2022-09-07, 00:27
Medlem
DavidBeckmans avatar
Elpriser, räntehöjningar å ingen mer Anders Timell på TV… Nu räcker det!

Jag har tagit alla mina lån och mitt framtida arv, å gått all in på att shorta börsen med 15-20X hävstång!
Vem röstar, om man kan göra sin röst hörd med pengar??

Kom igen, nu kör vi på en riktig baiss resa, så får vi se när skojarna därborta sketer ner sig på riktigt!
Senast redigerad av DavidBeckman 2022-09-07 kl. 00:33. Anledning: Skrev fel
Citera
2022-09-07, 00:38
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DavidBeckman

Jag har tagit alla mina lån och mitt framtida arv, å gått all in på att shorta börsen med 15-20X hävstång!

Kom igen, nu kör vi på en riktig baiss resa, så får vi se när skojarna därborta sketer ner sig på riktigt!

Bort med elskatten
Lämna EU
Ut med skojarna
In med militären

#vivillhabaiss

ECB-Lämnar rapport i dagarna. Det är kört för Tysklands Industri.Finns inte en suck att produktionen kan fortsätta...
Euron faller som en sten,ingen tror på ECB eller någon flåshurtig tysk energiminister som är medlem av Miljöpartiet.

Frankrikes försäkring om att alla stillastående 30 kärnkraftverk (av 57) är snart färdigreparerade och som ska köras igång nu under senhösten (allihopa) är en jättebluff .

EU- är i själva verket helt ute i det blå och har ingen som helst aning om hur att lösa hela dilemmat, utan skjuter in 1000-tals miljarder på måfå endast för att rädda ansiktet, utan att det löser krisen nämnvärt.
Senast redigerad av Opaque 2022-09-07 kl. 00:40.
Citera
2022-09-07, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
EU- är i själva verket helt ute i det blå och har ingen som helst aning om hur att lösa hela dilemmat, utan skjuter in 1000-tals miljarder på måfå endast för att rädda ansiktet, utan att det löser krisen nämnvärt.
Vem är det som är i en "kris" här som måste lösas; är det någon relevant pamp inom EU som upplever en kris eller är det bara du?
Citera
2022-09-07, 10:56
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Vem är det som är i en "kris" här som måste lösas; är det någon relevant pamp inom EU som upplever en kris eller är det bara du?

Kanske du som har en kris med att förstå satir
Citera
2022-09-07, 11:05
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
ECB-Lämnar rapport i dagarna. Det är kört för Tysklands Industri.Finns inte en suck att produktionen kan fortsätta...

Det sägs att fraktfartygen från Asien har svårt att fylla sin kapacitet.
Om det är sant vet jag ej men priserna för sjöfrakt har gått ner till historiskt låga nivåer.
Citera
2022-09-09, 19:38
Medlem
Citat:

Tyvärr håller jag inte med alls i ditt val som är riktigt riskfyllt. Diversiera dina investeringar istället och köp viss del short (hellre hedge fonder) viss del lång i kvalitetsbolag, köp räntefonder samt ligg till del en del likvid istället blir mitt råd.
PS. Ligger inte short själv men äger en hedge fond och andra fonder samt olika aktier och därav mest kvalitetsbolag. Tror på en svängig resa den närmaste tiden men aktier har alltid klarat av de mest urusla tider historiskt sätt för att sedan stiga (index mässigt). Jag kryddar portföljen med mindre bolag som jag tror kan bli bra och ge en fin resa. Lycka till och Trevlig Helg!
Senast redigerad av Truefighter 2022-09-09 kl. 19:59.
Citera
2022-09-09, 20:19
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Jag har ju på Flashbach sedan i oktober utlovat en halvering av OMX till Julen.... UTAN att investera, köpa XactBear el motsvarande... (orkar inte hålla på... trott att "allt faller" - vilket varit en ganska bra prognos, t o m ädelmetaller, men gör mig lite sorgsen... "pension" kan man ju glömma... ).

Så länge den negativa realräntan fortsätter öka (lite kul att MSM bombar på med "räntekris" etc...) kan vi använda SEK-sedlar som skithuspapper...
Citera
2022-09-09, 22:13
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tyvärr håller jag inte med alls i ditt val som är riktigt riskfyllt. Diversiera dina investeringar istället och köp viss del short (hellre hedge fonder) viss del lång i kvalitetsbolag, köp räntefonder samt ligg till del en del likvid istället blir mitt råd.
PS. Ligger inte short själv men äger en hedge fond och andra fonder samt olika aktier och därav mest kvalitetsbolag. Tror på en svängig resa den närmaste tiden men aktier har alltid klarat av de mest urusla tider historiskt sätt för att sedan stiga (index mässigt). Jag kryddar portföljen med mindre bolag som jag tror kan bli bra och ge en fin resa. Lycka till och Trevlig Helg!
Edit. Världen kommer nog inte att gå under denna gång heller.
Citera
2022-09-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jag har ju på Flashbach sedan i oktober utlovat en halvering av OMX till Julen.... UTAN att investera, köpa XactBear el motsvarande... (orkar inte hålla på... trott att "allt faller" - vilket varit en ganska bra prognos, t o m ädelmetaller, men gör mig lite sorgsen... "pension" kan man ju glömma... ).

Så länge den negativa realräntan fortsätter öka (lite kul att MSM bombar på med "räntekris" etc...) kan vi använda SEK-sedlar som skithuspapper...
En stark dollar bär med sig andra problem för USA vad gäller export tex. Å andra sidan kan en svag krona ge ett uppsving för svenska företag som exporterar till utlandet då de kan konkurrera med lägre priser. Visst hade du rätt i dina antaganden som du skriver! Jag tror ändå att det fortfarande går att hitta bra aktier eller fonder och med en bra mix kan man rida ut denna skitstorm samt även göra profit.
Citera
2022-09-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Det sägs att fraktfartygen från Asien har svårt att fylla sin kapacitet.
Om det är sant vet jag ej men priserna för sjöfrakt har gått ner till historiskt låga nivåer.
Är nog mer pga komponentbrist än brist på efterfråga..
Citera
2022-09-12, 16:48
Medlem
Biggedys avatar
Citat:

Denna åldrades bra
Citera
2022-09-12, 19:20
Medlem
Citat:

Kan vara rätt gissat men fel anledning förutom räntan.

Börsen är kanske säkraste stället att skydda pengar mot inflation, det är ju företagen som höjer priserna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in