2022-09-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jäpp, detta är en direkt följd av att vi inte har marknadshyror. Handeln med svartkontrakt är omfattande i Stockholm och när privatvärdarna blir sura över det så är det i regel för att de hade tänkt sälja kontraktet själva.
Vänstern vill ha ddt såhär!!!
Ja men det kan f-n inte fortsätta såhär i 40 år till! Började detta på 70 talet? För då var det väl hyfsat normalt
Är inte så i Berlin, Helsingfors, Köpenhamn mm
Citera
2022-09-02, 21:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja men det kan f-n inte fortsätta såhär i 40 år till! Började detta på 70 talet? För då var det väl hyfsat normalt
Är inte så i Berlin, Helsingfors, Köpenhamn mm

Det började 1946 när marknafshyrorna infördes. Min farsa betalade 20.000 svart för en lägenhet i stockholms innetstad 1973.

Städerna du räknar upp har har alla marknadshyror.
London också men där verkar bostadsmarknaden ändå vara rätt ansträngd.

Att ha planhyror som i Stockholm har bara ett enda syfte, att svensk vit medelklass ska få bo billigt i stockholms innerstad på bekostnad av att 600.000 personer får stå i kö. Och vad hjälper det att köa 30 år när de attraktiva lägenheterna ändå säljs svart och myglas med.

Alla som är emot marknadshyror är emot en fungerande bostadsmarknad.
Citera
2022-09-02, 22:06
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Det började 1946 när marknafshyrorna infördes. Min farsa betalade 20.000 svart för en lägenhet i stockholms innetstad 1973.

.

Du menar att hyresregleringen infördes, va? I övrigt håller jag med dig. Hyresregleringen kom -42 pga man var orolig för krigets följder. Sen har ingen politiker vågat ta bort den eftersom det är för jobbigt att få folk att fatta vad man skulle vinna istället.

Vi kan till stor del tacka hyresregleringen också för att innerstäderna förslummades under 40-, 50-, 60- och 70-talet - när hyrorna var frysta kunde värdarna inte underhålla husen ordentligt utan de fick förfalla, och sen revs många gamla fina hus i nån sorts städiver.
Citera
2022-09-02, 22:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Du menar att hyresregleringen infördes, va? I övrigt håller jag med dig. Hyresregleringen kom -42 pga man var orolig för krigets följder. Sen har ingen politiker vågat ta bort den eftersom det är för jobbigt att få folk att fatta vad man skulle vinna istället.

Vi kan till stor del tacka hyresregleringen också för att innerstäderna förslummades under 40-, 50-, 60- och 70-talet - när hyrorna var frysta kunde värdarna inte underhålla husen ordentligt utan de fick förfalla, och sen revs många gamla fina hus i nån sorts städiver.

Sorry! Planhyrorna/hyresregleringen menade jag! Och det var 1942, och redan 1946 var situationen ohålllbar och på den vägen är det! Vanligt folk måste betala 7 miljoner för en tvåa som grannen tvärs över gatan hyr en likafan för 7800 kr i månaden, är det rättvist?

Och som lök på laxen så blir man vänsterns hatobjekt och mjölkko när man köpt lägenheten!
Det är fan helt stört!
Senast redigerad av Ringhals3 2022-09-02 kl. 22:13.
Citera
2022-09-02, 22:51
Medlem
Citat:
Sorry! Planhyrorna/hyresregleringen menade jag! Och det var 1942, och redan 1946 var situationen ohålllbar och på den vägen är det! Vanligt folk måste betala 7 miljoner för en tvåa som grannen tvärs över gatan hyr en likafan för 7800 kr i månaden, är det rättvist?

Och som lök på laxen så blir man vänsterns hatobjekt och mjölkko när man köpt lägenheten!
Det är fan helt stört!
Detta är ju bara i Stockholm, kanske lite Göteborg..men i Malmö stort sett noll. Så störst problem i Stockholm. Att det började så tidigt visste jag inte! Det var nog bra efter kriget, men spårar iväg nåt totalt.
Ps. Malmö har en typ av marknadshyror, Malmömodellen! Kolla det. Konstigt att det genomförts i S Malmö men inte i M Stockholm?? Vems intresse
Citera
2022-09-02, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev

Mycket intressant. Jag påpekade en gång en orimligt låg hyra i en lgh i Stockholms innerstad till hyresgästföreningen. De förstod inte vad jag snackade om, total okunskap. Detta eftersom i Malmö finns marknadshyror i Malmömodellen där inerstadslgh är dyrare. Varför finns inte det då också i Stockholm?
Citera
2022-09-02, 23:48
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:

Det är fan helt stört!

Citat:
Detta är ju bara i Stockholm, kanske lite Göteborg..men i Malmö stort sett noll. Så störst problem i Stockholm. Att det började så tidigt visste jag inte! Det var nog bra efter kriget, men spårar iväg nåt totalt.
Ps. Malmö har en typ av marknadshyror, Malmömodellen! Kolla det. Konstigt att det genomförts i S Malmö men inte i M Stockholm?? Vems intresse

Citat:
Mycket intressant. Jag påpekade en gång en orimligt låg hyra i en lgh i Stockholms innerstad till hyresgästföreningen. De förstod inte vad jag snackade om, total okunskap. Detta eftersom i Malmö finns marknadshyror i Malmömodellen där inerstadslgh är dyrare. Varför finns inte det då också i Stockholm?

https://ratio.se/publikationer/worki...n-och-lagarna/

Den här är läsvärd och beskriver historiken bra, samt flera andra aspekter som gemene man (iaf vi som fötts de senaste 40-50 åren) inte vet… som att även pris på småhus och bostadsrätter var reglerat under lång tid.
Citera
2022-09-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlms
"Rätt ska va rätt"
Du tror fastighetsägaren bryr sig så mycket om folket i bostadskön att han engagerar sig såpass? Han ska ju självklart sälja lägenheten själv, en femrummare på Rådmansgatan får han lätt 1,5mille för. Idiot.
du är idiot han äger lägenheten om han vill sälja den själv är väl inte konstigt...
eller säljer du en hyrbil som du hyrt o tar pengarna själv?
Citera
2022-09-03, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
du är idiot han äger lägenheten om han vill sälja den själv är väl inte konstigt...
Vafan babblar du om idiot?

Citat:

Det var väl det jag skrev? Att han vill sälja den själv? Är du helt jävla bränd?

Citat:

Detta exempel förstår jag inte alls. Men det är ungefär så det går till i svarthandel med lägenheter, om man inte gör affärer direkt med värden.

Vad du babblar om vet du nog inte ens själv
Citera
2022-09-05, 13:36
Medlem
Citat:
Detta förstör för hela Sverige

Släpper du hyrestsättningen fri så dör denna svartförsäljning
Citera
2022-09-05, 14:21
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Släpper du hyrestsättningen fri så dör denna svartförsäljning

Fast vänstern säger att vanligt folk inte kommer ha råd att bo i innerstan i Stockholm då!

Nu delar jag i och försig inte vänsterns uppfattning att "vanligt folk" är en arbetslös långtidssjukskriven ensamstående tvåbarnsmamma.
Citera
2022-09-05, 15:48
Medlem
Sinraths avatar
Om vi antar att det är professionellt utfört så undrar jag inte om hyresvärden kan tänka sig se mellan fingrarna? Låter ju, på papper, som en ren vinst att få en totalrenovering betald av en hyresgäst. Det får bara som sagt inte se ut som skit bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in