2022-08-31, 22:21
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbepro
Jag har schemalagt arbetstid. Men har möjlighet att jobba in flextid utöver dessa schemalagda tider inom en flexram.
Nej, du har inte schemalagd arbetstid, försök att förstå detta nu. Har man schemalagd arbetstid kan man inte flexa.
En dagisfröken, som exempel, har schemalagd arbetstid, tänk dig själv lämna barnen men dagis inte öppet, fröken flexar...
Citera
2022-08-31, 22:29
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Helt ärligt: om du är ny på jobbet och vill ha möjligheten att så småningom befordras eller åtminstone få en löneökning på mer än de två procent facket förhandlar fram så bör du inte käfta med din chef om detta. Acceptera dina fyra timmar på flexkontot plus traktamente och ta en halvdag ledigt när du behöver det. Man tjänar inte i längden på att "kriga" i en sådan situation.
Helt riktigt, det handlar om att ge och ta. Ställer man upp själv har man igen det t.ex. när man behöver en semesterdag med kort varsel, eller nån timme ledigt för att utföra ärenden. Finns inget värre än folk som ska hårddra allt, och som aldrig vill ge något själva.
Citera
2022-08-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Nej, du har inte schemalagd arbetstid, försök att förstå detta nu. Har man schemalagd arbetstid kan man inte flexa.
En dagisfröken, som exempel, har schemalagd arbetstid, tänk dig själv lämna barnen men dagis inte öppet, fröken flexar...

Klart man kan ha både och, det är väl tom det vanligaste.

Jag har schemalagd arbetstid 0730 till 1630, men även ett flextidsavtal som innebär att jag kan anpassa min arbetstid, OM verksamheten tillåter det.

Beordrad arbetstid efter 1630 är övertid, men stannar jag kvar på eget initiativ är det flex.

Förskolefröknar har troligen inte flextidsavtal då de har öppettider att förhålla sig till.
Citera
2022-08-31, 22:36
Medlem
Citat:
Helt riktigt, det handlar om att ge och ta. Ställer man upp själv har man igen det t.ex. när man behöver en semesterdag med kort varsel, eller nån timme ledigt för att utföra ärenden. Finns inget värre än folk som ska hårddra allt, och som aldrig vill ge något själva.

Tycker det är rätt svinigt av chefen att medvetet bryta mot avtalet, speciellt mot en nyanställd som då kanske inte vågar säga emot.

Klart man kan ha lite ge och ta på arbetsplatsen, men inte 4h, det är helt orimligt.
Citera
2022-08-31, 23:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Men om jag är schemalagd till 16.00 men min chef vill att jag jobbar till 20? Hur blir det då?
Då kan jag rent juridiskt sluta vid 16 utan att min chef kan säga något? Om chefen nu inte beordrar mig övertid?

Om din chef vill att du ska jobba till 20 så låter det som en order tycker jag. Fråga för säkerhets skull. Är det inte så, sluta när du känner för det.
Citera
2022-08-31, 23:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smileyfejs
Flex gäller inte efter 18.
Du ska ja övertid efter 18.

Det är olika på olika ställen.

Och TS ska ha övertid efter 16.
Citera
2022-08-31, 23:16
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Helt ärligt: om du är ny på jobbet och vill ha möjligheten att så småningom befordras eller åtminstone få en löneökning på mer än de två procent facket förhandlar fram så bör du inte käfta med din chef om detta. Acceptera dina fyra timmar på flexkontot plus traktamente och ta en halvdag ledigt när du behöver det. Man tjänar inte i längden på att "kriga" i en sådan situation.

Det handlar inte om att kriga, utan om att inte bli lurad. Att vara otrevlig är såklart dumt. Man ställer bara frågan vad som gäller. Chefen får valet, beordra eller inte. Tydlighet, det är allt.
Citera
2022-08-31, 23:17
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Det här handlar inte om att hårddra. Det är rätt solklart att det här är övertid, inte flextid.
Citera
2022-09-01, 06:11
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det handlar inte om att kriga, utan om att inte bli lurad. Att vara otrevlig är såklart dumt. Man ställer bara frågan vad som gäller. Chefen får valet, beordra eller inte. Tydlighet, det är allt.
Som redan tidigare skrivit: man vinner inte i längden på att stenhårt hålla på sin rätt i alla lägen. Om dessa fyra timmar på något sätt innebär ett problem för TS privat, typ att han måste organisera någon som tar hand om barnen eller dylikt, så kan jag förstå om han inte jobbar timmarna frivilligt. Men om det bara handlar om att han vill tjäna typ 150 kr extra i övertidsersättning så är det definitivt ostrategiskt.
Citera
2022-09-01, 07:27
Medlem
Herrcykels avatar
Du kommer nog inte ge något superintryck om du börjar bråka om en sån här sak redan din första tid på jobbet. Beroende på vilken bransch du jobbar inom så kan förväntningarna vara att man ska göra en del obetald övertid. Jag jobbar mellan 300 och 400 timmar övertid varje år men får inget extra betalt för det. Får dock flex men det är omöjligt att nyttja allt så brukar bli någon extra vecka semester på sommaren och sen ledighet vid jul.
Citera
2022-09-01, 07:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jo jag har ett flextidskonto. Men jag väljer ju själv hur jag jobbar in samt tar ut min flextid.
Ja, och som han sa så heter det inte flextid när man jobbar in, utan övertid, då utgår övertidsersättning med påslag på halva lönen vid OB (Obekväm arbetstid dvs helger o kvällar).

Samt som någon sa, traktamente när du sover över. Ingår hotell? Då ingår också hotellfrukost.

Vad är det för sopa till arbetsgivare du har som först vill att du jobbar heltid och sen lägger på ytterligare flera timmar?
Jag har personligen bara stannat kvar fyra timmar för inventeringar och jobbat helger när man stått på mässor.
Citera
2022-09-01, 07:38
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrcykel
Du kommer nog inte ge något superintryck om du börjar bråka om en sån här sak redan din första tid på jobbet. Beroende på vilken bransch du jobbar inom så kan förväntningarna vara att man ska göra en del obetald övertid. Jag jobbar mellan 300 och 400 timmar övertid varje år men får inget extra betalt för det. Får dock flex men det är omöjligt att nyttja allt så brukar bli någon extra vecka semester på sommaren och sen ledighet vid jul.
Att inte få betalt för övertid är olagligt. Hoppas du åtminstone får lön för den tid du tar ut som semester. Har du semesterlön? Den är lagstadgad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in