Citat:
Alla människor har bra och dåliga sidor. Alla människor gör misstag. Och, människor förändras. Men, hur hittar man motivation att vilja göra bättre om man aldrig släpps in i samhället igen trots att man avtjänat sitt straff? Är det inte bättre att fd kriminella får en chans att bli produktiva medborgare istället för att tvingas återfalla i kriminalitet?
Den som döms till livstid ska sitta på livstid, är nog de allra flestas uppfattning. Då blir diskussionen om hur många chanser de grövsta kriminella ska få en icke-fråga.
Citat:
Angående Paolos brott är jag av åsikten att drevet mot honom är fruktansvärt orimligt och helt ur proportion med tanke på hans brott. Många verkar se hans brott som värre än RN’s, vilket bara visar hur stigmatiserat sexköp är i Sverige.
Sexköp är kanske det brott där vanligt folk och lagstiftarna står längst ifrån varandra, så länge vi talar om vuxna människor som inte tvingas till något. Det är inte alls så stigmatiserat bland vanligt folk som man kan tro, tvärtom tror jag att de flesta anser att vuxna människor ska få göra vad de vill i sängkammaren och att staten inte ska lägga sig i.
MEN eftersom vissa högröstade aktivister till politiker har fått mycket utrymme i media så har vi fått den lagstiftning vi har. Få, om ens någon, politiker har ryggrad nog att ställa sig upp och kritisera inte bara sexköpslagen som sådan, utan dessutom de skärpningar som har skett. Rädslan att själv bli ifrågasatt och antydningar om att man är potentiell sexköpare räcker för att få folk att hålla tyst. Men i en tid när den riktigt grova brottsligheten breder ut sig så är jag övertygad om att en majoritet av svenskarna tycker att det är orimligt att polis och domstolar ska lägga dyrbara resurser på att efterfölja en extrem sexköpslagstiftning.
Med det sagt så bryr sig nog folk i allmänhet inte så mycket om att Paolo åkte dit med byxorna nere, men de vet också att de förväntas ta avstånd och förfasa sig, eftersom tidsandan är sådan. Och så går folk runt och ljuger för varandra, på samma sätt som t.ex. i fråga om invandringen. Men innerst inne tycker nog de också att samröre med en trippelmördare säger betydligt mer om personens vandel, varför Non Grata varken lär bli en succé eller göra något för att förbättra redan solkade anseenden.