Citat:
Ursprungligen postat av
Xade
Timrå har mer hockeykultur och historia än Växjö. Jag har inget emot Växjö, men det är inget klassiskt lag med urgammal hockeykultur, och det tror jag många föredrar.
Det hör jag ganska ofta och så kan det vara trots att de hade ett lag i högsta serien på 40-talet. Du argumenterar alltså för att JD valde bort Lakers för att de inte spelade elithockey där på 60-talet långt innan JD var född? Tillåt mig tvivla. Men om vi antar att det är så har Lakers en massa annat som klubbarna med den där hockeykulturen saknar. Då skriker många, pengar. Men det är ju inte mer sant än att Växjö saknar hockeykultur. l början av 2010 hade samtliga shlklubbar mer hockeykultur, pengar och bättre spelare än Växjö Lakers. Vad är det då som gör att Växjö blir så framgångsrika?
Om en spelare når så långt som JD, så vill spelaren ofta bli så bra som möjligt. Det är ofta det som driver de som blir elit, jämfört med resten. Den stora massan vill inte bli bäst, lägga ner tid och svett. Kanske kliva på ett par andra påvägen mot toppen. Lakers har en vinnarkultur, ett par skickliga ledare som håller elitklass. Jag skulle kunna argumentera för att JD inte har någon vinnarskalle, att han inte vill bli bäst, utan ha ett skönt och trivsamt liv. Och att han där och då inte var beredd att offra vad som krävdes för att bli så bra han kunde och följa EP till Växjö. Han nöjer sig med Timrå, med lite mer hockeykultur. Vad det nu betyder?
Eller trodde han och Ulf att han var så bra att han kunde slå sig in i NHL redan då, men det betvivlar jag starkt. Skulle bara önska att man kunde höra resonemanget på den tiden och hur han tänkte. Helt fördomslöst och utan drömmande.