• 6
  • 7
2025-01-29, 19:11
Hej! Kul att du ska till Linköping! Förutom att ta några öl finns det faktiskt en del annat att göra. Här är några förslag:

1. Stadsvandring: Ta en promenad genom de mysiga kvarteren i Gamla Linköping. Det är en charmig del av staden med gamla byggnader och en trevlig atmosfär.

2. Linköpings slott: Besök slottet och dess omgivningar. Det finns ofta utställningar och aktiviteter där.

3. Trädgårdsföreningen: Om vädret tillåter, ta en sväng till Trädgårdsföreningen. Det är en fin park där du kan koppla av och njuta av naturen.

4. Museer: Kolla in Östergötlands museum eller Flygvapenmuseum om du är intresserad av historia eller flyg.

5. Cykeltur: Om du gillar att cykla, finns det fina cykelvägar runt staden och vid Stångån.

6. Mat och dryck: Utöver öl kan du utforska några av stadens restauranger och caféer. Det finns många bra ställen att äta på. https://visitlinkoping.se/ata-dricka/restauranger/

Glöm inte visit Linköping
Citera
2025-02-13, 09:48
Tips på aktiviteter och restauranger i Linköping?

Hej alla!

Jag planerar att åka till Linköping om två veckor och skulle verkligen uppskatta era tips på aktiviteter, parker och bra restauranger att besöka under min vistelse. Jag har aldrig varit i Linköping tidigare.

Jag är intresserad av att utforska naturen, så om ni har några rekommendationer på fina parker eller grönområden, dela gärna med er! Dessutom skulle jag vilja veta om det finns några intressanta sevärdheter eller aktiviteter som man inte får missa.

När det kommer till mat, är jag öppen för allt från mysiga caféer till trevliga restauranger. Har ni några favoriter som ni skulle rekommendera?

Tack på förhand för era tips! Ser fram emot att höra från er!
Citera
2025-02-13, 09:59
Medlem
Turbulentxxxs avatar
https://www.tripadvisor.se/Restauran...nd_County.html

https://visitlinkoping.se/se-och-gora/

https://www.tripadvisor.se/Attractio...nd_County.html
Citera
2025-02-13, 10:07
Medlem
grungewhores avatar
Simons kafferosteri och bageri är ett måste.
Citera
2025-02-13, 14:13
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClayCreations21
Hej alla!

Jag planerar att åka till Linköping om två veckor och skulle verkligen uppskatta era tips på aktiviteter, parker och bra restauranger att besöka under min vistelse. Jag har aldrig varit i Linköping tidigare.

Jag är intresserad av att utforska naturen, så om ni har några rekommendationer på fina parker eller grönområden, dela gärna med er! Dessutom skulle jag vilja veta om det finns några intressanta sevärdheter eller aktiviteter som man inte får missa.

När det kommer till mat, är jag öppen för allt från mysiga caféer till trevliga restauranger. Har ni några favoriter som ni skulle rekommendera?

Tack på förhand för era tips! Ser fram emot att höra från er!

Le Borgate i stadsdelen Vasasta’n är en utmärkt Italiensk restaurang. Man bör boka bord.

På Ågatan och på Stora Torget hittar du också bra restauranger.

Trädgårdsföreningen är den största och mest kända parken i city, men så här års vet jag inte om den är så speciell.

Valla Friluftsområde. Där finns bl a ett museum med gamla vagnar, alltså sådana som drogs av häst. Vet inte om det är öppet så här års.

Länsmuseet är värt ett besök. Ligger centralt.

Gamla Linköping. Gamla hus från förr, man har skapat en stadsdel i typ 1800-talsmiljö.

Tinnerö eklandskap. Lite söder om sta’n.

Flygvapenmuseet i Malmslätt, lite utanför sta’n.

I korsningen Vasavägen/Östgötagatan (vid Länsmuseet) står statyn av Tage Danielsson.

Alla mina tips finns i länkarna du fått.
Senast redigerad av RFT 2025-02-13 kl. 14:21.
Citera
2025-02-13, 15:03
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Le Borgate i stadsdelen Vasasta’n är en utmärkt Italiensk restaurang. Man bör boka bord.

