2022-09-03, 10:15
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Du som är så innovativ….
Kan du inte berätta för oss exat var en ex ensamstående sjuksköterska alternativt pensionär boendes i en äldre villa med elpanna, ska hitta pengarna för att betala sin elräkning i vinter (tidningarna uppmanar att ha minst 70.000kr extra för att täcka denna kostnad)?

Var nu riktigt ”innovativ” i ditt svar
Varför ska en ensamstående gamling bo i en stor villa för? Slå till och bo i ett slott på en gång.
Det är bara för den ensamstående och flytta till en lägenhet med fjärrvärme.
Citera
2022-09-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Der_Richter
Det kommer bli lite drygt. Men, vi är som sagt innovativa och starka som folk, så vi kommer hitta vägar som bibehåller vårt välstånd. De Ryska stäppmongolerna som nu tappar ännu mer av den lilla födkrok vi gett dem, när de inte kan sälja sin gas till oss (gas som vår innovationskraft fått hjälpa dem att ens utvinnna), kommer inte hitta vägar. Så i det långa perspektivet så står väst starkt. Som alltid. Stäppfolken som lekte stormakt är på väg tillbaka till nomadlivet dock.

Vi VAR starka och innovativa. Herrgud människa. Har du sovit under en sten senaste 30 åren?
Citera
2022-09-03, 10:16
Medlem
Citat:
Så nu är ”Utveckling och välstånd” att vrida tillbaka klockan till arbetar- och industrisamhället?

Idiot!
Alla kan inte försörja sig som influensers, YouTubers eller pappersvändare. Det behövs lite RIKTIGA jobb med!
Citera
2022-09-03, 10:18
Medlem
Citronitas avatar
Citat:
Du som är så innovativ….
Kan du inte berätta för oss exat var en ex ensamstående sjuksköterska alternativt pensionär boendes i en äldre villa med elpanna, ska hitta pengarna för att betala sin elräkning i vinter (tidningarna uppmanar att ha minst 70.000kr extra för att täcka denna kostnad)?

Var nu riktigt ”innovativ” i ditt svar

Jag kan svara. Antingen från sina reserver, eller så får de sälja villan och köpa något de har råd att bo i. De som köper kommer däremot ha råd att bo där. Tror du att livet är statiskt så är du bra korkad.
Citera
2022-09-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
När en civilisation kollapsar så blomstrar en annan.
Kina asien m,m stärks ju på de flesta håll, medans väst är i förfall. Men jobben kommer nog i sverige då vi kommer behöva tillverka produkter åt de mer välbärgade Kineserna. Vi kommer få tillbaks klädtillverkning och massoroducering av struntprodukter.
Vi kommer bli det nya gamla Kina.

Det var ju gnäll när industrierna flyttade utomlands. Nu gnälls det om det kommer tillbaka. Svensken blir aldrig nöjd 😁
Citera
2022-09-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinjaNinjan
Detta är en sista desperat åtgärd från en döende regim. Att strypa gasen var det sista trumfkortet på bunkertsarens register - något att spara till sist Efter att ögnat igenom Rysslands förluster (bla Cornucopia sammanfattar det väl)igår blir det lättare att förstå gas-manövern.
Ryssar viftade med vit flagg på minst en plats. Ukraina utförde 30 flygattacker under samma dag (med det flygvapen som Kreml hävdade slogs ut redan första dagen). Rysk militär lastbilskonvoj förintades. Summa summarum.

Nej gasstoppet har en effekt nu och är besvärligt. Men… Allt annat pekar på att Ukrainas genombrott och offensiv kommer innebära att den ”speciella operationen” blivit Rysslands största militära misslyckande någonsin.
Effekterna av gasstoppet kommer bli kortsiktiga och för en gångs skull har EU gått samman och drar åt samma håll.
Jag personligen blöder hellre pengar för Ukraina, än tillåter en fascist som Putin att ta fria människors land. Det är en fråga om värderingar - något som inte har en prislapp

Hur länge ska vi läsa strunt som ovan?

”Snart är Putin bankrutt”

”Snart kollapsar Ryssland”

Bla bla bla.

