2022-08-30, 17:02
Avslutad
Om det sitter några miljömuppar som blockerar vägen och vägrar flytta på sig, Vad blir straffet om man kör på dom?
Senast redigerad av Dregzy 2022-08-30 kl. 17:04.
Citera
2022-08-30, 17:12
Medlem
Eponumoss avatar
Grovt vållande till annans död och 6 års fängelse. Du är ute efter fyra. Kör på.

(Brottsbalken 3 kap 7 §)
Citera
2022-08-30, 17:22
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dregzy
Om det sitter några miljömuppar som blockerar vägen och vägrar flytta på sig, Vad blir straffet om man kör på dom?

Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Grovt vållande till annans död och 6 års fängelse. Du är ute efter fyra. Kör på.

(Brottsbalken 3 kap 7 §)

Om det är överlagt (vilket det verkar vara i detta fall) kan bilen anses som ett mordvapen om jag förstått det hela rätt. Då kan det bli tal om dom för mord. Eller är jag helt ute och seglar?
Citera
2022-08-30, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Om det är överlagt (vilket det verkar vara i detta fall) kan bilen anses som ett mordvapen om jag förstått det hela rätt. Då kan det bli tal om dom för mord. Eller är jag helt ute och seglar?
Du har helt rätt
Citera
2022-08-30, 17:36
Medlem
jag har en fundering, inte köra på.
men säg att man passerat dessa, sedan backar man tillbacka och ställer sig så nära en som möjligt med avgasröret.
där sitter man och varvar lite duktigt,

vad kan straffsatsen bli då?
Citera
2022-08-30, 18:43
Medlem
Man kan väl backa upp, och gasa ner dom?

Det kan väl inte vara olagligt?
Citera
2022-08-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dregzy

Beror på vilken skada du orsakar. Minst ringa misshandel som ger dagsböter, om någon dör skulle det räknas som mord och straffet blir då minst 16års fängelse.
Citera
2022-08-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Att man blir överkörd innebär ju inte alltid att man dör. Många bilar har ju hyfsat med utrymme under dem så att de kan passera över någon som ligger ner, så rulla långsamt fram över miljöterroristen och se till så att inget annat än armar och ben hamnar under däcken, så blir det nog inte ett så hårt straff.

Skulle högst sannolikt bli ganska hårt straff, inte osannolikt att det skulle klassas som synnerligen grov misshandel, då snackar vi 5års fängelse och uppåt.
Länk till ett fall där en man körde på sin ex-fru. Hon blev "tilltufsad" och fick sy en del sår, inget livshotande. Domen blev 6års fängelse.
Länk Ett fall där det resulterade i lindriga skador. Dom 2års fängelse.

Även med lindriga skador kan man alltså räkna med flera år i fängelse.
Citera
2022-08-30, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HeltNormal
Man kan väl backa upp, och gasa ner dom?

Det kan väl inte vara olagligt?
Det är olagligt att backa på motorväg bland annat så din idé är inte lysande.
Citera
2022-08-30, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Satsa "brett" så kanske du får "straffrabatt" för person 2≤

I Sverige tillämpas 100 % straffrabatt från andra (näst grövsta) brottet vad fängelse beträffar, så ett mord eller 20 spelar ingen roll. Böter och skadestånd adderas dock.
Citera
2022-08-30, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeCastle
Säg det när nån kör på dig eller dina barn.
Ni sjuka människor i tråden föraktar miljömuppar mer än terrorister och pedofiler så jag hoppas att ni blir påkörda.

Jag har inte tänkt att göra det detta var bara en frågeställning
Citera
2022-08-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
I Sverige tillämpas 100 % straffrabatt från andra (näst grövsta) brottet vad fängelse beträffar, så ett mord eller 20 spelar ingen roll. Böter och skadestånd adderas dock.

Stämmer inte. Först bedöms straffvärdet för varje enskilt brott.
Sedan appliceras sk "mängdrabatt" eller asperationsprincipen som det faktiskt heter när totala straffet skall beräknas.
Värsta brottet ger 100% straff, näst värsta ger 50% straff, tredje 25%, fjärde 12,5% osv.
Vid mord av normal grad utan försvårande eller förmildrande omständigheter så är straffvärdet 16år.
1mord ger då 16år. 2st mord ger 16+8år, vilket kommer över maximala tidsbestämda straffet på 18 år och istället ger livstid fängelse.
Utöver det kommer fler mord med största sannolikhet leda till att när straffet senare skall omvandlas till tidsbestämt så blir straffet hårdare, dock spelar många andra faktorer in där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in