Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Vad är det för gnäll jag läser här?
De allra flesta svenskarna ville ha sanktioner mot Ryssland.
Nu har ni det, är ni inte glada nu?
Trodde ni sanktioner skulle vara smärtfritt o inte kosta något?
Då trodde ni fel
Pengarna till er sommarsemester nästa år kommer gå åt till att betala elen och drivmedel denna vinter.
Ni får nog hoppa över semestern nästa år o jobba istället för att ha råd att betala elräkningen.
Men var det inte detta alla ville?
Var lite glada nu för fan.
Nej, jag var aldrig med på sanktionståget. Jag har hela tiden varit för att prata med ryssarna istället för att stänga dem ute.
Tyvärr får jag vara med o betala för er dumhet.
Släpp på sanktionerna så ryssarna kan underhålla sina gasledningar.
Öppna northstream 2.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ronkmonken
Det bästa som kunde hända Sverige.
Europas största exportland av el, samtidigt som vi har billiga elpriser.
Sveriges ekonomi kommer gå bäst i hela Europa. Industri på högvarv.
Detta är faktiskt sant. Pga att vi inte är med i euro så har vi billigare varor nu än andra EU-länder. Pratade med en polare som jobbar på sågverk. De gick upp från 2-skift till 3-skift nu eftersom tex Finland tappar andelar till Sverige eftersom den svenska kronan försvagats. Men det är det ingen som pratar om.
Precis som under andra världskriget så kommer troligen Sverige gå bättre än stora delar av EU under kriget. Det är då vi bygger ut vår industri och välfärd. 50 och 60 talet var trots allt en guldtid för Sverige.
Från omni:
Analyser: En mardröm som blir sann för Tyskland
Beskedet om att Ryssland inte kommer att återuppta gasleveranserna till Europa genom ledningen Nord Stream 1 kommer vid en intressant tidpunkt, skriver BBC:s Theo Leggett i en analys.
Han påpekar att gasen stoppades bara kort efter att G7-länderna enats om ett pristak på rysk gas, men också sedan Tyskland meddelat att landets gasreserver inför vintern har fyllts på snabbare än väntat.
”En cyniker skulle kunna säga att det här var sista chansen att dra åt tumskruvarna inför de kalla vintermånaderna”, skriver han.
DN:s Lovisa Herold beskriver stoppet som en mardröm som besannats för Tyskland som är beroende av gasen både för hushållens uppvärmning och industrins energibehov.
Men hon skriver också att landet har förberett sig för värsta tänkbara scenario. Lagren är redan fyllda till 84 procent och påbud om att spara energi har utgått.
”Tyskland kan klara en vinter utan rysk gas. Men inte utan att betala ett högt pris”, skriver hon.
Det är svårt att veta hur mycket gas som använts innan ryssen stängde av gasen. Om majoriteten av gasen ändå köptes upp direkt för att sparas inför framtiden så borde det inte påverka dagens elpris nämnvärt. Sen pratas det om i EU att frånkoppla elpriset från gaspriset.
Och när det gäller sanktionerna emot ryssen; vem vet, vi kanske borde tacka Putin som faktiskt räddade oss ifrån husbubblan som var på G att rasa. Diverse villor var redan kraftigt överprisade i de populära delarna av landet och jag har förespråkat länge att det bara är en tidsfråga innan den spricker och med det arbetslöshet. Nu blev det en mjuklandning istället. Det är det heller ingen som pratar om.