2022-09-01, 23:04
Medlem
S.Kandals avatar
"När Sverige går till val 11 september gör man det med ett nytt moment i själva röstningsförfarandet.
Tidigare har man öppet valt valsedlar, något man från och med i år kommer göra bakom en skärm"

https://www.expressen.se/nyheter/varningen-efter-nya-regeln-koer-pa-valdagen/

I mina ögon har tidigare förfarande varit fullständigt bedrövligt och odemokratiskt. Valsedlarna har genom alla år fått ligga fullt synliga så att grannen, maken osv kan få en skymt över hur du röstar.
Men ta flera sedlar då!? Poströsta!? Dessa argument har aldrig varit legitima enligt mig. Man ska inte behöva "trixa" för att behålla sin rätt att rösta anonymt.

Således för första gången i svensk historia har vi ett anonymt röstförfarande. Jag är fullständigt övertygad om att Sverigedemokraterna har missgynnats något oerhört genom åren iom pådyvlad stigmatiseringen.

Åsikter?
Citera
2022-09-01, 23:15
Medlem
ThExanors avatar
Konstigt. Jag skulle vilja fladdra med mina vallappar som för i solidaritet
Citera
2022-09-01, 23:21
Medlem
S.Kandals avatar
Detta har varit en käpphäst för mig i årtionden, skrev nedan inlägg vid förra valet..

"För första gången fanns alltså utländska observatörer i landet för att studera valet. Det var två valobservatörer från organisationen för säkerhet och samarbete i Europa, OSSE."

"Enligt mig är det inte en dag för sent att något utomstående granskar eländet som pågår. Det jag syftar på är utformningen av de svenska vallokalerna, de är i mina ögon en demokratisk katastrof. Hur detta förfall kan fortgå i val efter val är inget annat än ett skandal. Skälet är däremot pinsamt uppenbart, stigmatiseringen av Sverigedemokraternas ska utnyttjas till max av de politiska motståndarna.
I mitt valdistrikt såg det ut precis som vanligt. En låg kö av kända och okända ansikten, alla med full uppsikt över valsedlarna och dess placering från det att de steg in i lokalen. Det var ingen uppsluppen stämning kan jag meddela, det var en tryckt sådan. Om detta berodde på den långa kön eller av ren ångest vill jag inte spekulera i men det kändes hur som haver inte som en dag där demokratin ska äras."
Citera
2022-09-02, 07:47
Medlem
Emellies avatar
Tycker ändå det är märkligt att vi har enskilda valsedlar för varje parti istället för en sedel med alla partier representerade.

Det är slöseri med pengar, logistik och resurser som vi har det nu, samt att det gör systemet mer sårbart för de som vill bedriva olika former av valfusk, bland annat genom att kasta eller gömma ett visst partis valsedlar.
Citera
2022-09-02, 10:31
Medlem
S.Kandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Tycker ändå det är märkligt att vi har enskilda valsedlar för varje parti istället för en sedel med alla partier representerade.

Det är slöseri med pengar, logistik och resurser som vi har det nu, samt att det gör systemet mer sårbart för de som vill bedriva olika former av valfusk, bland annat genom att kasta eller gömma ett visst partis valsedlar.

Håller med, det finns onekligen mer att slipa på.
Citera
2022-09-02, 10:57
Medlem
Bidens avatar
För att effektivisera svensk politik ännu mer så borde vi hänga varenda politiker. Förutom vissa.
Citera
2022-09-02, 11:00
Medlem
Mullrets avatar
Borde kunna rösta med BankID i vallokalen.
Så spar man papper.

Räcker med bankid och leg.
Citera
2022-09-06, 18:30
Medlem
S.Kandals avatar
Kan meddela att jag precis varit och förtidsröstat. Det var äntligen ett anonymt röstförfarande, folk log och var glada i kön. Exakt motsatsen till vad jag upplevde förra gången det begav sig. Således fick man först, helt ensam, gå bakom en skärm och plocka sina valsedlar i lugn och ro, sedan gick man bakom skärmen.

Helt, helt underbart var det att se att vi äntligen får en rättvist val, åtminstone i vallokalen.

Jag är fullständigt övertygad, på grund av detta, att vi får en ny regering. Är även helt säker på att Sverigedemokraterna, på grund av detta, kommer att göra sitt överlägset bästa val någonsin.
Citera
2022-09-06, 18:40
Medlem
S.Kandals avatar
Måste tillägga att det för mig är fullständigt obegripligt att detta inte får mer uppmärksamhet. Sossarnas ständiga påhopp av Sverigedemokraterna och dess outtröttliga försök till stigmatisering har enkom en mening. Det ska vara jävligt jobbigt att plocka en sd-sedel framför frun/kollegan/grannarna osv. Den tiden är äntligen förbi.
Citera
2022-09-07, 17:32
Medlem
S.Kandals avatar
Arpi vet vad han snackar om. Dvs styrker min tes om att förändringarna inför årets val är monumental.

https://www.expressen.se/nyheter/val-2022/arpi-man-vagar-inte-beratta-att-de-rostar-sd/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in