Citat:
Ursprungligen postat av
Duvlort
Intressant att den artikeln släpps samma dag som sossarnas presskonferens.
Känns nästan orkestrerat, eller är det den
desinformationsspridning man varnar nu inför valet?
https://vardemokrati.se/nyheter/desinformationsspridning-fran-frammande-makt-om-forsoken-att-paverka-opinionen-infor-valet-2022/
Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Med stor sannolikhet pågår en koordinerad desinformationskampanj mot SD.
Ja, i detta fallet känns det som projicering.
Men i allmänhet när man hör om "desinformation" och "desinformationskampanjer" och liknande från dessa typer rör det sig om en oro för att det cirkulerar för mycket information på internet som stör det egna (lögnaktiga) narrativet som de till varje pris vill upprätthålla. Men man vill helst slippa ta till rena angrepp på yttrandefriheten, den vill man åtminstone uppvisa en fasad av att respektera varför man tar chansen att beskylla sina geopolitiska konkurrenter för att sprida "desinformation". Lite två flugor i en smäll:
- man befäster bilden av att utländska fiender, i princip alltid i form av Ryssland, Kina och Iran vilka vi därför ska förledas att vara misstänksamma gentemot, håller på med massa skumraskens cyberoperationer mot oss
- samtidigt kan man utmåla de som är kritiska mot systemet, som ett resultat av den information man ogillar, som femtekolonnare som påverkas av utländsk makt
Ungefär så här målar de upp det: Ryssland, Kina och Iran sprider "desinformation" - svenskar läser denna "desinformation" och blir kritiska mot systemet - dessa svenskar är därför femtekolonnare som påverkats av utländska "desinformationskampanjer" - på så sätt blir systemkritik per definition en slags förräderi, eller i varje fall oftast väldigt suspekt
Jag tror att det är ungefär så det ligger till. Det är otäckt men ganska snillrikt. Jag har skrivit i över ett decennium från ett systemkritiskt perspektiv och har aldrig upplevt att jag varit med om nån utländsk påverkan av något slag över huvud taget. Jag tror att det är rent hittepå från dessa myndigheter. Säkert kan dessa länder ägna sig åt vissa informations
inhämtningar av olika slag, precis som alla möjliga andra länder, men att de skulle bedriva några omfattande "desinformationskampanjer" har jag aldrig sett några belägg för.
Det försigkommer inte bara i Sverige heller, jag har sett liknande påståenden från motsvarande myndigheter i exempelvis Tyskland. Bland annat under covid skulle många som var ute och protesterade mot restriktionerna tydligen vara "påverkade" från Kreml...