2022-09-05, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nej, det är Ryssland. På sin höjd kan usa haft den positionen tidigare.

Men varför skriver du detta här? Om du inte gillar lögner kan du ju omöjligen gilla Rysslands beteende idag. Eller hur motiverar du att det är illa att vara värst, men hederligt och värt att försvara den som är näst värst?

Det du kritiserar usa för är ju vad Ryssland sysslar med nu. Varför är beteendet värt att försvara i ena fallet men inte i det andra?

Och nu diskuterar jag endast utifrån att dina premisser är gällande. Och efter att USAs historiska agerande är relevant för Rysslands beslut att invadera Ukraina. Vilket det inte är.

Missförstår du med flit eller är du bara trög på riktigt? Hur många krig har USA startat och varit involverat i under de senaste 50-60 åren? Vad hade man t.ex. i Vietnam att göra, vad hade man i Somalia, Irak, Afghanistan, Syrien för att nämna några?

Det är ingen som pratar om att krig är bra, oskyldiga människor drabbas, men det jag pratar om är hyckleriet från västs sida, där man fördömer en nations agerande i form av stora ekonomiska sanktioner, hindrar idrottsmän- och kvinnor från att representera sitt land, men hindrades USA från att delta i de olympiska spelen 2004 efter att man året innan gått i i Irak och mördat då hundratusentals oskyldiga människor? Svara istället på min fråga nu.
Citera
2022-09-05, 22:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalipso
Det är numera handelskrig. Sanktioner från G7 och EU.
Ja, numera är det även ett handelskrig. För att försvaga Rysslands möjligheter att bedriva väpnade krig, som exempelvis sker i Ukraina just nu.
Citera
2022-09-05, 22:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Missförstår du med flit eller är du bara trög på riktigt? Hur många krig har USA startat och varit involverat i under de senaste 50-60 åren? Vad hade man t.ex. i Vietnam att göra, vad hade man i Somalia, Irak, Afghanistan, Syrien för att nämna några?

Det är ingen som pratar om att krig är bra, oskyldiga människor drabbas, men det jag pratar om är hyckleriet från västs sida, där man fördömer en nations agerande i form av stora ekonomiska sanktioner, hindrar idrottsmän- och kvinnor från att representera sitt land, men hindrades USA från att delta i de olympiska spelen 2004 efter att man året innan gått i i Irak och mördat då hundratusentals oskyldiga människor? Svara istället på min fråga nu.
Aha, jag trodde att du satt och försvarade Ryssland med följande teknik
https://en.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

Starta en egen tråd eller ta upp något om Napoleons agerande.
Citera
2022-09-05, 22:28
Medlem
Citat:
Aha, jag trodde att du satt och försvarade Ryssland med följande teknik
https://en.wikipedia.org/wiki/Tu_quoque

Starta en egen tråd eller ta upp något om Napoleons agerande.

Svara på min fråga istället nu din lilla hycklare
Citera
2022-09-05, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Putin har storhetsvansinne. Därför.

Ja någonting är ju galet. Han har väl inte varit en drömprins som sin långa tid som president men trots allt varit ganska populär bland ryssarna. Och förutom Krim invasionen har han väl inte visat tendenser på typ vansinnesbeslutet att gå in i Ukraina tidigare. Han hade som extremt rik haft allt att vinna på bra förbindelser med EU och ställt allt på sin spets när Ukraina invasionen drog igång. Man kan ju bara spekulera i vad som fick honom att ge sig på Ukraina. Maktfullkomlighet efter för många år som president, felaktig information från sina generaler. Han står nog nu som pinnen i skiten. Hur han än gör är han körd. Backar han och blir paria bland ryska folket efter allt vad kriget inneburit i form av stupade och lemlästade soldater samt enorm ekonomisk skada för Ryssland. Backar han inte blir det en långsam strypning när hans armé sakta men säkert tvingas bort från ockuperade områden.
Citera
2022-09-05, 22:33
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej precis, de hittar istället bara på att andra länder har massförstörelsevapen så att man kan råna dem på deras olja. Amerikanerna är tveklöst lögnernas okrönta kungar.
Alla jagar energi. USA är här vid inte värre än Ryssland, de har bara varit (och är) mäktigast eftersom att USA har det största våldskapitalet.

