har alla blivit riktiga satkärringar som ser sin enda uppgift i livet att städa å gnälla på andras barn.
Citera
2022-09-08, 12:57
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurosPhadox
Barnfri, inte barnlös.

Du har säkert rätt när det kommer till kvinnor, då deras modersinstinkter väger tyngst. Men för män? Nej. Vi trivs bra ihop med kompisgänget och behöver inga barn.

Det kan du försöka intala dig när resten av ”kompisgänget” skaffat ett liv och du sitter ensam framför din jättelika tv och kollar på fotboll.
Citera
2022-09-09, 07:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Stämmer faktiskt..de jag känner i övre medelåldern nu utan barn har alla blivit riktiga satkärringar som ser sin enda uppgift i livet att städa å gnälla på andras barn.

Precis, många har tagit som livsgärning att gnälla och klaga på andras barn och hur dåliga föräldrar de är. Det är orimligt att vara bättre än andra när man ens inte har egna barn.

Satkärringar? Ja, lite så.
Citera
2022-09-10, 08:34
Medlem
Merwinnas avatar
Nä. Finns en massa hysteriska morsor också. Tror inte att det du ser har ett dugg med hormoner att göra. Men visst är det sant att många barnlösa kvinnor blir bittra i medelåldern/övre medelåldern. Många gör misstaget att avstå från barn, för att de räknar med att i stället ha ett fortsatt ungdomsliv livet ut. Men sedan försvinner dessa saker ändå (karlar, vänner, skönhet, popularitet, karriärmöjligheter, möjlighet att delta i nöjesliv, resa, idrotta), på grund av ålder, fysiska förändringar, krämpor o.s.v.. Eller kvinnan tröttnar själv på detta - det blir ytligt.

...och i samma veva inser hon, att hon missat fönstret då hon hade kunnat få en familj i stället. För de flesta kvinnor över 50 är ju familjen det viktigaste i livet, och viktigare ju äldre kvinnan blir - när allt annat avvecklas. Inte konstigt alls att då, att de barnlösa blir bittra!
Citera
2022-09-11, 13:43
Medlem
Så kan det säkert vara, särskilt om de velat ha barn men att det av olika skäl inte blivit. Vissa verkar intala sig att husdjur och syskonbarn kan ersätta den egna familjen men så är det givetvis inte.

Men så finns det de som aldrig haft barnlängtan och är fullständigt nöjda med sina barnfria liv. Dock kommer de alltid att vara lite fladdrigare, lite barnsligare och troligen har de också hund som något slags barnsubstitut trots att de uppskattar sin frihet så himla mycket.

Med barn blir man grundad och får perspektiv. Man bjuds in i vuxengemenskapen. Dock inte sagt att alla med barn är lyckliga eller att det är enda sättet att bli lycklig på.
Citera
2022-09-13, 04:17
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Fördelen med att ha barn är att man kan sluta fokusera på hur jävligt ens eget liv är och kan istället fokusera på hur jävligt ens barns liv är, och då får man distans till det.
Citera
2022-09-13, 04:44
Medlem
neuron-drones avatar
Kvinnan har inga normaliserade hormoner. Hormonerna ändras varje cykel. Sedan när klimakteriet kommer kan det bli obalans några år, men det drabbar både de som inte har haft och de som har haft barn.

Är man 60 har man ju inga barn som bor hemma, de har sina egna liv. Det kan vara riktigt jobbigt för vissa. Beror ju på hur bra sammanhållning man har i familjen, men vet flera som har väldigt ytliga relationer med sina vuxna barn.

Har man valt att inte skaffa barn så blir man ju inte bitter av det. Man fortsätter att leva sitt liv. Men man kommer ha andra sätt att se på tiden i sitt liv när man inte kan mäta det mot barnets utveckling. Men har man ett meningsfullt liv så har man ju en annan livsväg som också är intressant.

Det verkar överhuvudtaget vara en svår tid att vara 50-60. De som är 70 verkar mycket lyckligare.
Citera
2022-09-13, 10:58
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Lite skillnad på Frivillig och Ofrivillig barnlöshet

Inte så stor skillnad tror jag. Min erfarenhet är att samma tomhet och frustration infinner sig hos kvinnor som valt bort att bli mammor. Att föröka sig är mänsklig natur, inte en fråga om smak och preferenser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in