• 2
  • 3
2022-09-24, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
Installationen gick bra, det var ett gäng killar hit och satte upp solcellerna. Tror att de var polacker, men är inte säker, de pratade ett språk med varann som jag tyckte lät som polska. En kille pratade svenska med mig.

Planeringen var smidig. Jag trodde att jag kanske behövde tala om i vilken riktning taket låg och hur många kvadrat det var, men allt sånt hade han redan i datorn. Behövde bara säga min adress. Tyckte också att priset var högt, hade hört att priset på solceller gått ner så mycket, så jag trodde att det skulle vara billigare. Undrar hur dyra de var förut då?

170 000:- för hela paketet efter grönt bidrag. 24 paneler.
Är i saftigaste laget tycker jag. Men alla ska ha nu. Är väl det som trissar upp priset.
Citera
2023-01-21, 02:48
Medlem
Frugan vill köpa ett trähus på 500 kvadrat från början av 1800-talet. Isoleringen är…som hus från början av 1800-talet brukar vara. Så uppvärmningskostnaderna lär dra iväg.

Det gör sig inte estetiskt att smälla upp solpaneler på taket. Men tomten är på 16 000 kvadratmeter, så där finns utrymme. Tänker jag rätt att ju det finns i teorin ingen ”övre gräns” på hur mycket solceller som då bör installeras? Om exempelvis 16 paneler är lönsamt så är 32 paneler dubbelt så lönsamt, och 64 är fyra gånger så lönsamt?*

* Egentligen lite mer, då kostnaden för kablage och annan utrustning inte ökar i samma omfattning.
Citera
2025-05-09, 22:16
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det verkar inte finnas någon vettig tråd om solceller (konstigt nog) här på forat så jag prövar att lyfta denna tråden eftersom rubriken handlar om det som är viktigt på riktigt.

Jag har känslan av att marknaden ändras ständigt och ena stunden är det bra med solceller i nästa dåligt.

Hur är läget nu? Det har blivit vanligt att köpa batteri till sin anläggning och sen kommer ju effektavgifterna. Så vad säger ni? Är solceller bra eller anus?
Citera
2025-05-10, 11:04
Medlem
Waterlilys avatar
Jag har haft mina solpaneler sedan juli 2021.

Förtjänsten har varierat kraftigt.

Första 12 månaderna blev den ca 16000.
Året 2022 hade höga elpriser så då hamnade förtjänsten på ca 20000.
2023: 10600 kr
Förra året 2024 på låga 8000 kr.

Kort sagt. Idag med de låga elpriserna. Att låna till installationen: Nej det lönar sig inte.
Har du pengarna på ett konto som har låg ränta och du kan avvara dem: Då kan det vara intressant.

Effekttarifferna ställer till det med beräkningen. Den stora förtjänsten är att slippa köpa el. Då kan det vara intressant med batteri. Då, i stället för att sälja elen till lågt pris, kan du själv konsumera den (vid ett senare tillfälle) och slippa motsvarande elskatt, överföring, elcertifikat och moms som du måste betala då du köper el.

Effekttarifferna främjar också till att skaffa batteri. Vid större effektuttag låter man batteriet dämpa effekttoppen. Det finns system som gör detta automatiskt.

Att ladda sin elbil är också ett skäl till att ha batteri.

Sen kommer staten att nästa år ta bort skattereduktionen som du får för elen du säljer. Den är nu på 60 öre/kWh för elen du matar tillbaka ut på nätet.

Förra årets (2024) förtjänst kan delas upp i:

Såld el: 1304 (spot) +187(överföring) (5353 kWh)
Skattereduktion: 3211 (5353 kWh)
Egen konsumtion: 3295 (2325 kWh)
Summa: 7997 kr

Köpte: 10598 kWh
Egen konsumtion från panelerna: 2325 kWh
Summa konsumtion: 12923 kWh

Vänligen Näckrosen
Senast redigerad av Waterlily 2025-05-10 kl. 11:12.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in