Mycket tråkigt att amerikanerna röstade in den demente istället för att ge Trump 4 år till. Hade tyskarna lyssnat på Trump hade de själva stoppat Nord Stream. Det var inte som att Trump drog tillbaka amerikanska trupper utan att varna Europa.
Citera
2022-09-05, 22:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Svara på min fråga istället nu din lilla hycklare
Att invadera Irak pga påstådda massförstörelsevapen var uppenbarligen ett motiv som inte höll. Alltså var det fel att utföra detta krig utifrån det motivet. Och i brist på andra motiv var invasionen enligt mig fel från USAs sida.

Vad det har med denna konflikt att göra vet bara du och det är Inget du vill dela med dig av uppenbarligen. Vi vet bara att du tar fram detta när samma ryska beteende kritiseras. Det ger intrycket av att du utgår ifrån att USAs agerande för 50 och/eller 20 år sedan har någon som helst relevans för att rättfärdiga Rysslands beteende, som du just kritiserat utan att veta om det, vad det verkar som.

Smartare än så är du inte och vi får väl lämna det så eftersom du inte vill förtydliga genom att besvara inlägg.
Citera
2022-09-05, 22:45
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Ingen tjänar på att industrin flyttar ut långsiktigt. Men så kommer inte att ske heller. Europa kommer att få några hundår och sen kommer vi vara på banan igen. Till skillnad mot Ryssland som kommer behöva 30 år på sig för att komma in i värmen igen.
Det finns nog inte nån värme att söka sej till om den dagen kommer. Jag tycker inte ryssen verkar så angelägen heller. Dom klarar sej bra som det verkar utan Europa. Det är kallt. Det är ruggigt som tanten sa. Här har nog Europa sörjt allra sämst för sitt väl och ve. Ryssen har haft en jävla taiming. Jag tror det var överlagt att lura EU i fällan. Dom stod bara och väntade. Och vi gick på det. Det är trist.
Senast redigerad av Starback 2022-09-05 kl. 22:51.
Citera
2022-09-05, 23:12
Medlem
Citat:
Att invadera Irak pga påstådda massförstörelsevapen var uppenbarligen ett motiv som inte höll. Alltså var det fel att utföra detta krig utifrån det motivet. Och i brist på andra motiv var invasionen enligt mig fel från USAs sida.

Vad det har med denna konflikt att göra vet bara du och det är Inget du vill dela med dig av uppenbarligen. Vi vet bara att du tar fram detta när samma ryska beteende kritiseras. Det ger intrycket av att du utgår ifrån att USAs agerande för 50 och/eller 20 år sedan har någon som helst relevans för att rättfärdiga Rysslands beteende, som du just kritiserat utan att veta om det, vad det verkar som.

Smartare än så är du inte och vi får väl lämna det så eftersom du inte vill förtydliga genom att besvara inlägg.

Det är precis här hyckleriet ligger, du är bara inte tillräckligt smart för att själv komma till slutsatsen utan måste ledsagas som den jättebaby du är. Men okej, låt gå för den här gången!

Exakt, USA invaderade och försökte råna ett land byggt på falska premisser. Som ett resultat av detta mördades över en miljon civila Irakier. Det jag undrar är, vart var omvärldens reaktioner då, varför skrek sig inte Europas ledare hesa över det amerikanska barbariet och införde sanktioner samt bannlyste amerikanska idrottare från tävlingar?

Vi behöver inte gå 50 år tillbaka i tiden, eller för den delen ens prata om USA för att komma till Västvärldens hyckleri. Hösten 2020 lanserade Azerbaijan, backat av Turkiet en oprovocerad attack mot Artsakh, som tillhör Armenien, vilket resulterade i ett krig där tiotusentals människor förlorade sina liv och hundratusentals drevs från sina hem. Vart var de Europeiska reaktionerna då, bortsett från Frankrike? Ingen sa ett ord, Norge, Sverige, alla som nu viftar med humanismens flagga och fördömer Ryssland, sa inte ETT ORD, speciellt inte något negativt mot varesig Aliyev eller Erdogans agerande.