På Ågatan och på Stora Torget hittar du också bra restauranger.

Trädgårdsföreningen är den största och mest kända parken i city, men så här års vet jag inte om den är så speciell.

Valla Friluftsområde. Där finns bl a ett museum med gamla vagnar, alltså sådana som drogs av häst. Vet inte om det är öppet så här års.

Länsmuseet är värt ett besök. Ligger centralt.

Gamla Linköping. Gamla hus från förr, man har skapat en stadsdel i typ 1800-talsmiljö.

Tinnerö eklandskap. Lite söder om sta’n.

Flygvapenmuseet i Malmslätt, lite utanför sta’n.

I korsningen Vasavägen/Östgötagatan (vid Länsmuseet) står statyn av Tage Danielsson.

Alla mina tips finns i länkarna du fått.
Tack för tipset
Citera
2025-02-13, 15:04
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
https://www.tripadvisor.se/Restauran...nd_County.html

https://visitlinkoping.se/se-och-gora/

https://www.tripadvisor.se/Attractio...nd_County.html
Tack för dessa bra tips.
Citera
2025-02-13, 15:10
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClayCreations21
Tack för dessa bra tips.

Är kanske inga lokala guldkorn men där har du nåt att arbeta med iaf
Citera
2025-05-19, 10:56
Medlem
Mohaves avatar
Jag ska till Linköping på torsdag för att se Ghost på Saab Arena. Hur tar man sig dit till fots från Järnvägsstationen? Finns det en bro eller tunnel vid stationen? Närmaste bro jag hittar på en karta heter Tullbron. Kan man promenera över den eller är den bara för bilar, bussar och tåg?
Citera
2025-05-19, 17:55
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag ska till Linköping på torsdag för att se Ghost på Saab Arena. Hur tar man sig dit till fots från Järnvägsstationen? Finns det en bro eller tunnel vid stationen? Närmaste bro jag hittar på en karta heter Tullbron. Kan man promenera över den eller är den bara för bilar, bussar och tåg?
Det finns en bro norr om Tullbron, ser ut att vara en typisk GC-bro. 1,1 km promenad som tar 14 minuters (17 om måste pissa i parken på andra sidan ån).
Enligt en karta på Internet.
Citera
2025-05-19, 19:36
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Det finns en bro norr om Tullbron, ser ut att vara en typisk GC-bro. 1,1 km promenad som tar 14 minuters (17 om måste pissa i parken på andra sidan ån).
Enligt en karta på Internet.
En bekant som bor i Linköping skrev att det finns en gångtunnel under Stångån vid Tullbron. Stämmer det?

Han skrev också några tips om vad jag kan göra efter Ghost-konserten på Saab Arena:

Har dålig koll på det då jag aldrig ute men pratande har lite ställen,sunkigt då är det 55 an som gäller ,pitchers är nog lite mer sport och lite äldre,finns även ölhaket som väl spelar mycket äldre svenskt typ mellofestival o sånt.pp storgatan finns ett litet ställe som heter backen som är känt bland de som gillar öl som intresse,även
de klomp på st larsgatan är känt för sina öl o kanske mat med,drivs iaf förut av en holländare 😀

Det är lite svårläst (östgötska?), men kanske ändå bra tips?
Citera
2025-05-19, 20:54
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
En bekant som bor i Linköping skrev att det finns en gångtunnel under Stångån vid Tullbron. Stämmer det?

Han skrev också några tips om vad jag kan göra efter Ghost-konserten på Saab Arena:

Har dålig koll på det då jag aldrig ute men pratande har lite ställen,sunkigt då är det 55 an som gäller ,pitchers är nog lite mer sport och lite äldre,finns även ölhaket som väl spelar mycket äldre svenskt typ mellofestival o sånt.pp storgatan finns ett litet ställe som heter backen som är känt bland de som gillar öl som intresse,även
de klomp på st larsgatan är känt för sina öl o kanske mat med,drivs iaf förut av en holländare 😀

Det är lite svårläst (östgötska?), men kanske ändå bra tips?
Ingen aning.
Jag har aldrig varit i staden, bara på E4.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in