2022-09-05, 20:58
Medlem
Conams avatar
Klart fan djuret, katten/hunden är en familjemedlem! Men nån jävla måtta får det väl ändå vara, mänsklifieringen måste få ett slut, en undulatjävel som brutit benet är väl bara att nacka och ge till katten! Kosta på veterinärvård 🤣🤣🤣
Citera
2022-09-05, 21:00
Medlem
zjCztVys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Ingenting har ett värde i sig självt, människor och djur har bara det värde vi ger dem. För de som trivs med djur och vantrivs med människor så har djuren av den anledningen större värde.

Låter ju som en stabil individ det där.
Citera
2022-09-05, 21:01
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Om man anser att djuret inte har något värde utan att bara barnet har det, så missar man att barnet troligen har extremt starka band till djuret. I de fall jag minns från jag var barn där föräldrarna bara en dag gick och sköt djuret, skadade de ju faktiskt barnet som älskade djuret.

Barnet är en egen individ med egna känslor. Bara för att man som vuxen tröttnat på djuret så är det rätt elakt att såra sitt barn på det viset.
Det där är verkligen en egen frågeställning med sin helt egna dynamik .. Jag har upplevt det och vet vad du pratar om - men det är inte den frågeställningen jag tänkte när jag startade tråden.
Citera
2022-09-05, 21:03
Medlem
enhetlighets avatar
Människor är djur, vi är däggdjur. Men det är väl klart att jag väljer en människa framför en hund, jag är väl ingen jävla rasförrädare.

De som applicerar mänskligt värde på sina husdjur har på ett missvisat sätt projicerat behovet av en riktig mänsklig relation på sitt husdjur. Skillnaden i DNA kommer aldrig göra den relationen lika meningsfull.

För att utveckla mitt resonemang:

Argument 1: Människans intelligens är överlägsen alla andra djur. Om intelligens inte är ett kriterium för vad som är moraliskt att döda, så är det omoraliskt att döda växter och bakterier.

Argument 2: Anledningen till att vi har moral i första hand är en anpassning för överlevnad. Som sådan bör vi inte ignorera den grundläggande hierarkin att skydda vår familj först, sedan våra grannar och vänner, sedan våra landsmän, sedan utlänningar, sedan djur ganska långt ner på den listan. Att ignorera det är att ignorera moralens nytta i första hand.

Argument 3: I likhet med argument 2 är moral en social konstruktion som vi har anammat eftersom den är nödvändig för en välfungerande civilisation. Att respektera djurens liv i lika stor utsträckning skulle strida mot det målet, eftersom mänsklig utveckling med nödvändighet kräver att man tar bort livsmiljöer från djur och orsakar djurdöd.

Argument 4: Även en strikt vegansk kost kräver dödsfall av ett oräkneligt antal djur. Tanken på att mata mänskligheten av spannmål utan att orsaka döden av djur är omöjlig. Vad är syftet med en moralisk kod om det enda sättet att följa den är att svälta dig själv?

Argument 5: Det är inte omoraliskt att döda något som inte skulle ha några problem att döda dig om det ges möjlighet (gäller åtminstone vissa djur.)

Argument 6: Jag kan personligen inte konstruera en kärnvapenbomb, inte heller kan jag personligen komma med ett argument om hur man skulle gå till väga för att hacka sig in i ett stort politiskt partis e-postsystem. Kollektiv mänsklig intelligens är vida överlägsen individuell mänsklig intelligens.
Senast redigerad av enhetlighet 2022-09-05 kl. 21:14.
Citera
2022-09-05, 21:09
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Med anledning av vad jag sett i trådar på Flashback och oändliga trådar på Facebook där folk hävdar att djur är "en familjemedlem" -- alla måste offra allt för djuret...
Så undrar jag hur vanligt är det att man är så sjuk i huvudet att man sätter djur på samma plats som sina barn.

Vem skulle få dö till förmån för den andra, vem skulle du välja - ditt djur eller ditt barn?

För mig är svaret självklart - barn går alltid före djur, oavsett hur mycket jag älskar djuret. (Även om det är någon annans barn)

Så hur resonerar ni?

Jag har inga egna barn eller djur ännu men har genom övriga familjen nära kontakt med både barn och djur.