Det är här mitt problem ligger.
Citera
2022-09-05, 23:48
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är precis här hyckleriet ligger, du är bara inte tillräckligt smart för att själv komma till slutsatsen utan måste ledsagas som den jättebaby du är. Men okej, låt gå för den här gången!

Exakt, USA invaderade och försökte råna ett land byggt på falska premisser. Som ett resultat av detta mördades över en miljon civila Irakier. Det jag undrar är, vart var omvärldens reaktioner då, varför skrek sig inte Europas ledare hesa över det amerikanska barbariet och införde sanktioner samt bannlyste amerikanska idrottare från tävlingar?

Vi behöver inte gå 50 år tillbaka i tiden, eller för den delen ens prata om USA för att komma till Västvärldens hyckleri. Hösten 2020 lanserade Azerbaijan, backat av Turkiet en oprovocerad attack mot Artsakh, som tillhör Armenien, vilket resulterade i ett krig där tiotusentals människor förlorade sina liv och hundratusentals drevs från sina hem. Vart var de Europeiska reaktionerna då, bortsett från Frankrike? Ingen sa ett ord, Norge, Sverige, alla som nu viftar med humanismens flagga och fördömer Ryssland, sa inte ETT ORD, speciellt inte något negativt mot varesig Aliyev eller Erdogans agerande.

Det är här mitt problem ligger.
Då är det bara att vara tacksam för att Europa säger ett par ord nu. Det är ju inte att säga ett par ord och ta avstånd (sanktioner) som är fel. Det säger du ju själv. Du säger att det är att inte göra det som är fel. Alltså agerar Europa rätt nu enligt ditt eget resonemang oavsett hur många ggr man agerat fel tidigare.
"Det var fel att inte agera tidigare alltså är det fel att agera nu!"

Det är den felaktiga logiska kedja som du landar i. Presenterad så enkelt borde tillochmed du kunna se bristerna i ditt framförande även om du försöker dölja denna kedja med fler ord och flytta fokus.. Det gick inte ser du.

Du ser. Du är inte smartare än att du målar in dig i ett hörn med dina självmotsägelser. För i det implicita säger du ju att du stödjer Ryssland med dina tu quoque argumentationsfel, även om du argumenterar för att man inte ska göra det och att man ska agera. Eftersom att inte agera är fel. Två fel blir ju inte ett rätt.

Vi kommer inte längre. Allt som du är kapabel att framföra har du framfört. Vi vet. Alla länder som agerar nu och tidigare visat likgiltighet inför andra konflikter gör rätt nu och fel då. Denna tråd handlar om nu.
Senast redigerad av MrArtur 2022-09-06 kl. 00:01.
Citera
2022-09-06, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zjCztVy
Detta är så planerat att det inte ens är roligt. Man gör precis allt för att spä på energikrisen så mycket som möjligt. Först stänga ned kärnkraftverk utan att ha några som ersätter dem, sedan låta Tyskland och andra bögländer upphöra att köpa gas ifrån Ryssland pga "the current thing" sedan ska vi låta Tyskland köpa vår el. Sedan hade vi problem med någon reaktor i ringhals som inte kommer att starta upp på några månader då någon förstört någon skit där inne och nu detta.

Hela denna krisen är så planerad att det inte är roligt, och ingen verkar se det.

Hela syftet med invasionen av Ukraina var väl att skaka om Europa med energikris, matkris, flyktingströmmar etc etc

Tror inte för fem öre att Putin ville upprätta ett nytt Sovjetunionen. Detta var exakt vad han ville åstadkomma.
Citera
2022-09-06, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
Hur värmer kinesen sitt hus? Med kol. 80% av kineserna värmer med kol. Resten av Asien? Majoriteten bor i tropikerna som inte ens har gaskrävande industrier. Hur lång är vintern i Thailand, Vietnam och Filippinerna? Hur mycket kan ryzzsvinen kompensera bortfallet av Europa?

Är det bara på vintern energi behövs? Svårt att avgöra om du trollar eller inte

Du hade ingen kommentar kring att Rysslands gasleveranser till Europa fortsätter via Turkstream?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in