2022-09-07, 13:32
Medlem
Om elbolagen på juridisk nivå lyckas häva elavtalen på grund av force majeure har jag då som kund rätt att bryta ett dyrt avtal jag bundit pgr av samma anledning fast omvänt? Att jag inte kunde räkna med att putin skulle sätta på gasen igen exempelvis.
Citera
2022-09-07, 13:35
Medlem
zjCztVys avatar
För att det ska vara force majeure så krävs det att det antingen är krig eller naturkatastrofer vanligtvis. Elbolagen kommer omöjligen få igenom det med FM.
Citera
2022-09-07, 13:36
Avslutad
Nix

Force Majeure handlar om när du inte har möjlighet att uppfylla avtalet. Att elen helt plötsligt blir mycket billigare är inget som hindrar dig att fortsätta betala dyrt.
Citera
2022-09-07, 13:37
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Om elbolagen på juridisk nivå lyckas häva elavtalen på grund av force majeure har jag då som kund rätt att bryta ett dyrt avtal jag bundit pgr av samma anledning fast omvänt? Att jag inte kunde räkna med att putin skulle sätta på gasen igen exempelvis.
Funderade på ungefär detsamma.

Kan man få tillbaka det man betalat för mycket under kanske tjugo år när man då har haft ett fast pris för att man trott man kunnat vara säker på att veta vad månadens elräkning ska hamna på?

Trodde faktiskt att elbolagen säkrade upp sig ungefär som bankerna när de erbjuder fast ränta.
Citera
2022-09-07, 13:42
Medlem
CarlXIIs avatar
Nä inte för att gasen blir billigare. Energibolag kommer inte få igenom det här i domstol. Men om de skulle få igenom det så vore det samma som att bryta ett elevtal för att man blivit oväntat fattig, tex blivit av med jobbet.
Citera
2022-09-07, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Nä inte för att gasen blir billigare. Energibolag kommer inte få igenom det här i domstol. Men om de skulle få igenom det så vore det samma som att bryta ett elevtal för att man blivit oväntat fattig, tex blivit av med jobbet.
Grejen är den att du som kund inte har förbundit dig att faktiskt förbruka någon el. Så om du blir oväntat fattig så får du helt enkelt sluta förbruka el. Att åberopa force majeure fungerar inte.
Citera
2022-09-09, 05:14
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Grejen är den att du som kund inte har förbundit dig att faktiskt förbruka någon el. Så om du blir oväntat fattig så får du helt enkelt sluta förbruka el. Att åberopa force majeure fungerar inte.

Elbolaget har förbundit sig att sälja el och kunden har förbundit sig att betala x antal ören per kilowattimme för den, samt att betala nätavgift (för att elnätet skall finnas och upprätthållas). Om leverantören hävdar deus ex machina och säger att elen nu kostar x ggr 4 ören per kilowattimme kan kunden antingen förbruka en fjärdedel så mycket el till samma pris eller titta på andra alternativ.
Citera
2022-09-09, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Trodde faktiskt att elbolagen säkrade upp sig ungefär som bankerna när de erbjuder fast ränta.

Det gör dem. Det folk msom bara läst rubrikerna missat var att det var ett enda elhandelsbolag som funderat på detta. Antagligen något skitbolag som Göta Energi, Stockholms Elbolag eller liknande.
Citera
2022-09-09, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark

Det verkar vara ett bolag som hävdar FM?

Jag gissar att de står på konkursens brant och handlar i desperation.

Det kommer inte att lyckas, men det kan bli statlig intervention så kundernas avtal kan hållas.

Går bolaget bara i konkurs lär inte avtalen gälla i alla fall??

Knepigt läge...
Citera
2022-09-09, 09:34
Medlem
Det både händer och har redan hänt nere i Europa. Bara senaste dagarna har holländska PrikEnergie gått ut och bett sina kunder att bryta de fasta avtalen eftersom företaget riskerar att gå i kk inom kort. I både Belgien och Nederländerna har redan större leverantörer konkat. I december i fjol var det en av de största leverantörerna i landet som gick i kk i Belgien. Har för mig att de hade runt 15 000 kunder och i NL en leverantör med 36 000 kunder. Bara en tidsfråga innan det händer.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in