• 4
  • 5
2022-09-22, 16:29
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Har vi ingen passionerad ärtsoppefantast som vill dela med sig av tips och trix?

Ger tråden en välförtjänt bump.
Citera
2022-09-22, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Tack till er bägge!

Jag har följt min tidigare strategi men bytte ut sidfläsket mot fläsk med ben. Detta kokade jag först och använde sedan buljongen för ärtkoket.

Vilken skillnad!

Det tidigare för feta fläsket försvann och mörheten i köttet blev än bättre. Koktid för köttet, ca 1.5h.

Till er som frågar efter senap så måste jag ändå påstå att det handlar om smak vid varje tillfälle. Allt från väldigt grovkornig senap till tex Västerviksenap, dijon är nog inte att föredra, men vissa kanske gillar det.

Edit:
Nu har jag ätit ärtsoppa kontinuerligt i över 1 vecka med en hel del variation, men fortfarande så kan jag vakna sugen på ärtsoppa .

Kudos för tips…
Åh ingen orsak.

Ärtsoppa var min livrätt när jag var student på universitetet. Det var perfekt med långkoket av benen medan man pluggade; Det var ett välkommet avbrott att rensa av fläskbenen och smaka av spadet/buljongen för att sedan koka ihop det hela med de tidigare blötlagda ärtorna.

Perfekt för matlådor när man hade heldagar på universitetet.
Citera
2022-09-27, 15:40
Medlem
Oj oj, det här var en viktig tråd! Just nu puttrar fläsklägg på spisen och här ska bli fläsklägg med rotmos, men det är ju en helt annan rätt så jag ska koncentrera mig på ärtsoppa!

Naturligtvis ska man göra enligt kokkonstens alla regler och koka ärtsoppa från början sas, fläskkött med ben för att uppnå det perfekta precis som tidigare skribenter skriver.

Min undran är om ni använder er av någon speciell sort av ärtor? Jag har nämligen upptäckt att jag själv lyckats bäst med ekologiska ärtor oavsett märke. Kan det vara slumpen? Jag har inte trixat med ärtsoppan I övrigt på något vis. Jag har inte speciellt valt ut ekologiska ärtor från början utan I all hast I affären nöp jag bara åt mig ett paket som visade sig vara ekologiskt. Det blev ju alla tiders och numer gör jag aktivt ekologiskt val I tron att det har betydelse, men har det det? Ärtorna får ligga I blöt I lite mer än ett dygn.

Sen får jag väl erkänna att jag ibland är en FUSKARE vad gäller ärtsoppe-kok. Kommer jag inte över bra kött med ben så har det faktiskt hänt att jag satt en “korv” med skinkspad I koket och bara tärnat ned rimmat fläskkött sista halvtimmen.

Plastkorvar innehållandes silat skinkspad brukar säljas I affär kring jul så jag brukar köpa på mig ett antal och kasta in I frysen.
Citera
2022-10-20, 18:45
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla
Oj oj, det här var en viktig tråd! Just nu puttrar fläsklägg på spisen och här ska bli fläsklägg med rotmos, men det är ju en helt annan rätt så jag ska koncentrera mig på ärtsoppa!

Naturligtvis ska man göra enligt kokkonstens alla regler och koka ärtsoppa från början sas, fläskkött med ben för att uppnå det perfekta precis som tidigare skribenter skriver.

Min undran är om ni använder er av någon speciell sort av ärtor? Jag har nämligen upptäckt att jag själv lyckats bäst med ekologiska ärtor oavsett märke. Kan det vara slumpen? Jag har inte trixat med ärtsoppan I övrigt på något vis. Jag har inte speciellt valt ut ekologiska ärtor från början utan I all hast I affären nöp jag bara åt mig ett paket som visade sig vara ekologiskt. Det blev ju alla tiders och numer gör jag aktivt ekologiskt val I tron att det har betydelse, men har det det? Ärtorna får ligga I blöt I lite mer än ett dygn.

Sen får jag väl erkänna att jag ibland är en FUSKARE vad gäller ärtsoppe-kok. Kommer jag inte över bra kött med ben så har det faktiskt hänt att jag satt en “korv” med skinkspad I koket och bara tärnat ned rimmat fläskkött sista halvtimmen.

Plastkorvar innehållandes silat skinkspad brukar säljas I affär kring jul så jag brukar köpa på mig ett antal och kasta in I frysen.

Jag köper bara ekologiska ärtor, i princip de enda jag kan hitta numera i affären.

Angående korven så har jag samma tanke som du. Runt Jul så ökar ju utbudet rejält kring ”riktig” korv och inte de där konstgjorda plastrullarna. Så jag kommer köpa på mig ett gäng runt Jul.

Snart skall nytt storkok påbörjas, jag har inhandlat fläsklägg som jag tyvärr behövde frysa ner innan rimlag.
Citera
2022-11-03, 16:14
Medlem
Citat:
Jag köper bara ekologiska ärtor, i princip de enda jag kan hitta numera i affären.

Angående korven så har jag samma tanke som du. Runt Jul så ökar ju utbudet rejält kring ”riktig” korv och inte de där konstgjorda plastrullarna. Så jag kommer köpa på mig ett gäng runt Jul.