Samtidigt som verkligheten är en helt annan. Ryssland har full kontroll över striderna.

Gazprom gör rekordvinster: https://www.spglobal.com/commodityinsights/en/market-insights/latest-news/natural-gas/083122-high-gas-prices-push-russian-gazproms-h1-profit-to-record-high

Europa köper rysk gas, via Kina, i någon slags kullerbytta över sig själv aktion. Ryssland för in pengar, Kina får in pengar, och Européer lider av ELBRIST.

Så snälla håll käften med ert skitsnack om att ”snart så, Ukraina gör framsteeeeg!”.
Citera
2022-09-03, 10:20
Medlem
Citat:
Så nu är ”Utveckling och välstånd” att vrida tillbaka klockan till arbetar- och industrisamhället?

Det gnälls ju på att vi har för lite "enkla jobb".
Citera
2022-09-03, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronita
Jag kan svara. Antingen från sina reserver, eller så får de sälja villan och köpa något de har råd att bo i. De som köper kommer däremot ha råd att bo där. Tror du att livet är statiskt så är du bra korkad.

Så meningen är att vanligt folk inte ska råd att bo i hus längre ?

Slava Ukraina!!
Citera
2022-09-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Det bästa som kunde hända Sverige.
Europas största exportland av el, samtidigt som vi har billiga elpriser.
Sveriges ekonomi kommer gå bäst i hela Europa. Industri på högvarv.
Vill bara betona att Sverige anses ha sämst förutsättningar i hela Europa under denna lågkonjunktur enligt Eu.
Citera
2022-09-03, 10:29
Medlem
Der_Richters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Vill bara betona att Sverige anses ha sämst förutsättningar i hela Europa under denna lågkonjunktur enligt Eu.

Får vi en bra källa på det, kanske?
Citera
2022-09-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är det för gnäll jag läser här?
De allra flesta svenskarna ville ha sanktioner mot Ryssland.
Nu har ni det, är ni inte glada nu?

Trodde ni sanktioner skulle vara smärtfritt o inte kosta något?
Då trodde ni fel

Pengarna till er sommarsemester nästa år kommer gå åt till att betala elen och drivmedel denna vinter.
Ni får nog hoppa över semestern nästa år o jobba istället för att ha råd att betala elräkningen.
Men var det inte detta alla ville?
Var lite glada nu för fan.

Nej, jag var aldrig med på sanktionståget. Jag har hela tiden varit för att prata med ryssarna istället för att stänga dem ute.
Tyvärr får jag vara med o betala för er dumhet.

Släpp på sanktionerna så ryssarna kan underhålla sina gasledningar.
Öppna northstream 2.
haler med helt o gallet med detta.
man blir smatt irriterad nar man laste pa svt idag nar nan sosse minister sager att ”ryssland fortsattet med sin utpressning” . man skapar ett problem sen grater(krokodil tarar)man om att man blir patvingad problemet...sa in i bomben ackligt.
Citera
2022-09-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad är det för gnäll jag läser här?
De allra flesta svenskarna ville ha sanktioner mot Ryssland.
Nu har ni det, är ni inte glada nu?

Trodde ni sanktioner skulle vara smärtfritt o inte kosta något?
Då trodde ni fel

Pengarna till er sommarsemester nästa år kommer gå åt till att betala elen och drivmedel denna vinter.
Ni får nog hoppa över semestern nästa år o jobba istället för att ha råd att betala elräkningen.
Men var det inte detta alla ville?
Var lite glada nu för fan.

Nej, jag var aldrig med på sanktionståget. Jag har hela tiden varit för att prata med ryssarna istället för att stänga dem ute.
Tyvärr får jag vara med o betala för er dumhet.

Släpp på sanktionerna så ryssarna kan underhålla sina gasledningar.
Öppna northstream 2.
haler med helt o hallet med detta.
man blir smatt irriterad nar man laste pa svt idag nar nan sosse minister sager att ”ryssland fortsattet med sin utpressning” . man skapar ett problem sen grater(krokodil tarar)man om att man blir patvingad problemet...sa in i bomben ackligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in