Älskar både barnen och djuren jättemycket men så klart kommer barnen först.
Alla barn kommer före alla djur i min värld.

Mormor, morfar, farmor och farfar har både hundar och katter mm och de är familjemedlemmar men barn och barnbarn kommer alltid först för dem också precis som det ska vara.

Jag har inte sett något sådant på Faceb men när jag har kollat på tv i usa har jag sett de som samlar på djur och får en sjuklig felvänd bild av djurens betydelse.
De har så många djur att ingen vill komma och hälsa på och då känner de sig svikna av sina anhöriga och då blir deras djur allt för dem då djuren alltid älskar dem och är tacksamma oavsett.

I usa kan man också få en hund "på recept" kallas "emotional support animal" och där har jag också sett att de väljer djuren före barnen ibland.
Citera
2022-09-05, 21:29
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jag har inga egna barn eller djur ännu men har genom övriga familjen nära kontakt med både barn och djur.

Älskar både barnen och djuren jättemycket men så klart kommer barnen först.
Alla barn kommer före alla djur i min värld.

Mormor, morfar, farmor och farfar har både hundar och katter mm och de är familjemedlemmar men barn och barnbarn kommer alltid först för dem också precis som det ska vara.

Jag har inte sett något sådant på Faceb men när jag har kollat på tv i usa har jag sett de som samlar på djur och får en sjuklig felvänd bild av djurens betydelse.
De har så många djur att ingen vill komma och hälsa på och då känner de sig svikna av sina anhöriga och då blir deras djur allt för dem då djuren alltid älskar dem och är tacksamma oavsett.

I usa kan man också få en hund "på recept" kallas "emotional support animal" och där har jag också sett att de väljer djuren före barnen ibland.
Vi har samma värderingar - däremot kan jag säga att ute på facebook är tonen helt annorlunda. De älskar sina hundar och barnen skall förstå att de får stå tillbaka - för hundarna har prio ett alltid.
Försöker man protestera så är man fascist och dum i huvudet.

Jag har sett samma sak här på Flashback - men inte i samma dignitet som på Facebook.

Jag som varit uppfödare och haft många hundar får veta att jag är djurplågare och usel om jag inte förstår att hunden är en "familjemedlem" med rätt till högre prioritet än de egna barnen. Det är frustrerande minst sagt.
Jag har älskat alla mina hundar - men mina barn har alltid haft högre prioritet.
Citera
2022-09-05, 22:06
Medlem
Naturligtvis ett barn!!!
Det är en självklarhet och de som säger annorlunda har nog inte tänkt igenom ordentligt ett sånt scenario.... eller så är de j-t egoistiska och väldigt grymma.
Finns de som säger att de aldrig skulle rädda någon annans barn före sitt eget djur... 😧
Det är ju bara hemskt!
Citera
2022-09-05, 22:14
Medlem
Beror väl på hur gammalt barnet är och hur gulligt djuret är? Min katt eller random treåring - barnet hade räddats. Men en ful gapig tonåring som tjotjimmar utanför sovrumsfönstret fyra på morgonen för att hen snott sin mammas körsbärsvin och inte fattar bättre - katten!
Citera
2022-09-05, 23:53
Medlem
webbutvecklarens avatar
För en del går barn före, för andra går djur före. Alla ska inte behöva ha samma tanke bara för att andra anser att den är fel.
Citera
2022-09-06, 05:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rolandiz
är du helt borta mannen vad säger du ska du offra människor för din illaluktande ödla
Haha precis mannen bror. I vår klan man offra heder åt sina ödlor peace
Citera
2022-09-06, 10:52
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag älskar innerligt vår hund och tanken på att hans ras bara lever runt 9-10 år får mina ögon att fyllas med tårar men skulle det komma till ett val mellan honom och vårt barn så skulle jag välja vårt barn utan att tveka.
Citera
2022-09-06, 12:13
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För mig är svaret självklart - barn går alltid före djur, oavsett hur mycket jag älskar djuret. (Även om det är någon annans barn)

Så hur resonerar ni?

Som dig. Människor först. Sedan är det ju tråkigt att mänskligheten utrotar så många arter i sin okunskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in