2022-09-04, 00:33
Medlem
Det är då inget problem på LNG marknaden i Sverige, alla köper för det är fortfarande billigare än el. Vi som distribuerar har aldrig haft så mycket att göra. Tror det blir värre på kontinenten där de är vana vid sitt gasnät och billig energi
Citera
2022-09-04, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Detta är faktiskt sant. Pga att vi inte är med i euro så har vi billigare varor nu än andra EU-länder. Pratade med en polare som jobbar på sågverk. De gick upp från 2-skift till 3-skift nu eftersom tex Finland tappar andelar till Sverige eftersom den svenska kronan försvagats. Men det är det ingen som pratar om.

Precis som under andra världskriget så kommer troligen Sverige gå bättre än stora delar av EU under kriget. Det är då vi bygger ut vår industri och välfärd. 50 och 60 talet var trots allt en guldtid för Sverige.

Från omni:

Analyser: En mardröm som blir sann för Tyskland
Beskedet om att Ryssland inte kommer att återuppta gasleveranserna till Europa genom ledningen Nord Stream 1 kommer vid en intressant tidpunkt, skriver BBC:s Theo Leggett i en analys.

Han påpekar att gasen stoppades bara kort efter att G7-länderna enats om ett pristak på rysk gas, men också sedan Tyskland meddelat att landets gasreserver inför vintern har fyllts på snabbare än väntat.

”En cyniker skulle kunna säga att det här var sista chansen att dra åt tumskruvarna inför de kalla vintermånaderna”, skriver han.

DN:s Lovisa Herold beskriver stoppet som en mardröm som besannats för Tyskland som är beroende av gasen både för hushållens uppvärmning och industrins energibehov.

Men hon skriver också att landet har förberett sig för värsta tänkbara scenario. Lagren är redan fyllda till 84 procent och påbud om att spara energi har utgått.

”Tyskland kan klara en vinter utan rysk gas. Men inte utan att betala ett högt pris”, skriver hon.

Det är svårt att veta hur mycket gas som använts innan ryssen stängde av gasen. Om majoriteten av gasen ändå köptes upp direkt för att sparas inför framtiden så borde det inte påverka dagens elpris nämnvärt. Sen pratas det om i EU att frånkoppla elpriset från gaspriset.

Och när det gäller sanktionerna emot ryssen; vem vet, vi kanske borde tacka Putin som faktiskt räddade oss ifrån husbubblan som var på G att rasa. Diverse villor var redan kraftigt överprisade i de populära delarna av landet och jag har förespråkat länge att det bara är en tidsfråga innan den spricker och med det arbetslöshet. Nu blev det en mjuklandning istället. Det är det heller ingen som pratar om.

Vad politikerna säger är en sak och verkligheten någon annan.
Utan rysk gas så stannar hela jävla Europa o alla får frysa.
Tyskland kommer inte klara en endaste vinter utan gasen.
Man försöker bara hålla humöret uppe. Lite som när de spelade musik på Titanics däck medans det sjönk.
Vanligt folk hör bara musiken.
Citera
2022-09-04, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Haha.. Prata med ryssen.... Du är härmed tilldelad årets nobelpris i naivitet.

Anledningen till att det blivet så hör ifrån början är just prat med ryssen, dvs att EU började köpa gas ifrån dem och göra sig beroende av det. Slog mig för pannan redan när det skedde, var rätt uppenbart redan då att ryssen plan redan då var att nyttja gasen för att kunna för ekonomiskt krig mot Europa alt få sköta sina egna krig ostört.

Men alternativet till sanktioner är att ha dem innanför våra gränser om 10 år istället, så lika bra att ta fighten nu.

Ja, prata med ryssen.
Du vet om att vi har bedrivit affärer med Ryssland i flera hundra år?
Finns det något land man kan lita på menar du?
Norge som blåste oss i affärsuppgörelsen med Archer och Sverige fick till slut köpa alla pjäser själva.
Då är det ändå vårt grannland som vi haft en union med.

Det är inget fel på rysk gas.
Den har fungerat i många år. Men likt en bil behöver gasledningar underhåll.
Om du förbjuder reservdelsförsäljning så skall du heller inte vara förvånad över att ledningarna till slut fallerar.

Ge dem reservdelar så skall du nog se att gasen flödar fritt igen.
Vad hände med nordstream 2? Annekterades den inte av Tyskarna?
Vad hände med Företaget Mölnlyckes lager av ansiktsmasker i Frankrike?
Så kan man lita på något land?
Citera
2022-09-04, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTwoZero
Prata med ryssarna...🤣? Du var ju en rolig prick du🤣.
Vad skulle du sagt till ryssarna?

Ja vad brukar diplomater säga till varandra?
Menar du att läget blir mer stabilt om man börjar kasta sten på folk? Har de någonsin fungerat i det långa loppet?

Vad tror du fungerar bäst?
Finns det något krig som inte har slutat i prat?
Citera
2022-09-04, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Om alternativet är att hela EU ska hållas som gisslan av en totalitär stat kontra till att hitta andra energikällor och att vissa får det tuffare så är det enkelt val för mig. Med det sagt så bor jag i en hyresrätt med relativ liten elkostnad och äger ingen bil. Bor heller inte i en storstad så hyran är relativt billig och nära till jobbet har jag med.