Snart skall nytt storkok påbörjas, jag har inhandlat fläsklägg som jag tyvärr behövde frysa ner innan rimlag.

Bra så! Nu kan jag sova lugnt om natten i vetskap om att ekologiska ärtor är det bästa och ingen inbillning från min sida.
Citera
2022-11-03, 16:16
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Jag älskar ärtsoppa. Billigt, nyttigt och klassiskt.

Har lagat detta många gånger men inte alltid varit nöjd med resultatet, så jag bestämde mig för att tillaga den så bra jag bara kan.

Del 1 - Inledning:

Ett problem som jag ibland stöter på är att det fortfarande blir för mycket skal i soppan, även om man mosar så blir det hårda skalet kännbart, men detta skall nu lösas. Blötläggning är ju viktigt för att få bort lektiner, det är detta gift som bland annat gett rykte om ärtsoppa som gasmagnet. Dåligt sköljda ärtor ger magproblem, detta fixar blötläggningen samtidigt som man får bort skalen.

Dag 1:
Jag börjar med fläsket, inhandlar 500g sidfläsk i bit från en lokal gårdsbutik för att rimma i saltlag. Delar denna i två delar för att sältan skall gå in ordentligt i fläsket. Saltlagen består av vatten, salt och lite socker, ca 1-2 dl salt för ca 1 liter vatten, några matskedar socker. Detta kokas upp för att lösa upp salt och socker, sedan avsvalnas innan fläsket läggs i.

Fläsket skall rimmas i minst 3 dagar, i mitt fall valde jag 4 dagar i kylskåp.

Del 2 kommer om en stund.

Ett tips, små kikärtor!!!!! Blir så krämigt och gott, jag gör bara ärtsoppa på det, kikärtor, timjan, mejram och en buljongkub, testa, sen kan du ha i fläsk efter smak men rekomenderar verkligen dom små kikärtorna, ingen gasbildning!
Citera
2022-11-03, 16:18
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LitenSynvilla
Bra så! Nu kan jag sova lugnt om natten i vetskap om att ekologiska ärtor är det bästa och ingen inbillning från min sida.

Man kan handla julskinka sen på rea och ha till ärtsoppan
Citera
2022-11-03, 17:56
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Tack!

Mitt nästa steg är att rimma fläsklägg istället för sidfläsk. Men just nu har jag frysen full av denna underbara ärtsoppa. Så det dröjer nog ett par veckor innan nästa försök.

Jag tar gärna emot fler förslag, tex vilka tillbehör lyfter smakerna?

Senap, korv, punsch etc.
Bra tråd för en av våra godaste och mest prisvärda maträtter som dessutom smakar lika bra efter infrysning. Mina tillbehör.
Senap, 1-3 matskedar per portion vi servering. Slotts vanliga är min favo.
Timjan, en matsked torkad vid servering. Timjan fungerar faktiskt bättre torkad.
Dryck, porter passar perfekt.
Snåla inte på något av tillbehören.
Citera
2022-11-03, 19:10
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Bra tråd för en av våra godaste och mest prisvärda maträtter som dessutom smakar lika bra efter infrysning. Mina tillbehör.
Senap, 1-3 matskedar per portion vi servering. Slotts vanliga är min favo.
Timjan, en matsked torkad vid servering. Timjan fungerar faktiskt bättre torkad.
Dryck, porter passar perfekt.
Snåla inte på något av tillbehören.

OK, dålig uppdatering från min sida.

Den senaste tiden har jag kokat ett par omgångar med främst ”billigt” fläskkött. Det har varit benbitar som jag kokat länge och sedan använt buljongen ifrån, inget slår det!

Som tillbehör har jag använt hårt stekt fläsk (ja, faktiskt) och detta har brutit av det kokta fläskets smak och höjt ärtsoppan.

Prova detta och återkom med er åsikt.

Edit:
Sedan är senapen avgörande, utan den kan det kvitta.
Senast redigerad av calmsolution 2022-11-03 kl. 19:13.
Citera
2022-11-03, 19:24
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
OK, dålig uppdatering från min sida.

Den senaste tiden har jag kokat ett par omgångar med främst ”billigt” fläskkött. Det har varit benbitar som jag kokat länge och sedan använt buljongen ifrån, inget slår det!

Som tillbehör har jag använt hårt stekt fläsk (ja, faktiskt) och detta har brutit av det kokta fläskets smak och höjt ärtsoppan.

Prova detta och återkom med er åsikt.

Edit:
Sedan är senapen avgörande, utan den kan det kvitta.
Jag har bara en liten butik på min ort och det är svårt att hitta fläskkött med ben. Det finns visserligen några lokala bönder och jägare men då är det biff och älgfilé m.m. Som du säger, griskött med ben är helt perfekt för långkok till ärtsoppan. Vet inte vad som sitter på grisens ben som utklassar filé m.m. i smak.
Citera
2022-11-20, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LustigaKurre
Man kan handla julskinka sen på rea och ha till ärtsoppan

Att man kan! Eller använda julskinka till annat smarrigt.

/Stor-frossarn
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in