Hej!
Jag bygger på en äldre t3:a och har kommit långt. En baslåda med monoblock. Ett Rockford kit med inbyggd delningsfilter som framsystem tillsammans med ett EDGE EDA150.4-E7 4kanals slusteg som driver det. (I framtiden blir det även två midbasar bak som samma slutsteg ska få driva)
Jag gillade ljudet skarpt när jag drev det på huvudenheten. Köpte mig slutsteget och kopplade in det och jisses vilken skillnad, fantastiskt.
MEN.
Problemet som är oumbärligt är att vänster diskant återskapar ett högljutt hissande som hörs tydligt i hela bilen. Höger diskant gör inte detta. Slutsteget delar inställningar på kanal 1/3 och 2/4, så dom är bryggade på något vis gissar jag?. Det är på kanal 2 som vänster mid och diskant är inkopplad i.
Byter jag plats på högtalarkablarna så flyttas ljudet till höger sida. Kopplar jag båda högtalarna i 2 respektive 4 så har jag hissande ljud i båda. Kopplar jag högtalarna till 1 respektive 3 så är det tyst. Missljudet påverkas ej av volymen. Så problemet är isolerat till just kanal 2/4. Spelar ingen roll om jag byter plats på RCA. Drar jag ur RCA kablarna fortsätter ljudet.
Min övertygelse är att kanal 2/4 har någon felande komponent som skapar detta ljud. BRLS verkstad höll inte med och kunde inte återskapa det... De två diskanterna jag har är otroligt klara, nästan lite skrikiga vilket gör att många tracks ger ett litet brus, men som återges i båda diskanter och följer med volymen, helt normalt.
Kan det vara så att de inte hittar felet för att de inte har samma diskanter som jag att testa på? Problemet är ju uppenbarligen där då det är en märkbar skillnad på vilken kanal jag kopplar in högtalarkablarna..
Jag har testat flera olika jordpunkter dessutom
Fick 3 mejl inom loppet av 15 minuter från BRL. Ett där de hade tagit emot slutsteget och skulle börja testa, 5 minuter senare så dök det upp ett till där de inte lyckats återskapa felet och 5 minuter det en körorder från postnord... De kan inte ens ringa/mejla och konsultera för att vara säker på att de hittar felet, utan skickar tillbaka direkt.
Tror de verkligen att man spenderar veckor på forum för felsökning för att tillslut behöva skicka iväg steget för nöjes skull? Antar att en faktura på 700kr är på väg tätt inpå också.
Övertygad om att slutsteget felar då jag hittat andra trådar med liknande problem där det varit ett bristfälligt slutsteg.
Har ni något tips på vad jag bör göra?
Tack på förhand.
Jag bygger på en äldre t3:a och har kommit långt. En baslåda med monoblock. Ett Rockford kit med inbyggd delningsfilter som framsystem tillsammans med ett EDGE EDA150.4-E7 4kanals slusteg som driver det. (I framtiden blir det även två midbasar bak som samma slutsteg ska få driva)
Jag gillade ljudet skarpt när jag drev det på huvudenheten. Köpte mig slutsteget och kopplade in det och jisses vilken skillnad, fantastiskt.
MEN.
Problemet som är oumbärligt är att vänster diskant återskapar ett högljutt hissande som hörs tydligt i hela bilen. Höger diskant gör inte detta. Slutsteget delar inställningar på kanal 1/3 och 2/4, så dom är bryggade på något vis gissar jag?. Det är på kanal 2 som vänster mid och diskant är inkopplad i.
Byter jag plats på högtalarkablarna så flyttas ljudet till höger sida. Kopplar jag båda högtalarna i 2 respektive 4 så har jag hissande ljud i båda. Kopplar jag högtalarna till 1 respektive 3 så är det tyst. Missljudet påverkas ej av volymen. Så problemet är isolerat till just kanal 2/4. Spelar ingen roll om jag byter plats på RCA. Drar jag ur RCA kablarna fortsätter ljudet.
Min övertygelse är att kanal 2/4 har någon felande komponent som skapar detta ljud. BRLS verkstad höll inte med och kunde inte återskapa det... De två diskanterna jag har är otroligt klara, nästan lite skrikiga vilket gör att många tracks ger ett litet brus, men som återges i båda diskanter och följer med volymen, helt normalt.
Kan det vara så att de inte hittar felet för att de inte har samma diskanter som jag att testa på? Problemet är ju uppenbarligen där då det är en märkbar skillnad på vilken kanal jag kopplar in högtalarkablarna..
Jag har testat flera olika jordpunkter dessutom
Fick 3 mejl inom loppet av 15 minuter från BRL. Ett där de hade tagit emot slutsteget och skulle börja testa, 5 minuter senare så dök det upp ett till där de inte lyckats återskapa felet och 5 minuter det en körorder från postnord... De kan inte ens ringa/mejla och konsultera för att vara säker på att de hittar felet, utan skickar tillbaka direkt.
Tror de verkligen att man spenderar veckor på forum för felsökning för att tillslut behöva skicka iväg steget för nöjes skull? Antar att en faktura på 700kr är på väg tätt inpå också.
Övertygad om att slutsteget felar då jag hittat andra trådar med liknande problem där det varit ett bristfälligt slutsteg.
Har ni något tips på vad jag bör göra?
Tack på förhand.