2022-09-06, 21:50
Medlem
heggeness avatar
.
Senast redigerad av heggenes 2022-09-06 kl. 21:52.
Citera
2022-09-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-F
Vet du vad...
Den största orsaken, inte hela, men största, är när Putin ströp gasen till Tyskland och övriga EU, det var då priserna steg ordentligt. Vår prisplan, främst SE3, SE4 är sammankopplade med EU och Tyskland fick panik när gasen i princip upphörde och de förbrukar mängder el istället och vår export ökade enormt så att SE3 och SE4 fick brister. Där har du största orsaken till elpriserna. Att hymla om "muppar och sossar" har inget med detta att göra.
Men på söndag röstar du väl på MP, eller?

Ha ha ha kan tänka mig att det blev helt panik när folk började inse att ngn gång kommer Putin kanske stänga ner gasen. Men framför allt hade sossarna mp sett om sitt hus först istället för att agera personal shoppers med andras pengar så hade problemet aldrig ens uppstått. För Danmark skall ha sin el kosta vad det kosta vill för svenskarna det är inte Danmarks problem att svenskarna inte har el så det inte räcker till dom själva.

Tyskarna har alltid annars varit topnotch men att förlita sig på gas kanske inte var den bästa idén för en omställning för tyskarna wow det är flera år bort. Tror att dom som sitter bäst är folket på landsbygden, där det har varit för dyrt/få abbonenter att dra fram gas. Skulle vilja se minerna på grabbarna som skrattade åt Trump när han varnade dom.

Se3/4 nu största hopp är att Frankrike får igång alla sina kärnkraftverk. Gissar att ngt påverkas.
Citera
2022-09-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrtramparen
Hela sverige ska ju leva.
Era industrier är igång för att ni får el norrifrån.
Idioterna som var med och beslutade kortfattade vinster (jobb), när vattenkraften byggdes ut kunde inte se framåt. Största delen av vinsten/pengarna borde stannat i norr för att utveckla samhällena som fick offra älvarna.
Jobben borde, och det sker ju också nu koncentreras längst upp i norr, väster och norrbotten. Här satsats enorma resurser på den "gröna" omställningen. Energin är billig jämfört med södern. Framtidsutsikterna förr norr är fantastiska. Här finns framtidsjobben oavsett om man gillar det eller ej.
Kom inte och säg att norrland suger på söderns resurser när verkligheten är tvärtom. Norrland gör att sverige lever och frodas!
Vänta bara tills stålverken ska elektrifieras, snart är det slut på norrlands billiga el. Det börjar redan märkas av.
Citera
2022-09-06, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Satan så illa energipolitiken skötts i EU och Sverige de sista 20 åren. Tredje gången gillt för tysken...
Klimatpolitik kallas det. Det du ser nu är konsekvensen av klimatpolitik.
Citera
2022-09-06, 21:55
Medlem
Lite off-topic men många verkar missförstå Sverigepriser.
Problemet just nu i Sverige är att våra svenska elproducenter kanske tar 60öre / kWh. Men när svenska behovet är fyllt börjar vi exportera. Inga problem där, nätet har köpt in för 60öre, så du och jag kommer vara betala 60öre. Men, så har tyskarna stängt ner, och all produktion som Sverige har räcker inte. Vi tvingas köpa in el för 200öre från Polen, för att sälja den till Tyskarna. Helt plötsligt har vi köpt in el för 200öre, och du och jag tvingas därför betala 200öre.

Sverigepriser betyder bara att istället för sista inköpta kWh, så är det sista inköpta kWh för att täcka Sverige-behovet som bestämmer Sverigepriset.

Så, ett exempel;
Sveriges behov är 2000kWh
Vi köper in 3000kWh för att täcka både Sverigebehovet och för att exportera.
Sista inköpta kWh är 300 öre.
De billigaste 2000kWh var som dyrast 100 öre.
Då säljer vi vidare el för 300 öre till kontinenten, MEN, svenska företag och hushåll köper el för 100 öre.

Det är sjukt att vi nu har ett annat system, och det är sjukt att moderaterna stängde ner förslaget för att ”Det var för svårt att förklara”! Istället vill M satsa på att ge ut bidrag. Vi lever i ett sjukt land när V vill lösa problem och M vill ge bidrag istället för att lösa det!

