Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-07, 15:00
  #1
Medlem
Cameltotems avatar
Som utvecklare finns de larvigt mycket remote jobb runt om i världen och med de Svenska lönerna blir man ju självklart fundersam på bara jobba remote mot kund utanför Sverige.

Däremot är jag inte helt på vad de innebär.

Om man ska göra det som vanlig anställd krävs de att de registreras i Sverige och massa komplicerade åtgärder va?

Kan man bara starta eget företag och fakturera genom de?

Mer hjälp om de här uppskattas gärna!
Citera
2022-09-07, 19:27
  #2
Medlem
Kernkraftwerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Som utvecklare finns de larvigt mycket remote jobb runt om i världen och med de Svenska lönerna blir man ju självklart fundersam på bara jobba remote mot kund utanför Sverige.

Däremot är jag inte helt på vad de innebär.

Om man ska göra det som vanlig anställd krävs de att de registreras i Sverige och massa komplicerade åtgärder va?

Kan man bara starta eget företag och fakturera genom de?

Mer hjälp om de här uppskattas gärna!

starta eget och fakturera måste vara det lättaste om de inte redan är registrerade i Sverige
Citera
2022-09-08, 12:41
  #3
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernkraftwerk
starta eget och fakturera måste vara det lättaste om de inte redan är registrerade i Sverige
Betalar man moms eller ej om man som svensk säljer en tjänst till en utländsk aktör?
Citera
2022-09-08, 19:37
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Betalar man moms eller ej om man som svensk säljer en tjänst till en utländsk aktör?
Anställd från USA är mycket bökigt, rekommenderas inte.

Fakturera från företag i Sverige är en bra lösning. Är köparen av tjänsten ett företag i USA så lägger du inte på svensk moms. Är köparen ett företag inom EU så behöver du ha tillgång till köparens momsregistreringsnummer men lägger inte heller här på svensk moms. Det kan vara lite struligt att få över pengar från USA till Sverige, det är vanligt med checkar i USA men de går nästan inte att lösa in i Sverige. Företaget borde kunna göra banköverföringar i stället, kan kosta ett antal hundralappar.

Reglerna är annorlunda om du säljer till privatpersoner.

(Det finns de som lägger företaget utanför Sverige, till exempel på Malta för att uppnå skattefördelar, men jag kan inte sånt så jag säger inte mer).
Citera
2022-09-18, 12:59
  #5
Medlem
Är det någon med svenskt bolag som har erfarenhet av att jobba remote mot utländsk kund?
Går det göra mer pengar än konsult mot svensk kund.

Obs inte fråga om anställning.
Citera
2023-01-15, 00:43
  #6
Medlem
Jag bumpar denna tråden då jag också går i dessa banor. Håller på o söker nytt jobb då jag är trött på mitt nuvarande, har fått erbjudanden runt 45-50k innan skatt men oavsett vilken lön jag egentligen får så blir det väldigt lite i slutändan med tanke på skatten och framförallt den svenska valutakrisen.

Det är inte många som märker av det, men våran valuta har varit i fritt fall under de senaste åren, och läget ser bara ut att förvärras. En lösning är att få inkomst i USD eller EUR. Hoppas någon som vet kan svara på hur man går till väga eller om ni kan ge några tips?
Citera
2023-01-16, 21:41
  #7
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Jag bumpar denna tråden då jag också går i dessa banor. Håller på o söker nytt jobb då jag är trött på mitt nuvarande, har fått erbjudanden runt 45-50k innan skatt men oavsett vilken lön jag egentligen får så blir det väldigt lite i slutändan med tanke på skatten och framförallt den svenska valutakrisen.

Det är inte många som märker av det, men våran valuta har varit i fritt fall under de senaste åren, och läget ser bara ut att förvärras. En lösning är att få inkomst i USD eller EUR. Hoppas någon som vet kan svara på hur man går till väga eller om ni kan ge några tips?
Någon slags skatteplanering, på malta kanske?
lite fel forumdel om det är rent ekonomiskt
Citera
2023-01-16, 23:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Någon slags skatteplanering, på malta kanske?
lite fel forumdel om det är rent ekonomiskt

Jag har tänkt på det där med Malta, men även om jag har ett konto i Malta så ska jag, av vad jag uppfattat av skattereglerna, ändå vara skyldig att betala min skatt i Sverige eftersom det är här jag är bosatt? Hoppas innerligt att jag har fel...
Citera
2023-01-17, 08:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Som utvecklare finns de larvigt mycket remote jobb runt om i världen och med de Svenska lönerna blir man ju självklart fundersam på bara jobba remote mot kund utanför Sverige.

Däremot är jag inte helt på vad de innebär.

Om man ska göra det som vanlig anställd krävs de att de registreras i Sverige och massa komplicerade åtgärder va?

Kan man bara starta eget företag och fakturera genom de?

Mer hjälp om de här uppskattas gärna!

Lite nyfiken på vilken utbildning du har samt erfarenhet? Är du front eller backend?
Citera
2023-01-17, 08:32
  #10
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hs5tad
Lite nyfiken på vilken utbildning du har samt erfarenhet? Är du front eller backend?

Systemutvecklare 4 år. Jobbat i 5 år som fullstack princip.
Citera
2023-01-17, 16:19
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crystalii
Jag har tänkt på det där med Malta, men även om jag har ett konto i Malta så ska jag, av vad jag uppfattat av skattereglerna, ändå vara skyldig att betala min skatt i Sverige eftersom det är här jag är bosatt? Hoppas innerligt att jag har fel...
Stämmer, har du anknytning till Sverige betalar du inkomstskatt i Sverige. Det finns säkert undantag, men ett utländskt bankkonto är definitivt inte ett sådant.

https://www.skatteverket.se/privat/i...000109217.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback