Citat:
Ursprungligen postat av
Sebbepro
Det finns kollektivavtal. Jag jobbar statligt.
Jag jobbar också statligt och såhär funkar det hos oss..
Jag är inte schemalagd, men har en normalarbetstid på 08.00 - 16.42. Det är alltså inte så att jag ska jobba inom dessa tiderna utan detta är tiden jag ska jobba för att gå +/- 0 på flexen. Jag har dock mer ofta än sällan arbetsuppgifter som ligger utanför normalarbetstiden och kan då börja senare eller tjäna in flex. Jag har däremot inte övertid för att arbetet hamnar utanför normalarbetstiden - som alltså inte är en schemalagd tid på så sätt.
Den yttre flexramen slutar dock 20, efter det måste arbetsgivaren betala övertid.
Avtalen inom staten brukar vara väldigt likartade så utifrån det skulle jag säga att om det är en rimlig arbetsuppgift som ingår i ditt arbete så är det flex som gäller, inte övertid. Däremot har du rätt till ersättning för restid - kan hos oss tas ut i pengar eller i komptid - och traktamente om du ska mer än 5 mil från hemmet/arbetsplatsen.
ETA: Med tanke på den korta framförhållningen kan du dock diskutera med chefen om du inte har möjlighet att åka på resan på grund av andra planer.