Edit: Vissa EU-extremister sa att det motsatte sig den fria marknaden, men EU-rådet har själva sagt att det är ett okey förslag.
Jag vet inte om Vänsterns förslag berör zonerna, men Sverigepriserna som de pratar om behöver inte röra zon-upplägget.
Förövrigt är zon-upplägget ett danskt påfund, då danska elproducenter inte kunde konkurrera med svenska priser och företag skulle bosätta sig i Skåne istället för Danmark. Med det sagt tycker jag att zon-upplägget fungerar bra då företag får ett incitament att bosätta sig i norr och hålla norra Sverige levande.
Senast redigerad av Ompet 2022-09-06 kl. 22:01.
Citera
2022-09-06, 22:04
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PilsnerLoffe
De som förstör,,? Vem är det som förstör??jo VATTENFALL!! ,.Ni ,!.Ni . Är inte ett eget land,? Vi har inte för avsikt att vara ett eget land,!!.
Bra så grodan fortsätt skapa splittring,! Kan sätta tusen spänn på att dina föräldrar har röstat på Socialdemokratin.
Jag kör bara samma logik som många norrlänningar här i tråden gör. Dom vill dela upp sig från oss andra. Samtidigt fattar dom inte att vi är en del av samma system och deras röstande påverkar alla.
Citera
2022-09-06, 22:05
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Varför?

Det är ett intressant argument av flera olika skäl. Jag vill gärna höra varför detta skulle vara en bra idé och vad det är som är dåligt med 4 områden?
Bra tycker jag med fyra prisområden. Inför det på bensin och diesel också. Fast då blir det naturligvis Norrland som får de dyraste priserna, då det är längre att köra upp bränslet till Norrland från raffinaderierna i söder...
Citera
2022-09-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Bra tycker jag med fyra prisområden. Inför det på bensin och diesel också. Fast då blir det naturligvis Norrland som får de dyraste priserna, då det är längre att köra upp bränslet till Norrland från raffinaderierna i söder...

Det är ju redan så din dumme jävel
Citera
2022-09-06, 22:28
Medlem
allt.o.ingets avatar
Vad får Norrland ut av södra Sverige?. Kom inte och snacka om att Norrland dränks i skattebidrag som Malmö. Vägarna är sämst i Europa, landsbygden avfolkas, barnmorskeavdelningar läggs ner, en polisbil täcker upp enorma ytor, mobiltäckningen är dålig. Det enda som får Norrland att hålla ihop är kommunerna. Men naturtillgångarna pumpas söderut till Stockholm.
Citera
2022-09-06, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Det stämmer bara delvis! Visst var det Reinfeldt med stöd av KD och L som gick på MP linje att besluta nedmontera kärnkraften men redan 2018 började man inse att det inte skulle hålla så förslaget att skjuta på nedmonteringen detta röstades emot av S MP vilket gjorde att nedmonteringen fortsatte!

EU har regler att landet ska exportera 70% av landets energi! Där ligger problemet vi kommer få brist då vi inte kan få fram tillräckligt med el om några månader och framför allt när vi är tvungna att leverera 70% till utlandet! Efterfrågan och tillgång ger prishöjningar skulle ha kvar kraftverken skulle det inte uppstå elbrist och därmed inte heller prishöjningar!
Läs på och dra inte till med en massa gissningar!

Nu är det så här att du har dina källor och jag har mina och man kan aldrig vara säker på vad som egentligen stämmer.
Har läst tidigare att vi måste leverera 60%, men du skrev 70%. 10% hit eller dit.
Men kvar står frågan, klarar vi av att leverera 70%, når vi den exporten? Om inte så hjälper inte fler reaktorer om EU ska ha sina 70% och priserna blir fortsatt höga. Detta får vi dock aldrig veta.
Citera
2022-09-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
Nej du, den största orsaken är att sverige stängde ner kärnkraftsverk. Tala sanning och sluta projicera. Du framstår som en okunnig tönt som bara repeterar vad dina lögnaktiga politiker säger, när du skyller på Putin.

Jag repeterar åt dig så du kanske förstår denna gång:
Den största orsaken, inte hela, men största, är när Putin ströp gasen till Tyskland och övriga EU

Alla i Europa har elbrist, inte bara Sverige. Några kraftverk till hjälper inte. Putins gas är problemet. De är ca 40 miljoner i bara Tyskland, tänk i helhetsperspektiv, men du kanske inte klarar det.
Citera
2022-09-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intekvn
Då kan vi ju ha samma kommunalskatt, samma standard på välfärd och vägar i hela landet för det är mer rättvist eller hur?

Japp, inte mig emot. Detta får politken styra upp. Så får de gärna sluta salta vägarna i söder, så håller de längre dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in