2022-09-01, 07:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbepro
Det finns kollektivavtal. Jag jobbar statligt.
Varför har de så pissig framförhållning? Den attityden hade jag kanske förväntat mig från en svart byggjobbarfirma. Inte från en statlig arbetsplats.
Citera
2022-09-01, 07:43
Medlem
Citat:
Hej,

Har en fråga ang arbetstid. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig eller vad som gäller här då jag är ny på arbetsmarknaden.

Jag är schemalagd på mitt jobb från 07.30-16.00 med ett flexkonto. Om min chef vill att jag reser till en annan ort och där jobbar till 20.00 samt övernattning utan att ha ändrat mitt schema till 20.00. Vad är det som gäller där? Enligt min chef får jag flex från 16.00 till 20.00, men det kan väl inte vara helt korrekt?

Jag väljer väl själv om jag vill jobba in flex? Blir det beordrad övertid? Eller vad är det egentligen som gäller? Mitt pass slutar ju 16.00 enligt schema.

Har ni fackliga representanter på arbetsplatsen du kan prata med?

På min arbetsplats så är det intjänad flextid om vi behöver jobba över med något inför en deadline eller att jag har möjlighet att sitta lite längre vissa dagar (vissa dagar måste jag gå lite tidigare nämligen och tar på ut flextid). Är det så att chefen beordrar mig att jobba över så är det övertid som gäller om jag inte själv önskar att sätta den tiden som intjänad flextid istället. Arbete på annan ort har jag fått övertid för eftersom det alltid varit på order (eller frågat snällt om jag hade möjlighet egentligen) från chefen.

Prata med andra och se vad de har för praxis eller särskilda avtal med din arbetsgivare.
Citera
2022-09-01, 08:15
Medlem
Kellermeisters avatar
Citat:
Det finns kollektivavtal. Jag jobbar statligt.

Jag jobbar också statligt och såhär funkar det hos oss..
Jag är inte schemalagd, men har en normalarbetstid på 08.00 - 16.42. Det är alltså inte så att jag ska jobba inom dessa tiderna utan detta är tiden jag ska jobba för att gå +/- 0 på flexen. Jag har dock mer ofta än sällan arbetsuppgifter som ligger utanför normalarbetstiden och kan då börja senare eller tjäna in flex. Jag har däremot inte övertid för att arbetet hamnar utanför normalarbetstiden - som alltså inte är en schemalagd tid på så sätt.
Den yttre flexramen slutar dock 20, efter det måste arbetsgivaren betala övertid.

Avtalen inom staten brukar vara väldigt likartade så utifrån det skulle jag säga att om det är en rimlig arbetsuppgift som ingår i ditt arbete så är det flex som gäller, inte övertid. Däremot har du rätt till ersättning för restid - kan hos oss tas ut i pengar eller i komptid - och traktamente om du ska mer än 5 mil från hemmet/arbetsplatsen.

ETA: Med tanke på den korta framförhållningen kan du dock diskutera med chefen om du inte har möjlighet att åka på resan på grund av andra planer.
Senast redigerad av Kellermeister 2022-09-01 kl. 08:20.
Citera
2022-09-01, 15:58
Medlem
Hallå igen!

Hade en dialog med chefen imorse och vi var överens om vad som gällde. Diskussionen vi hade igår missuppfattades nog från båda parter.

Jag har helt rätt till att sluta 16:00 och om jag frivilligt jobbar till 20:00 så blir det flextid jag jobbar in.

Min chef beordrade inte mig att jobba till 20:00 utan det väljer jag själv. Men om min chef skulle beordra mig till att jobba till 20:00 så var det övertid som gällde.

Jag bråkar absolut inte med min arbetsgivare. Vi har god ton och det är bara en helt vanlig diskussion om avtalet.
Citera
2022-09-01, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varför har de så pissig framförhållning? Den attityden hade jag kanske förväntat mig från en svart byggjobbarfirma. Inte från en statlig arbetsplats.

Det är en stor miss av chefen som hade missat att ändra mitt schema inför dessa dagar. Brukar annars vara väldigt bra framförhållning kring schemaförändringar.
Citera
2022-09-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Du kommer nog inte ge något superintryck om du börjar bråka om en sån här sak redan din första tid på jobbet. Beroende på vilken bransch du jobbar inom så kan förväntningarna vara att man ska göra en del obetald övertid. Jag jobbar mellan 300 och 400 timmar övertid varje år men får inget extra betalt för det. Får dock flex men det är omöjligt att nyttja allt så brukar bli någon extra vecka semester på sommaren och sen ledighet vid jul.

Det är en statlig tjänst, så det förväntas normalt INTE. Har suttit i chefsposition inom just den sektorn, och skulle aldrig falla mig in att tvinga någon att ta extra timmar som flex. Inte ens när de själva vill det. Är det beordrat arbete så är det övertid. Punkt.
Citera
2022-09-01, 18:36
Medlem
Citat:
Hallå igen!

Hade en dialog med chefen imorse och vi var överens om vad som gällde. Diskussionen vi hade igår missuppfattades nog från båda parter.

Jag har helt rätt till att sluta 16:00 och om jag frivilligt jobbar till 20:00 så blir det flextid jag jobbar in.

Min chef beordrade inte mig att jobba till 20:00 utan det väljer jag själv. Men om min chef skulle beordra mig till att jobba till 20:00 så var det övertid som gällde.

Jag bråkar absolut inte med min arbetsgivare. Vi har god ton och det är bara en helt vanlig diskussion om avtalet.

Bra att ni redde ut det!
Citera
2022-09-01, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellermeister
Jag jobbar också statligt och såhär funkar det hos oss..
Jag är inte schemalagd, men har en normalarbetstid på 08.00 - 16.42. Det är alltså inte så att jag ska jobba inom dessa tiderna utan detta är tiden jag ska jobba för att gå +/- 0 på flexen. Jag har dock mer ofta än sällan arbetsuppgifter som ligger utanför normalarbetstiden och kan då börja senare eller tjäna in flex. Jag har däremot inte övertid för att arbetet hamnar utanför normalarbetstiden - som alltså inte är en schemalagd tid på så sätt.
Den yttre flexramen slutar dock 20, efter det måste arbetsgivaren betala övertid.

Avtalen inom staten brukar vara väldigt likartade så utifrån det skulle jag säga att om det är en rimlig arbetsuppgift som ingår i ditt arbete så är det flex som gäller, inte övertid. Däremot har du rätt till ersättning för restid - kan hos oss tas ut i pengar eller i komptid - och traktamente om du ska mer än 5 mil från hemmet/arbetsplatsen.

ETA: Med tanke på den korta framförhållningen kan du dock diskutera med chefen om du inte har möjlighet att åka på resan på grund av andra planer.

Intressant! Jobbar inom FM och där är det planerad tid som gäller om det blir övertid eller inte, inte om uppgiften ingår i normalarbetet.
Citera
2022-09-01, 20:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Som redan tidigare skrivit: man vinner inte i längden på att stenhårt hålla på sin rätt i alla lägen. Om dessa fyra timmar på något sätt innebär ett problem för TS privat, typ att han måste organisera någon som tar hand om barnen eller dylikt, så kan jag förstå om han inte jobbar timmarna frivilligt. Men om det bara handlar om att han vill tjäna typ 150 kr extra i övertidsersättning så är det definitivt ostrategiskt.

Nej, det är ostrategiskt att visa chefen att man är en sillmjölk det går att köra med snarare.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in