Detta är såklart effekten av en slarvig energipolitik och lathet från stora delar av politikerna inom EU där man har förlitat sig på att allt kommer flyta på som vanligt, men nu har det återigen visat sig att en ensam galning kan fucka upp hela Europa.

Men vi ska nog överleva detta med och förhoppningsvis gå lite klokare ur det hela, med en viss reservation på det sistnämnda. Lite besynnerligt att du verkar finna en sån glädje i andras olycka, men det säger väl mer om dig som person iofs.

Var någonstans hittar du att jag är glad?
Jag beklagar mig att även jag måste vara med o betala för er dumhet.
Jag hade varit glad om jag fortfarande kunde betala 15 kronor för bensinen o 40 öre för 1 kilowattimme.

På vilket sätt hölls Europa som gisslan innan kriget menar du?
Hur hålls vi gisslan nu?
Skicka reservdelar till gasledningen så får du gasen. Det är inte svårare än så.
Varför inte dra igång nordstream 2?
Vi håller oss själva gisslan, förstår du inte det?

Du o jag får betala priset för att våra politiker beter sig dumt.
Citera
2022-09-04, 01:14
Medlem
Utopia.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Helt sant!

Dock lika sant att Sverige inte riskerar att frysa i vinter, i stort sett alla partier lovar subventionerade elpriser i vinter.

Men bortkoppling vid några tillfällen kan nog inte uteslutas, dock inga långa stunder att det kyler ner ett helt hus.

Det är vi som betalar för subventionerna, dumbom. I bästa fall kan man se det som ett fördelaktigt lån som vi får betala tillbaka med inflation.
Citera
2022-09-04, 01:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Var någonstans hittar du att jag är glad?
Jag beklagar mig att även jag måste vara med o betala för er dumhet.
Jag hade varit glad om jag fortfarande kunde betala 15 kronor för bensinen o 40 öre för 1 kilowattimme.

På vilket sätt hölls Europa som gisslan innan kriget menar du?
Hur hålls vi gisslan nu?
Skicka reservdelar till gasledningen så får du gasen. Det är inte svårare än så.
Varför inte dra igång nordstream 2?
Vi håller oss själva gisslan, förstår du inte det?

Du o jag får betala priset för att våra politiker beter sig dumt.
Tack för att du orkar tjafsa med mupparna. Det uppskattas.
Citera
2022-09-04, 02:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad politikerna säger är en sak och verkligheten någon annan.
Utan rysk gas så stannar hela jävla Europa o alla får frysa.
Tyskland kommer inte klara en endaste vinter utan gasen.
Man försöker bara hålla humöret uppe. Lite som när de spelade musik på Titanics däck medans det sjönk. Vanligt folk hör bara musiken.
Yes. Idioterna förstår inte det talade ordet men de kommer att förstå melodin av skallrande tänder. Kling kling, what the fuck?.Tyvärr behöver det nog gå så långt för att vissa ska fatta att likes få fejjan inte värmer nämnvärt när de kommer till kritan.
Citera
2022-09-04, 02:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Nu är de kört. Vi svenskar kan varken stycka en kyckling eller rena en fisk. Hur fan händer man en en eld utan en tändare?
Utan el står hela Sverige still
Möjligtvis en kort stund. Svenskar är dock hårda jävlar när det är upp till bevis.

När skiten träffar fläkten gör svensken vad som krävs. Nuvarande svenne har lagt alla ägg i identitetspolitikens korg, men när svensson inser att bögar och feminister inte kommer att lösa krisen kommer svenne att resa sig ur soffan och styra upp problemet. Svensson kan när problemet knackar på dörren, jag är inte orolig. Det behöver bara bli tillräckligt jävligt.
Senast redigerad av Vindruteturkarna 2022-09-04 kl. 02:39.
Citera
2022-09-04, 02:36
Medlem
hassanmebyssans avatar
Själv göra, själv ha. Fattar inte hur media och politiker kan vara så naiva att de inte fattar att det kommer motreaktioner på sanktionerna. Eller så är det bara en del i en större plan. Hur som; mer än väntat.
Citera
2022-09-04, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamSmith
Det hela handlar om att Ryssland har mindervärdeskomplex mot omvärlden och att Putin under sina vanföreställningar tycker att det är en bra idé bygga ett tsarvälde som inkluderar länder som frivilligt inte vill vara med i det. Dessutom är han och den ryska eliten väldigt rädda över att dela gräns till ett demokratiskt Ukraina. Vi kan ju inte låta det ryska folket få inspiration och börja fundera på att de också vill ha ett mer öppet och demokratiskt samhälle.

Det är varken NATO, EU, BLM, Miljöpartiet eller ens judens fel att Ryssland invaderade Ukraina. Det är Ryssarnas fel helt och hållet, och ingen annans.

Putin vill få bort Zelensky för att han är rädd att Ukraina ska få bort Putin som dom fick bort Janukovitj.
Citera
2022-09-04, 04:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Putin vill få bort Zelensky för att han är rädd att Ukraina ska få bort Putin som dom fick bort Janukovitj.
Alla som snackar om att ”få bort Putin” bör fundera på vad det är för figur som kommer att få det
att hända. Den som klipper Putte kommer knappast att vara en Di Leva, det lär bli någon som är värre än Putin. Hur skulle ett maktöveratagande annars att gå till, be Putte att packa väskan och gå hem utan tjafs?
Senast redigerad av Vindruteturkarna 2022-09-04 kl. 04:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in